تحقق چشم انداز آینده گردشگری ایران بدون ایجاد زیر ساخت های مناسب و برنامه بلند مدت امکان پذیر نیست

محسن ذاکری کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به جایگاه صنعت گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: در جهان امروزه گردشگری یکی ازپررونق ترین فعالیت های اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون دربسیاری ازکشورها با رشد سریعتر نسبت به سایر بخش های اقتصادی و با ایجاد فرصت های شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی می شود. امروزه گردشگری به قدری درتوسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آنرا صادرات نامرئی نام نهاده اند.
وی اضافه کرد: درتقسیم بندی مهم ترین منابع درآمدزایی در جهان، صنعت اکتشاف نفت و بهره برداری از آن به عنوان پردرآمدترین فعالیت صنعتی مطرح می شود و پس از آن صنعت خودرو سازی و در رتبه سوم گردشگری و جذب گردشگر قرار دارد.
این کارشناس با تاکید براینکه گردشگری صنعتی پایدار است و باشتاب جهان به سوی زندگی ماشینی، اهمیت خود را در زندگی فردی و اجتماعی بشرنمایان می سازد گفت: گردشگری سرمایه ای ارزشمند است که می توان باصرف هزینه معمول آغازین، بهره وری پرسود دائمی را از آن انتظار داشت.
ذاکری تصریح کرد: ایجاد زیر ساخت هایی نظیر جاده های بهتر، برق، تلفن و شبکه حمل و نقل عمومی. علاوه بر ایجاد تسهیلات، گردشگری باعث ارتقای سطح اقتصادی، شکوفایی شرایط اشتغال وکیفیت زندگی برای سکنه بومی در بسیاری ازکشورها شده است. از سوی دیگر شکوفایی صنعت گردشگری، موجب غنی شدن فرهنگ، حفظ محیط زیست به دلیل بیداری مردم نسبت به ارزش میراث طبیعی کشورها و افزایش اطلاعات و آگاهی اجتماعی نیز شده است.
وی تاکید کرد: برخورداری از بهترین هتلها، دانشگاهها و همچنین دانش پزشکی و نیز انواع محوطه ها و آثار فرهنگی، هنری و تاریخی پتانسیل این کشورها را در تمام زمینه ها و شاخه های گردشگری را بالا می برد.
این کراشناس اظهار داشت: با این حال، چشم انداز آینده گردشگری ایران بدون ایجاد زیر ساخت های مناسب و برنامه بلند مدت امکان پذیر نخواهد بود. علاوه براین آنچه ضعف مهم ایران را در حوزه جذب گردشگران خارجی رقم زده است، معرفی درست و اصولی توانایی های کشور به گردشگران است که از آن به نام تبلیغات مدرن یاد می شود. طبق برنامه چشم انداز ۲۰ ساله کشور در پایان برنامه پنجم توسعه، حداقل باید پاسپورت چهار میلیون گردشگر خارجی مهر ورود به ایران خورده باشد. این در حالی است که آمارهای ورودی تا سال گذشته، تنها ورود حدود یک میلیون ونیم گردشگر را ثبت کرده اند.
ذاکری یادآور شد: کاهش دخالت دولت در این عرصه به افزایش کارایی در مشاغل وابسته به این صنعت انجامیده که خود عامل دستیابی به رشد اقتصادی همه جانبه است. زمینه سازی جهت حضور پررنگتر بخش خصوصی ایران در صنعت گردشگری بدون شک می تواند از عوامل مهم اثرگذار بررونق گردشگری در سال های آتی باشد.
وی خاطر نشان کرد: رعایت حقوق و برقراری امنیت جانی و مالی گردشگران خارجی به وسیله پلیس گردشگری، گسترش فرهنگ جهانگردی و گردشگری در کشور و دادن آموزش های لازم به مردم برای برخورد مناسب با گردشگران، ایجاد امکانات رفاهی مناسب و رسیدگی به وضعیت هتلها، ارائه خدمات بانکی پیشرفته به گردشگران و پذیرش کارت های بین المللی آنان، تبلیغات منظم و هماهنگ از سوی سازمان مربوطه و وزارت امور خارجه در دیگر کشورهای جهان، راه اندازی و تقویت شبکه های ماهوارهای و رادیو و تلویزیونی، احداث زیرساخت ها، مرمت و احیای اماکن تاریخی و ایجاد جاذبه های طبیعت گردی. در پایان باید خاطر نشان کرد ایجاد هر گونه تحول در صنعت گردشگری ایران نیازمند برنامه ریزی کلان و بلندمدت است و استانداردسازی و استفاده از تجربه های جهانی در بومی سازی خدمات و سرویس های صنعت گردشگری می تواند کمک شایانی به فعالان این عرصه کند./ف

 

 

 

 

 

 

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار