اميد به زندگي در كشور در زنان به 76 سال و در مردان به 73 سال افزايش مي‌يابد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر محمداسماعيل مطلق، مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در جلسه هماهنگي ستاد برگزاري هفته سلامت ضمن اعلام اين خبر گفت: با ارتقاي شاخص‌هاي بهداشت و برنامه‌هاي مراقبتي و پيشگيرانه صورت گرفته در حال حاضر اميد به زندگي در زنان 74 سال و در آقايان 72 سال است و انتظار مي‌رود با برنامه‌هاي مدون و متعدد صورت گرفته تا پايان برنامه پنجم توسعه اين ميزان به 76 سال در زنان و 73 سال در مردان افزايش يابد.

دكتر محمداسماعيل مطلق در تشريح افزود: با همكاري‌هاي تمام سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با حوزه سلامت سند ملي ارتقاي سلامت در راستاي ارتقاي رفاه و منزلت سالمندان ايران تهيه و تدوين شده است كه اين سند در شوراي عالي سلامت ابلاغ و براساس ابلاغ رياست جمهوري در كشور اجرايي خواهد شد.

وي با اشاره به موضوع سالمندي و سلامت كه اولويت بهداشتي سازمان جهاني بهداشت در سال 2012 اعلام شده است، گفت: در حال حاضر 7 درصد از جمعيت كشور را سالمندان تشكيل مي‌دهند و علت افزايش جمعيت سالمندي سيستم‌هاي ارتقاي سلامت جامعه و كاهش مرگ و ميرهاي كودكان و مادران بوده است.

دكتر مطلق در تشريح گفت: ميزان مرگ و مير در كودكان شيرخوار در قبل از انقلاب از 140 در هزار تولد زنده به 18 در هزار تولد زنده كاهش يافته است.

وي افزود: همچنين ميزان مرگ و مير مادران قبل از انقلاب اسلامي از 240 درصدهزار تولد به 8/22 درصد هزار تولد زنده رسيده است كه اين موفقيت‌هاي بهداشتي نشان از تلاش نظام سلامت براي ارتقاي سلامت جامعه بوده است.

وي همچنين واكسيناسيون همه نوزادان كشور عليه 9 بيماري كشنده و خطرناك را از ديگر موفقيت‌هاي بهداشتي كشور و در نتيجه افزايش اميد به زندگي و سلامت جامعه عنوان كرد و افزود: صدور شناسنامه سلامت براي دانش‌آموزان با همكاري وزارت آموزش و پرورش و انجام معاينات دوره‌اي و همچنين معاينات پزشكي تمام دانشجويان جديدالورود به دانشگاه‌ها و آموزش‌هاي قبل و بعد از ازدواج از ديگر اقدامات بهداشتي در راستاي ارتقاي سلامت جامعه بوده است.

گفتني است جلسه هماهنگي برگزاري هفته سلامت صبح امروز با حضور دكتر حسن آقاجاني دبير ستاد برگزاري هفته سلامت، دكتر سيدحميد حسيني مدير روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر محمداسماعيل مطلق مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس و دكتر پريسا طاهري رئيس اداره سالمندان و نمايندگان دستگاه‌هاي ذيربط در برگزاري هفته سلامت در ستاد مركزي وزارت بهداشت برگزار شد./ ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار