رییس بيمارستان جامع زنان میرزاکوچک خان گفت: خانم ها 3/1 از عمر خود را در دوران يائسگي سپري مي كنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر اکبری افزود: با وجود آن كه سن اميد به زندگي افزايش يافته، سن يائسگي ثابت مانده است و از آن جايي كه مدت زمان طولاني از عمر خانم ها در اين سنين سپري مي شود، افزايش دانش در رابطه با روند تغييرات سني در دستگاه توليد مثل بسيار حياتي است.
رییس نخستين كلينيك يائسگي در كشور اظهار داشت: پس از يائسگي مقدار قابل توجهي از هورمون هاي بدن (بخصوص هورمون استروژن) كاهش پيدا كرده و بيماري هايي كه مرتبط با كاهش اين هورمون ها در بدن هستند، اهميت روزافزوني در سلامت زنان پيدا مي كنند.
دكتر اكبري با بيان آن كه تغييرات هورموني در يائسگي باعث بروز مشكلاتي در خانم ها مي شود، گفت:‌ مشكلات روحي رواني، اجتماعي و بروز مشكلاتي در نحوه زندگي ناشي از اين تغييرات هورموني مي باشند.
وی اهميت پيشگيري از بيماري هاي سنين يائسگي را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ در صورتي كه از بيماري هايي مانند پوكي استخوان (osteoporosis)، بيماري هاي قلبي عروقي و بسياري ديگر از بيماري هاي سنين يائسگي پيشگيري كنيم، گام بسيار بزرگي در جهت بهبود سلامت زنان برداشته ايم.
وي ضمن تاكيد بر اهميت راه اندازي كلينيك يائسگي كفت: اميدوارم تاسيس كلينيك يائسگي در بيمارستان زنان، پايه اي براي ساير بيمارستانهاي داراي بخش زنان باشد تا در جهت راه اندازي چنين كلينيكي تلاش كنند.
دكتر اكبري افزود: خانم هاي يائسه اي كه به بيمارستان مراجعه مي كنند به كلينيك يائسگي هدايت مي شوند و تمامي اقدامات ضروري در سطوح پيشگيري و درمان كه ارتقاء دهنده سلامتي آنها مي باشد برايشان انجام مي شود.
وي كلينيك يائسگي بيمارستان زنان را نخستين كلينيك يائسگي در كشور خواند و گفت: البته در كشورهاي پيشرفته، چنين درمانگاههايي وجود دارند و با وجود آنها بيماران از مراجعه مستقيم به متخصص زنان و ديگر تخصص هاي هاي مختلف بي نياز مي شود و به موقع از طريق كلينيك تحت پيگيري قرار مي گيرد.
دكتر اكبري بسياري از مشكلات و بيماري هاي خانم هاي يائسه را ناشي از مراجعه ديرهنگام دانست و گفت: راه اندازي كلينيك يائسگي فرصتي فراهم كرده تا خانم هاي يائسه با مراجعه به موقع بيماريابي، ارجاع و درمان شوند.
رييس بيمارستان زنان افزود: تشخيص به موقع بيماري ها در سنين يائسگي اهميت بسياري دارد، چرا كه بسياري از مشكلات دوران يائسگي مانند سرطان سينه در صورت مراجعه ديرهنگام به وخامت مي گرايند.
وي پيشگيري از بروز بيماري ها را مهمترين هدف كلينيك يائسگي خواند و گفت: هزينه درمان بسيار بالاتر از پيشگيري است و در صورت پيشگيري، فرد دچار از كارافتادگي نمي شود.
رييس بيمارستان زنان افزود: با پيشگيري از بروز بيماري در خانم هاي يائسه اميد به زندگي و همچنين كيفيت زندگي آنها ارتقا پيدا مي كند./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار