اشعار و زندگي پروين با دارا بودن اعتقادات و باورهاي ديني و همچنين مسائل اجتماعي مي‌تواند به عنوان يك معيار براي جوانان خصوصاً زنان ايراني قرار بگيرد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

حاضر در همايش بزرگداشت پروين اعتصامي كه شب گذشته در سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد ادبي رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در اين همايش گفت: پروين اعتصامي شاعري بود كه تلاش كرد زندگي خود را با حضرت دوست پيوند بزند.

وي ادامه داد: اگرچه عصر زندگي پروين كوتاه اما كيفيت زندگي او داراي عمق زيادي بود اشعار پروين يادآور حسي نوستانوژيك براي ايرانيان است.

رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران اظهار داشت: پروين اعتصامي يقين هوشيارانه به قيمت بيداري دارد و هم نشيني با فضاي زندگي عارفانه در عين اجتماعي بودن اشعارش در آثار وي موج مي‌زند.

حجت الاسلام و المسلمين ادبي تاكيد كرد: زندگي پروين و اشعار پروين سرشار از باور و اعتقادات ديني و همچنين ظلم ستيزي و مفاهيم اجتماعي است از همين رو زندگي، ‌آثار و اعتقادات پروين مي‌تواند به عنوان معيار مناسبي در اختيار جوانان به خصوص زنان قرار بگيرد.

همچنين در اين همايش اصغر دادبه، پژوهشگر و مدرسه دانشگاه به ارائه مقاله اي با عنوان نگاهي به جهان بيني پروين اعتصامي پرداخت و اظهار كرد: پروين اعتصامي ضمن دارا بودن جهان بيني خاص خود يك فيلسوف نيز بوده است و به رغم داشتن سختي ها و فراز و نشيب هاي فراوان يكي از بهترين شاعران به شمار مي‌آيد.

دادبه ادامه داد: پروين به انسان در آثار خود توجه ويژه اي داشته است و خداي عرفاني در اشعار وي حضور دارد.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: شاعران بزرگ كه فرزند زمانه‌ي خود هستند سقراط وار فلسفه را از آسمان به زمين مي‌كشانند و به اين ترتيب بر اوضاع زمانه‌ي خويش تاثير مي‌گذارند.

وي با اشاره به ايده ‌آل نبودن اوضاع و شرايط روزگاه پروين گفت: هنرمند بايد در هر شرايطي حتي يك شرايط ايده آل دست به انتقاد بزند اما پروين در زمانه اي بود كه ايران در شرايط ايده آلي به سر نمي‌برد و پروين با جهان بيني و فلسفه خاص خود اين شرايط را در اشعار خود به بهترين نحو به تصوير كشيد.

دادبه خاطرنشان كرد: ديوان پروين اعتصامي همانند اشعار شاعران پيشين به مفهوم گريز از مردم آزاري اشاره دارد كه اين مفهوم به نوعي حكمت ايران محسوب مي شود.

همچنين در ادامه سيروس شميسا مدرس زبان و ادبيات فارسي و شاعر و نويسنده مقاله اي را در رابطه با حوزه هاي سكوت در شعر پروين اعتصامي پرداخت و در اين رابطه اظهار داشت: اعتصامي شاعر مكتب كلاسيسم بوده و سكوت در اشعار او داراي معني است.

وي ادامه داد: پروين درباره زندگي خصوصي خود هيچگاه سخني بر زبان نياورد و با وجود سختي هاي زمانه خود در عصر رضا شاه انتقادهاي گزنده اي نداشت.

شميسا تصريح كرد: آزادي زن براي اعتصامي به معناي آزادي براي ادامه تحصيل است و با وجود آنكه در دبيرستان آمريكايي ها تحصيل كرده بود در ايدئولوژي زمانه خود باقي مانده بود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار