‌آمارهای جهانی نشان می دهند که حدود 400 تا 500 میلیون نفر در دنیا، حامل ویروس هپاتیت B بوده و می توانند دیگران را نیز گرفتار این ویروس کنند.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: امروز هپاتیت به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا شناخته می شود و تعداد بسیار زیادی از مردم جهان به آن دچار هستند.
وی با بیان اینکه در بین انواع مختلف هپاتیت، نوعB شیوع بیشتری دارد، اظهار داشت: هپاتیت B همراه با بیماری هایی همچون سل و مالاریا به عنوان شایعترین بیماری های عفونی در دنیا محسوب می شوند و مرگ و میر قابل توجهی نیز دارند.
سراوانی تاکید کرد: آمارهای جهانی نشان می دهند که حدود 400 تا 500 میلیون نفر در دنیا، حامل ویروس هپاتیت B بوده و می توانند دیگران را نیز گرفتار این ویروس کنند.
وی گفت: آلودگی به ویروس هپاتیت B بسیار قابل توجه است، به طوریکه سالانه بیش از 50 میلیون نفر به شمار افراد آلوده به این ویروس افزوده می شود.
سراوانی با اشاره به اینکه میزان شیوع هپاتیت B در مناطق مختلف دنیا بسیار متفاوت است، یاد آور شد: در واقع با توجه به سطح بهداشتی، میزان رعایت مسائل اخلاقی، نوع الگوهای رفتاری و اجتماعی، سنت ها و آداب و رسوم، میزان والگوی بیماری زایی هپاتیت B می تواند بسیار متفاوت باشد.
وی افزود: با یک نگاه کلی می توان گفت که اغلب موارد آلودگی و ابتلا به هپاتیتB، مربوط به کشور های درحال توسعه، فقیر و جهان سوم است و کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی توانسته اند که این بیماری را تحت کنترل در آورند.
 

****بیش از 3 درصد افراد جامعه ناقل هپاتیت B هستند
استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: بررسی ها نشان می دهند که روابط جنسی غیر ایمن و محافظت نشده، استفاده مشترک از سرنگ و لوازم تیز آلوده به ویژه در بین معتادان،‌ تزریق خون و فرآورده های خونی ‌آلوده و انتقال از مادر به جنین، از مهم ترین و شایعترین راههای انتقال ویروس هپاتیتB در جهان است.
وی افزود: در ایران نیز عواملی همچون سرنگ های تزریقی مشترک و آلوده و روابط جنسی نا ایمن، به عنوان مهم ترین عوامل بروز هپاتیت B محسوب می شوند.
سراوانی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 3 درصد افراد جامعه ناقل هپاتیت B هستند که در مناطق مختلف کشور  به صورت پراکنده وجود دارند.
وی گفت: البته آمار ابتلا و آلودگی به هپاتیت Bدر ایران در مقایسه با اغلب کشورهای جهان از جمله کشور های منطقه و خاورمیانه، بسیار کمتر است که این موضوع نشان دهنده کنترل نسبی این بیماری در کشورمان است.
سراوانی خاطر نشان کرد: با مراقبت و کنترل های منظم و مناسب، به ویژه پرهیز از روابط جنسی خطرناک و پرهیز از استفاده مشترک از لوازم آلوده به ویژه سرنگ های تزریقی، می توان خطر ابتلا و آلودگی به هپاتیت B را به میزان قابل توجهی کاهش داد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار