پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ساخت یک داربست بهینه با ویژگی های پایداری شیمیایی و حرارتی، افزایش جذب و تکثیر سلولی و کاهش کرنش کریستالی برای مهندسی بافت استخوان شدند.

نرگس جوهری، پژوهشگر و کارشناس ارشد مهندسی مواد در گفتگو با خبرنگار گروه دانش باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تهیه یک ترکیب بهینه از داربست نانو کامپوزیتی زیست تخریب پذیر و زیست فعال پلی کاپرولاکتون ،نانوذرات فلوئوهیدروکسی آپاتیت برای مهندسی بافت استخوان که رفتار و آهنگ انحلال پذیری بهتری در مقایسه با داربست های پلی کاپرولاکتون هیدروکسی آپاتیت داشته باشد از مهمترین اهداف انجام این پروژه بوده است.

وی ادامه داد: ترکیب جدید فلوئوهیدروکسی آپاتیت که برای کاربردهای ارتوپدی و دندانپزشکی استفاده می شود باعث افزایش بلورینگی کاهش کرنش کریستالی، پایداری شیمیایی و حرارتی ساختار و افزایش جذب و تکثیر سلولی می شود.

جوهری در خصوص چگونگی انجام این پروژه گفت: ابتدا داربست نانو کامپوزیتی متخلخل حاوی 4 درصد وزنی متفاوت از نانو ذرات فلوئوهیدروکسی آپاتیت ساخته شد و در ادامه ریز ساختار مورفولوژی، تخلخل و خواص مکانیکی آن مشخص گردید.

این پژوهشگر افزود: نانو ذرات فلوئوهیدروکسی آپاتیت بکار رفته در ساخت داربست های نانو کامپوزیتی حاوی 25‌، 50، 75 و 100 درصد جایگزینی یون فلوئور در ساختار آن بودند که با کنار هم قرار دادن نتایج آزمون های مختلف داربستی با ترکیب بهینه از پلی کاپرولاکتون نانوذران فلوئور هیدروکسی آپاتیت تهیه شد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار