روسيه تهديد کرد آسمان سيبري را به روي هواپيماهاي اروپايي خواهد بست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، یک مسئول دولتی در روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که اتحادیه اروپا شرکت های هواپیمایی روسی را برای دریافت مجوزهایی درباره آلاینده های کربنی تحت فشار قرار دهد، روسیه ممکن است حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اتحادیه اروپا که به سمت خاوردور پرواز می کنند ببندد.

"والری اوکولف" معاون وزیر حمل و نقل روسیه اعلام کرد قوانین جدیدی که شرکتهای هواپیمایی را که به کشورهای اروپایی رفت و آمد دارند مجبور به مشارکت در برنامه ویژه ای در خصوص سهمیه آلاینده های کربنی می کند، قوانینی تبعیض آمیز است که محدودیت های غیرمنطقی بر تجارت تحمیل می کند.

اوکولف گفت در صورتی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اجرای قوانین جدید پافشاری کنند، روسیه ممکن است شرکتهای هواپیمایی این اتحادیه را که به خاور دور رفت و آمد دارند از استفاده از فرکانس های هواپیمایی غیرنظامی محروم کند که در عمل به معنای بستن آسمان سیبری به روی آنان خواهد بود.

مسئولان خطوط هوایی روسیه به این قوانین اتحادیه اروپا اعتراض دارند زیرا معتقدند این قوانین به شکلی ظالمانه علیه شرکتهای هواپیمایی روسی است که معمولا هواپیماهایی قدیمی تر با آلودگی بیشتر در اختیار دارند و مجبور می شوند بابت سفر به اروپا هزینه های بیشتری بپردازند.

کنفرانسی بین المللی در اعتراض به این طرح اتحادیه اروپا در مسکو با شرکت دهها کشور از جمله آمریکا و چین و هند برگزار شده است.

برخی شرکت کنندگان در این کنفرانس بهترین راه حل مشکل را تهیه استانداردهای جهانی در خصوص آلودگی هواپیماها از طرف سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) اعلام کردند.

در بروکسل نیز "ایزاک والرو" سخنگوی کمیسر امور آب و هوا در اتحادیه اروپا گفت در صورتی که توافقی جهانی از طریق ایکائو به دست آید اتحادیه اروپا در قوانین خود بازنگری خواهد کرد.

وی در عین حال هشدار داد این اتحادیه تسلیم درخواست ها برای متوقف کردن فوری برنامه هایش نخواهد شد.

"والرو " گفت: شرکت کنندگان در کنفرانس مسکو به جای درخواست از ما برای متوقف کردن تنها ساز و کار حل مشکل آلاینده های ناشی از پرواز هواپیماها، باید پیشنهادهایی جدی و سازنده ارائه کنند.

به گفته اوکولف بخش اعظم هیئتهای شرکت کننده در کنفرانس مسکو خواستار اتخاذ تدابیر تلافی جویانه علیه اتحادیه اروپا هستند.

پیش از این آمریکا علیه این قانون به دادگاه شکایت کرده بود ولی شکایت این کشور در دسامبر گذشته رد شد.

شایان ذکر است از اول ژانویه همه هواپیماهایی که از فرودگاههای کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده می کنند از نظر قانونی مسئول انتشار دی اکسید کربنی هستند که تولید می کنند.

ولی تا قبل از سال 2013 مجبور نیستند بابت دی اکسید کربنی که فراتر از استاندارد اروپایی تولید می کنند پولی بپردازند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار