اول بهمن ماه یک فروند شناور مسافربری با 22 سرنشین در شرایط نامطلوب جوی و تعطیلی اسکله، از جزیره هرمز به سمت بندر عباس حرکت می کرد که با حادثه مواجه شد و به دنبال آن 17 سرنشین این اتوبوس دریایی جان باختند. در پی این اتفاق استاندار هرمزگان دستور ممنوعیت تردد شناورهای غیر مجاز را صادر کرد و فعالیت 260 فروند شناور سبک از مجموع قایق و اتوبوسهای دریایی که تحت پوشش بنادر و دریانوردی بودند،‌متوقف شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  به گفته یکی از اهالی جزیره هنگام از زمان غرق شدن آن شناور دریایی، هر روز صبح یک اتوبوس دریایی در مسیر قشم، هنگام رفت و آمد می کند که فقط کفاف ساکنان جزیره را می دهد و دیگر به مسافران نمی رسد. این در حالی است که مردم هنگام یا صیاد هستند یا به مسافران خدمات می دهند و کار دیگری ندارند که با متوقف شدن سفرهای دریایی از این راهها زندگی خود را بگذارنند.

بعبدالرحمان سرودی ناخدای شناور حرا متعلق به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم گفت:با گروه مستند ساز کاوش در اعماق خلیج فارس همراه بودم که با مشاهده دود آتش و پیامد آن در خواست کمک از طریق بی سیم، عملیات فیلم برداری را ناتمام رها کرده و با سرعت به سمت یدک فدک 150 به منظور کمک حرکت کردم.
وی ادامه داد: یدک کش مذکور که از دوبی عازم بندر عباس بوده در موقعیت 20 مایلی شهر قشم موتور خانه دچار حریق شده و هر لحظه امکان انفجار در مخزن سوخت آن شدیدتر می شود.
ناخدا سرودی افزود: شناور حرا با توجه به تلاطم شدید دریا با مهارت به یدک کش نزدیک شده و در ابتدا با کپسول اطفا حریق و پمپ آب اقدام به خاموش کردن آتش می کنند متاسفانه علت گستردگی آتش موفق به این امر نشده و با افزایش شعله های آتش ملوانان یدک کش خود را به درون دریا پرتاب می کنند که در این زمان گروه خواهی با تلاش و شجاعت در دریای مواج اقدام به نجات 9 نفر سرنشینان می نمایند.
*مدیریت بحران گامی در جهت پیشگیری ممنوعیت ورود قایق ها به دریا
براساس این گزارش مجید وفادار مدیر کل حفاظت محیط زیست بندر عباس گفت: اتوبوسهای دریایی از نظر ساختار فیزیکی، شناور ایمنی برای جا به جایی مسافران در مسیرهای یاد شده نیستند از حدود دو سال پیش طرح از رده خارج سازی آنها آغاز شده بود که با این حادثه و دستور صحیح استاندار این امر تسریع یافت.
وی افزود: سالهاست که تردد مسافران با این شناورهای سبک دریایی انجام می شود اما بعد از غرق شدن آن اتوبوس دریایی قرار بود کارشناسی برای ارزیابی وضعیت ایمنی شناورها بیابند که البته آمدند و بازرسی هایی را نیز انجام دادند ولی هنوز نتیجه را اعلام نکرده اند فقط رفت و آمد مسافران سخت تر و تعداد قایق ها کمتر شده است.
وی با اشاره به اینکه بحث اصلی در پیشگیری از بحرانهای دریایی مدیریت بحران است، تصریح کرد: ورود قایق ها به دریا باید با کنترل و نظارت بیشتری از سوی اداره کل بنادر و دریا نوردی صورت بگیرد تا شاهد حوادث این چنین نباشیم.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای سازمان بنادر و دریا نوردی در نوروز 90 حدود 5 میلیون و 265 هزار نفر از راه دریا به جزایر جنوبی کشور سفر کرده اند، خاطر نشان کرد: با هماهنگی با اداره کل بنادر و کشتیرانی قشم در ساعت 16:30 تمامی سرنشینان در سلامت کامل در اسکله بهمن پیاده شدند.

مهارت و تسلط کامل ناخدا عبدالرحمان سرودی و همچنین تلاش وافر گروه مستند سازی قابل ستایش و تقدیر می باشد. این حادثه بار دیگر بر لزوم استقرار گروه نجات تخصصی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان تاکید می کند./ل
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار