بناي "طاق شيرين و فرهاد" در منطقه اي كاملاً كوهستاني و در حاشيه غربي رودخانه دائمي كوشك بناي فرهنگي، وجود دارد اين اثر تاريخي در 40 كيلومتري شرق شهر ايوان و 7 كيلومتري جنوب شرقي روستاي چهل زرعي از توابع بخش زرنه و در نزديكي جاده ارتباطي ايوان و سومار واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "طاق شيرين و فرهاد" از نوع طاق هاي سنگي است كه اولين بار در سال 79 طي برنامه اي پژوهشي و مرمتي از زير خاك بيرون آمد. اساس اين بنا را طاق سنگي با پلاني مربعي شكل تشكل مي دهد كه به دليل وجود يك اتاقك نيمه زيرزميني در آن به نام طاق خوانده مي شود.

"طاق شيرين و فرهاد" تماماً از سنگ هاي حجيم تراش خورده تشكيل شده كه به صورت خشكه چين و بدون ملات و به صورت رج رج بر روي هم قرار گرفته اند برش دادن تپه هم به خاطر وضعيت ساخت بنا و عدم ريزش آن بوده است.

بناي طاق در فضاي داخلي كاملا يكنواخت، ساده و بدون هر گونه تزئيني بوده است در سطح داخلي بنا در حال حاضر كفي موجود نيست و فقط در بخش نعل درگاهي پوششي از سنگ هاي تخت لاشه اي از جنس صخره هاي بالا دست بنا پوشيده شده است.

تغيير حالت پشت بام طاق از هلالي به حالت سطح و يكنواخت مهم ترين تفاوت اين بنا با طاق هاي ديگر است كه شيوه معماري آن را منحصر به فرد مي‌كند، پشت بام پلكاني بنا قبل از خاكبرداري آن در زير لايه هايي از خاك و شن كاملا مدفون بود كه پس از خاكبرداري و پاكسازي اين قسمت بازخواني و احيا شد.

اگر گذرتان به ايوان غرب استان ايلام افتاد مي‌توانيد سري هم به ارتفاعات ما نشت در شرق اين شهر كوه بانكول در شمال، كوه شيره زول در جنوب و كوه كاتوره در جنوب شرقي بزنيد اما اين تنها جاذبه طبيعي ايوان غرب نيست و اين شهر با رودخانه كنگيره يعني تنها رودخانه دائم و پرآب منطقه است كه از چشمه سراب بازان سرچشمه مي گيرد و پس از گذشتن از دشت ايوان به طرف سومار جريان داشته و پس ازآن وارد خاك عراق مي شود.

"طاق شيرين و فرهاد" ايلام هر ساله مورد بازديد دوستداران تاريخ تمدن ايران و زمين قرار مي گيرد و يادآور افسانه هاي ايران باستان است.

استان ايلام فروزان از تمدن ديرپاي سرزمين ايلام باستان است، اين استان بخشي از تمدن ايلام قديم بوده كه حدود 3000 ق .م به وجود آمده كه در اين دوران تا سال 640 ق .م به حيات خود ادامه داده است و در دوران طلايي خود از اقتدار خاصي برخوردار بوده است ايلام كه در كتيبه هاي بابلي آمده است به قولي معني كوهستان يا كشور طلوع خورشيد را مي‌دهد.

شهر ايلام به سبب داشتن تاريخ چند هزار ساله در ايام نوروز ميزبان علاقمندان به تاريخ و فرهنگ ايران زمين است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.