برپايي آيين زيبا و ديرينه نوروز در بين خانواده هاي ايراني آدابي دارد که از آن جمله مي توان به مراسم خانه تکاني در روزهاي پاياني سال اشاره کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بيرجند؛ خانه تکاني يکي از سنت هاي زيباي ما ايرانيان است که اگر با رعايت نکات ايمني همراه نباشد، ممکن است مشکلات زيادي را به وجود آورد.
کارشناس مسئول بهداشت حرفه اي مرکز بهداشت استان با بيان اين که با رعايت اصول ايمني و توجه به توصيه هاي بهداشتي مي توان مخاطرات خانه تکاني را به حداقل کاهش داد، مي گويد: کتف درد، گردن درد، کمر درد، مسموميت، سوزش و خارش پوست دست از رايج ترين عوارض خانه تکاني نادرست است.
به گفته محمد حنفي بجد خانه تکاني و انجام کارهاي منزل مشارکت تمام اعضاي خانواده را مي طلبد تا هم مادران خسته و آزرده نشوند و هم با انجام کارها به صورت گروهي، شادماني و صميميت بيشتري بين افراد خانواده ايجاد شود ضمن اين که ضرورتي ندارد نظافت خانه را به کاري سخت و طاقت فرسا تبديل کرد چرا که اگر خانه تکاني شب عيد از چند هفته قبل از آن آغاز شود امور به راحتي انجام خواهد شد.
وي با اشاره به افزايش آگاهي هاي عمومي مردم عنوان مي کند: خوشبختانه اين روزها کمتر از گذشته مشکلاتي مثل مسموميت هاي تنفسي و حساسيت هاي پوستي در امر خانه تکاني مشاهده مي شود و براي به حداقل رساندن مخاطرات ديگر بايد از بلند کردن اجسام سنگين خودداري کرد.
***کمر درد بزرگ ترين مشکل
وي در ادامه کمر درد را بزرگ ترين آسيب خانه تکاني بيان مي کند و مي گويد: بدون شک کمر درد بزرگ ترين آسيب و مشکلي است که زنان خانه دار به هنگام خانه تکاني با آن مواجه مي شوند.
وي مهم ترين عامل ايجاد کننده کمر درد را جا به جا و بلند کردن اجسام سنگين بدون رعايت اصولي صحيح بيان مي کند و ادامه مي دهد: براي پيشگيري از ابتلا به کمر درد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روي زمين يا جابه جا کردن آن ها، پشت صاف، زانوها خم و براي تحمل وزن جسم به عضلات پا تکيه شود با اين روش فشار ناشي از بار سنگين به جاي کمر به مفصل ران و از گرفتگي عضلات و درهاي ناگهاني به ويژه در عضلات کمر جلوگيري مي شود.
حنفی  تاکيد مي کند: همچنين بايد توجه داشت چنان چه افراد جسم سنگيني از روي زمين بلند مي کنند براي چرخش به جهتي خاص به هيچ وجه نبايد بالا تنه خود را از کمر به آن سمت بچرخانند بلکه بايد تمام بدن را از قسمت پاها به آن سمت (جهت چرخش) برگردانند.به گفته اين کارشناس اشياي سنگين را نبايد به سرعت و با يک حرکت سريع و ناگهاني از روي زمين بلند کرد ضمن اين که هر گز نبايد در حالي که جسمي را با يک دست بلند کرده ايد براي برداشتن جسم ديگري تلاش کنيد.
وي متذکر مي شود: براي حمل هم زمان 2 جسم ابتدا بايد جسمي را که در دست داريد، روي زمين بگذاريد و سپس هر دو جسم را به طور هم زمان و با هم بلند کنيد.
مسموميت
حنفي مي گويد: زنان به عنوان مديران داخلي منزل بيشترين مسئوليت را در نظافت خانه بر عهده دارند و به همين دليل بيشترين درصد مسموميت هاي ناشي از مواد شوينده مربوط به آن ها مي باشد.
وي مي افزايد: بخار متصاعد شده از ترکيب جوهر نمک و مواد سفيد کننده براي چشم، پوست و ريه بسيار خطرناک است و بايد از ترکيب اين دو ماده با هم خودداري شود ضمن اين که بايد توجه داشت مواد شوينده داراي آثار سوئي مثل سوزش چشم و آلرژي هاي مختلف حتي سرطان است و کاربرد فراوان مواد شوينده و پاک کننده مثل جرم گيرها و مواد سفيده کننده در منازل موجب انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناک در آشپزخانه، حمام و سرويس هاي بهداشتي مي شود.
وي تاکيد مي کند: از مصرف مواد شوينده در فضاهاي بسته و به همراه آب داغ خودداري و از ماسک و دستکش استفاده کنند و در صورت بروز مسموميت ريوي انجام اقداماتي از جمله خارج کردن سريع فرد از محل قرار دادن وي در معرض هواي تازه و تماس با اورژانس به منظور تجويز داروهاي ضد التهابي توصيه مي شود.
***نشانگان مچ دست
وي مي گويد: نشانگان مچ دست به عنوان شايع ترين مشکل فيزيکي زنان خانه دار مطرح است که دليل اصلي آن شست و شوي زياد است.
اين کارشناس مي افزايد: در روزهاي آخر سال که خانم ها مي خواهند بيشترين کار را در کمترين زمان انجام دهند، اين نشانگان بيشتر ديده مي شود که با علايم گزگز کردن يا بي حس شدن انگشتان دست در نيمه هاي شب بروز مي کند.وي با بيان اين که در صورت بروز اين مشکل بايد به پزشک مراجعه کرد و از درمان هاي دارويي و فيزيوترابي بهره گرفت، عنوان مي کند: براي پيشگيري از بروز اين مشکل بايد سعي کرد ضمن کاهش فعاليت هاي شديد که از طريق دست انجام مي شود کارهاي روزانه را به گونه اي برنامه ريزي کرد که زماني هم به استراحت و نرمش دست ها اختصاص داده شود.
***مشکلات تنفسي و پوستي
به گفته اين کارشناس کاربرد فراوان مواد شوينده و پاک کننده از جمله جرم گيرها و سفيد کننده ها در منازل به ويژه در ايام خانه تکاني باعث انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناک مي شود و استفاده و تداوم اين مواد به همراه آب گرم اثر منفي آن را دو چندان مي کند.
وي مي افزايد: اين مواد شوينده داراي ترکيبات آلي فراري هستند که به سرعت در فضا منتشر مي شوند و براي کاهش آثار مضر اين مواد مي توان اقدام به پاک کردن مرتب و به موقع قسمت هاي مختلف منزل از گرد و غبار و همچنين استفاده از ماسک يا پارچه مرطوب به هنگام غبار روبي و نظافت با مواد شيميايي شوينده، ضد عفوني کننده و تهويه مناسب کرد.
حنفي اضافه مي کند: به هنگام مصرف شوينده هاي شيميايي بايد از ماسک استفاده شود ضمن اين که با باز گذاشتن پنجره ها نيز مي توان تا حد زيادي از بروز اين عوارض جلوگيري کرد و همچنين چون بيشتر مواد شوينده از PH استاندارد برخوردار نيست و باعث تحريکات پوستي مي شود استفاده از دستکش ضروري است.
وي به افراد داراي پوست حساس نيز توصيه مي کند: اين افراد بايد ابتدا يک دستکش نخي و سپس روي آن يک دستکش لاستيکي به دست کنند زيرا گاهي اوقات پوست دست به لاستيک دستکش حساسيت نشان مي دهد و رعايت نکردن موارد ايمني و بهداشتي موجب بروز حساسيت هاي پوستي مي شود که درمان آن هم وقت گير و هم هزينه بر است.
وي با استناد به توصيه هاي ايمني کارشناسان مي گويد: بايد براي نظافت پنجره ها و سقف ها از نردبان هاي استاندارد و دو طرفه و چهارپايه هايي که سطح اتکاي مطمئني دارد استفاده و از بالا رفتن روي نرده ها خودداري کرد.
حنفي مي افزايد: متاسفانه بررسي ها نشان مي دهد ميزان حوادث و سقوط از ارتفاع در ايام خانه تکاني افزايش مي يابد و دست و پاي شکسته از حوادث و صحنه هاي تکراري روزهاي خانه تکاني است.
وي تاکيد مي کند: همچنين خانم ها بايد با برنامه ريزي و تقسيم کار از انجام فعاليت هاي بيش از حد در زمان محدود خودداري کنند تا از فشار جسمي و استرس روحي در امان باشند.
این کارشناس  به استفاده از لباس هاي راحت نخي در زمان خانه تکاني توصيه مي کند و مي گويد: اين لباس ها به علت تبادل حرارت و بهره گيري از تهويه مناسب مطلوب مي باشند ضمن اين که مصرف مايعات فراوان نيز کمبود آب ناشي از تعريق زياد را جبران مي کند.به گفته اين کارشناس هنگام گردگيري ميز نبايد بيش از حد به کمر فشار آورد و هنگام نظافت بخش هاي فوقاني در و پنجره و ديوار به ازاي هر دو تا 3 دقيقه کار، مدت کوتاهي سر را پايين آورد و به حالت استراحت قرار داد.
حنفی  با تاکيد بر رعايت اصول ايمني در هنگام تميز کردن سطوح لغزنده نيز مي گويد: نبايد براي بالا رفتن از وسايل غير ايمني مثل جعبه که خطر سقوط را افزايش مي دهد، استفاده کرد.
وي همچنين عنوان مي کند: والدين بايد مراقب باشند وسايل کار و مواد شوينده را از دسترس کودکان دور نگه دارند و در حد امکان خانه تکاني را در زمان غيبت آن ها انجام دهند تا درصد بروز حوادث کاهش يابد./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.