تولید آثار موسیقی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری، اجرای سمفونی بصیرت توسط شاهین فرهت، ساخت قطعه «ردیف ایستادگی» توسط فرهنگسرای انقلاب اقدامات عرصه موسیقی در خصوص حماسه 9 دی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در آستانه فرا رسیدن «حماسه 9 دی» عرصه های مختلف فرهنگ و هنر نیز به انجام اقداماتی با موضوع این روز پرداختند.

مرکز موسیقی حوزه هنری از جمله مراکزی بود که در این راستا آثاری را تولید و عرضه کرده است؛ «خورشید ایران اسلامی» احمد پژمان با ارکستر سمفونیک و گروه همخوان، «ایران 9 دی» حسین پرنیا، حسین رضا اسدی با شعر محمدعلی مؤدب، «ایران 9 دی» حامد فولاد قلم، گروه محراب با شعر محمدعلی مؤدب، «ایران 9 دی» رسول رسولی، حمیدرضا گلشن با شعر محمدعلی مؤدب، «رهبری» محسن نفر، گروه همخوان با شعر ناصر فیض، «رهبری» مهدی وجدانی، گروه همخوان با شعر ناصر فیض، «سرود ایران اسلامی» حسین پرنیا، گروه همخوان با شعر ناصر فیض از جمله این آثار است.

رضا مهدوی با یادداشتی در این خصوص گفت: دو سال پیش در چنین روزی که درون پرده بسی فتنه‌ها می‌رفت، انقلاب سوّم مردم ایران (انقلاب 57 و انقلاب لانه جاسوسی) در 9 دی رُخ داد و بصیرتی نو پرده از رُخ برگشود.

«فأتبروا یا اوالابصار». به همین مناسبت ما نیز به سهم خویش در تکریم این واقعه عظیم قدم پیش گذاشتیم و کرامت هنرمندان بزرگ کشورمان توشه راه و قوّت قلب ما بود. این مناسبت بزرگ آثار ارزشمندی را آفرید. چنان که در تمامی تاریخ چنین بوده و همواره آفرینش‌ها از سفارش‌ها بر آمده‌اند. از نامه حکیم طوس تا بنای مسجد شیخ لطف اله، از سمفونی‌های عظیم باختر زمین تا رفعت آسمان فرسای تاج محلها در خاور زمین باشد که در حافظه آیندگان نقشی از ارادت ما به این خواست بزرگ مردمی باقی بماند و اسباب سرافزازی مان باشد. و بدانند مردم که هنرمندانشان دل و دست و زبان به ارزش‌ها و دستاوردهای فناناپذیر انقلاب اسلامی مردمشان سپرده‌اند. و جدایی از آن را به هیچ روی برنمی‌تابند. چرا که اقتدار و سربلندی ایران عزیز در تمامی عرصه ها ذیل توجه و پرتو ولایت، سایه سار تمامی امت بیدار شدۀ جهان اسلام است و با نگاهی عمیق بدان چشم دوخته‌اند و این مهم بیش از پیش مسئولیت هنرمندان و موسیقاییان را دو چندان می‌کند.

فرهنگسرای انقلاب نیز به ساخت قطعه موسیقی و اجرای سرودی با عنوان «ردیف ایستادگی» با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حماسه 9 دی پرداخته است.

مهدی فروتن رییس این فرهنگسرا گفته است: «ردیف ایستادگی» گذری بر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که جریان‌های فتنه سال 88 را هم مورد بررسی قرار داده است. این سرود توسط گروه «لیلة القدر» اجرا شده است و با زبانی ساده جریان فتنه و حضور پرشور مردم را در روز 9 دی و حماسه عاشورایی را تشریح کرده است.

وی افزود: در شعر «ردیف ایستادگی» 19 کلید واژه مد نظر قرار گرفت تا مفاهیم مورد نظر درباره روز بصیرت و ارتباط آن با بیداری اسلامی را بیان کند و بتواند جنبه‌های گوناگون این روز را بیان کند.

ساخت سمفونی بصیرت توسط شاهین فرهت از دیگر اقداماتی بود که امسال در این راستا صورت گرفته است.

شاهین فرهت آهنگساز مطرح کشورمان در خصوص اجرای این برنامه در یادواره «تجلی بصیرت» گفت: سوئیت سمفونی «بصیرت» اثری برگرفته از موسیقی ایرانی است که بخش پایانی آن مارش پیروزی دارد و در هر قسمت برای آن فضاهای مختلفی نوشته شده است. قسمت نخست این سوئیت سمفونی فرم سونات دارد و قسمت دوم تم و وارسیون است و از فضاهای آهسته به هیجان انگیز می‌رسد، در قسمت سوم نیز بیشتر از فضای موسیقی ایرانی استفاده شده و قسمت آخر با مارش پیروزی به پایان می‌رسد. هر چهار قسمت از اجرای برنامه دارای یک حالت است ولی فرم‌های سوئیت سمفونیک در آن کاملا رعایت شده، این کار بی کلام است و موسیقی «ارکستال» دارد که من با توجه به شناختی که از ارکستر «سمفونیک تهران» دارم نسبت به نوشتن آن اقدام کرده ام. این سوئیت سمفونی نخستین بار است که اجرا می‌شود و نوازندگان فرصت کافی برای تمرین داشته‌اند تا در برنامه «تجلی بصیرت» این قطعات را به خوبی اجرا کنند.

در بخش موسیقی نخستین یادواره هنری «تجلی بصیرت» روز گذشته هشتم دی این اثر شاهین فرهت، به رهبری نادر مرتضی‌پور اجرا شد و امروز نهم دی نیز به اجرا در می آید./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.