پايش ميزان دارو در خون مادر و نوزاد TDM براي نخستين بار در کشور در بيمارستان فوق تخصصي زنان صارم راه اندازي شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر پيروز صالحيان، مسئول آزمايشگاه بيمارستان صارم با اعلام اين خبر اظهار داشت: با پايش سطح دارو در خون نوزادان به ويژه نوزادان نارس و مادران در معرض خطر (مانند مسموميت حاملگي و يا زايمان زودرس)، مي توان سلامت مادر و نوزاد را تضمين کرد.
وي ادامه داد: TDM مخفف (Therapeutic Drug Monitoring ) بوده و دو کاربرد اصلي آن پيشگيري از مسموميت دارويي و اجتناب از درمان هاي بي اثر است.
دکتر مريم نامدار، مسئول بخش TDMبيمارستان صارم، با اشاره به اينکه هدف از تجويز دارو، پيشگيري، کنترل يا درمان بيماري است، خاطر نشان ساخت: در مواردي عوارض دارويي نه تنها باعث مي شود، کنترل و درمان بيماري موثر واقع نشود بلکه سلامت و جان بيمار را نيز به خطر مي اندازند.
اين در حالي که بسياري از عوارض دارويي در صورت مانيتورنيگ ( پايش ) سطح دارو در خون قابل پيشگيري است.
وي ادامه داد: با اندازه گيري مقدار دارو در خون در زمان هاي معين و مطابقت آن با مقادير استاندارد، مي توان مطمئن شد که خطر سميت دارو، بيمار را تهديد نمي کند. به عبارت ساده تر با تنظيم دوز، اجازه نمي دهيم، ميزان دارو در خون بيمار از حد مجاز بالاتر رود.
دكتر نامدار افزود: به كمك روش TDM همچنين مسموميت هاي اتفاقي و عمدي ناشي از خطاي تجويز، نسخه نويسي يا نسخه پيچي شناسايي مي شود .
وي يادآور شد: مسموميت هاي دارويي به راحتي بيمار را در معرض انواع خطرها، آسيب هاي برگشت ناپذير و جدي به ارگان هاي مهم و حياتي بدن و حتي مرگ قرار مي دهد. آسيب به کليه ها، شنوايي گوش ها، سلامت قلب، مغز و حتي مرگ از جمله اين خطرها به شمار مي رود.
مسئول بخش TDM بيمارستان صارم اجتناب از درمان هاي بي اثر را از ديگر کاربردهاي TDM برشمرد و گفت: در مواردي ميزان دارو در خون بيمار کافي نيست يا به عبارتي دارو به سطح درماني و اثربخش نرسيده است. پس بيماري به دليل غفلت درمانگر در حال پيشروي است. مثلا آنتي بيوتيک ناکافي سبب پيشروي عفونت و ناکافي بودن داروي ضد تشنج، موجب حمله تشنج مي شود. در چنين شرايطي لازم نيست با تغيير دارو يا افزودن داروهاي متعدد شرايط را پيچيده تر کنيم، کافي است با تنظيم دوز دارو به کمک TDM و با کمترين عوارض، درمان کارآمد را به کار گرفت.
وي TDM را يکي از ارکان ضروري داروسازي باليني در مورد داروهاي خاص و به ويژه بيماران خاص برشمرد که مي بايست در دستور کار گروهاي درماني قرار گيرد.
دكتر نامدار با تاکيد براينکه داروهاي خاص مورد اشاره و پروتکل هاي پايش در مراجع دارويي ( رفرانس ها ) معين و لازم الاجرا هستند، اظهار داشت: TDM در گروه بيماران خاص مانند زنان باردار و نوزادان بستري شده در NICU ( آي سي يو نوزادان ) از اهميت زيادي برخوردار است.
گفتني است: آمار ثبت شده عوارض دارو در سازمان جهاني بهداشت تکان دهنده است . براساس اين آمار، بيش از 65 درصد موارد بستري در بيمارستان هاي ايالات متحده امريکا ناشي از عوارض دارويي است و ساليانه ميلياردها دلار صرف درمان ناشي از داروها مي شود.
همچنين سالانه در جهان مردم و دولت ها رقم هنگفتي را صرف درمان و عوارض دارويي مي کنند و خسارت هاي سنگيني را متحمل مي شوند . نکته قابل تامل آنکه 70 تا 80 درصد عوارض گزارش شده، ناشي از داروهاي رايج است و نه داروهاي جديد . در ايران نيز به دليل آن که اين مساله تاکنون مورد بررسي قرار نگرفته است، آماري در دسترس نيست، اما آنچه مسلم است با پايش دارو مي توان، ضمن حفظ سلامت بيماران از عوارض و هزينه هاي درماني کاست .
پژوهشگران بخش TDM بيمارستان فوق تخصصي زنان صارم به عنوان اولين بيمارستان پيشگام در اين زمينه هم اينک فعاليت هاي پژوهشي را در زمينه ميزان تجويز دوزهاي دارويي در دست انجام دارند که نتايج آن پس از تکميل منتشر خواهد شد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار