در پروژه های عمرانی، ساخت و سازها، احداث بزرگراه ها و اتوبانها،‌طبق کمیسیون ماده 7 درختی نباید قطع شود و چنانچه لازم به قطع درختان باشد باید آنها را جابجا کنند.

15 اسفند روز درختکاری یکی از مهمترین اتفاقات روز شمار ترویج فرهنگ محیط زیست به شمار می آید گذشته از اهمیت زیست محیطی چنین روزی در حقیقت درختکاری نوعی آموزه فرهنگی و اجتماعی هم هست که کارکرد مشارکت توجه به محیط زندگی همیاری و احساس مسئولیت را رواج می دهد کاشت یک نهال و شناسایی شاخه های نورسته آن پیام آور زندگی نوین و درس عبرتی برای ما انسانهاست تا با تاملی در آن به خود آییم و برای تجدید شکوفایی زندگی گام برداریم.

روز درختکاری اگر چه حرکتی همگانی و اجتماعی برای احیای طبیعت است اما به انسان می آموزد تا خود و زندگی اش را از روزمرگی و یکنواختی نجات داده و با برنامه ای جدید و حرکتی رو به رشد به استقبال سال نو برود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محسن شوکتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به حدیث پیامبر که کاشتن درخت را نوعی صدقه دادن می دانست گفت: درختان در شهر تهران یکی از نمادهای طبیعی هستند که مظلوم ترین موجودات به حساب می آیند زیرا هر جا ساخت و ساز انجام می شود درختان نخستین قربانیان هستند که مورد ظلم قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه درطول سال شکایات زیادی در خصوص پروژه های عمرانی که منجر به قطع درختان می شوند به اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران می شود افزود: در پروژه های عمرانی ساخت و سازها احداث بزرگراه ها و اتوبانها،‌طبق کمیسیون ماده 7 درختی نباید قطع شود و چنانچه لازم به قطع درختان باشد باید آنها را جابجا کنند.

وی با بیان اینکه مجریان پروژه ها اعلام می کنند درختان را جابه جا کرده اند ولی در عمل درختان را قطع می کنند اظهار داشت: چنانچه برای اجرای پروژه های عمرانی شهری قرار است تعدادی درخت قطع شود موضوع به مردم اطلاع رسانی شود.

*درخت روی تبر به دست هم سایه می اندازد

این مقام مسئول ادامه داد: درختان در هر نقطه ای از زمین آثار مطلوبی دارد از جمله این آثار می توان به تلطیف هوا به واسطه جذب گرد و غبار دفع گازهای سمی و تولید اکسیژن اشاره کرد.

شوکتی با اشاره به اینکه درختان باعث ایجاد روحیه نشاط در مردم می شوند گفت: متناسب با افزایش درختان در یک منطقه تعداد پرندگان نیز افزایش خواهد یافت و با حضور پرندگان و آواز آنها حسن نشاط در مردم نیز افزایش می یابد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درخت را حافظ خاک و تغذیه منابع آب زیرزمینی دانست و خاطر نشان کرد:‌شهروندان با شرکت در روز درختکاری در رعایت اصولی که منجر به حفظ طبیعت محیط زیست و فضای سبز می شود کوشا باشند.

*حفظ تعادل گازی اتمسفر زمین

بر اساس این گزارش، درخت یکی از نشانه های حیات و عاملی مهم برای حفظ تعادل گازی اتمسفر زمین است.

پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست نیز در خصوص اهمیت درخت گفت: بدون شک اگر قابلیت فتوسنتز توسط جذب انرژی خورشید و تبدیل آن به ماده آلی نبود ما براحتی قادر تنفس به شکل فعلی نبودیم زیرا به تدریج اکسیژن کمتر و دی اکسید کربن بیشتر تولید می شد.

*ارزشمندترین گونه گیاهی اکوسیستم (زیست بوم)

این کارشناس محیط زیست درختان را یکی از ارزشمندترین گونه های گیاهی اکوسیستم (زیست بومی) دانست و تصریح کرد: پرورش گیاهان از فرایندهایی است که انسان از دیرباز نسبت به آن تمایل نشان داده و با آن پیوند عاطفی برقرار کرده است.

وی ادامه داد: در شهری مثل تهران که جنگل ندارد اهمیت وجود درختان بیشتر احساس می شود زیرا در سالیان گذشته بدلیل بی توجهی درختان باقیمانده بر اثر بیماری و آلودگی هوا و عدم رسیدگی مناسب در معرض خطر خشک شدن و قطع شدن قرار دارند و نهال کاریهای سالهای اخیر جایگزین مناسبی برای درختان تنومند گذشته تهران نگردیده است./ز

گزارش از آمنه هراتيان
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار