مطالعات مختلفی که در داخل و خارج کشورمان صورت گرفته نشان می‌دهند که استعمال دخانیات به ویژه سیگار، خطر ابتلا به سرطان کلیه به خصوص نوع پیشرفته آن را بیش از سه برابر افزایش می‌دهد.

علیرضا ساربان متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با شناخت عوامل موثر در بروز بیماری ها و نارسایی های کلیوی، می‌توان تا حد بسیار زیادی از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه سرطان کلیه از جمله مهمترین بیماری ها ی مربوط به کلیه است تاکید کرد: عوامل زیادی در بروز سرطان کلیه نقش دارند که البته بر طبق نتایج مطالعات مختلف برخی از این عوامل تاثیر بیشتری بر بروز سرطان کلیه دارند.

ساربان با بیان اینکه ارتباط بین استعمال سیگار و سرطان کلیه در مطالعات متعددی اثبات شده است تصریح کرد: در واقع افرادی که به دخانیات به ویژه سیگار اعتیاد دارند بیشتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان کلیه به ویژه نوع پیشرفته آن هستند.

این متخصص اورولوژی گفت: مطالعات مختلفی که در داخل و خارج کشورمان صورت گرفته نشان می‌دهند که استعمال دخانیات به ویژه سیگار خطر ابتلا به سرطان کلیه به خصوص نوع پیشرفته آن را بیش از سه برابر افزایش می دهد.

وی یادآور شد: بر طبق نتایج مطالعات اخیر هم افراد معتاد و هم افرادی که سابقه مصرف دخانیات را داشته اند بیش از دیگران دچار اشکال پیشرفته سرطان کلیه می‌شوند.

ساربان خاطرنشان کرد: در صورتیکه افراد معتاد برای همیشه از استعمال دخانیات پرهیز کنند می‌توانند امیدوار باشند که خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها کاهش یابد./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار