موزه تخت جمشيد در سال 1316 افتتاح و آثاري از هزاره اول تا چهارم قبل از ميلاد را به نمايش گذاشته است.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، يكي از زيباترين موزه هاي فارس، موزه تخت جمشيد نام دارد، ساختمان موزه از قديمي ترين بناهاي ايران بوده كه بازسازي شده و به موزه اختصاص يافته تا هم مورد استفاده علمي داشته باشد و هم اشيا يافت شده از تخت جمشيد را در خود نگهدارد.

بناي جديد براساس شواهد تاريخي شبيه همان كاخ اصلي بازسازي شده است، قسمت هايي از اين بنا كه به عنوان موزه مورد استفاده قرار مي‌گيرد شامل يك ايوان، دو گالري و يك تالار است؛ اتاق هاي ديگري در پشت اين تالارها ورودي شالوده اصلي ساخته شده كه به عنوان انبار موزه دفتر كار و اتاق هاي مسكوني و اداري استفاده مي شده است. موزه تخت جمشيد پس از اتمام بنا در سال 1316 هجري شمسي افتتاح شد.

بنابراين گزارش، در اين موزه آثاري از هزاره اول تا چهارم قبل از ميلاد، اشياي دوران هخامنشي و آثار دوران اسلامي به نمايش گذاشته شده است.

در بخش ديگري از موزه آثار كشف شده اي از دوران ماقبل تاريخ نگهداري مي‌شود از جمله اين آثار مي‌توان به ظروف و مجسمه هاي سفالي و ابزار سنگي متعلق به دوران حد فاصل بين هزاره چهارم تا هزاره قبل از ميلاد اشاره كرد.

دوره هخامنشي بخش ديگري از موزه بوده كه اشياه آن عمدتاً در حفاري هاي تخت جمشيد يافت شده اند.

انواع مجسمه و ظروف گلي، سفالي، الواح گلي، شيپور مفرغي، مهر سنگي، آجر به خط ميخي، لوح سنگي، خشايار شاه، پرده سوخته، مجسمه پرنده از مفرغ زينت بخش موزه هستند.

در دوران اسلامي موزه تخت جمشيد اشيايي قرار دارد كه مربوط به دوره اسلامي است و در حفاري شهر باستاني استخر كشف شده در ميان اين آثار مي‌توان از ظروف سفالي مزين به نقوش رنگي و خطوط كوفي، كوزه هاي بدون لعاب و ظروف شيشه اي نام برد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار