حضور نسل جوانان و متخصص در شاخه هاي مختلف تئاتر در كنار پيشكستان اين عرصه در رابطه با قضاوت آثار به منظور ارائه نظرات تخصصي در خصوص جزئيات يك اثر نمايشي لازم و ضروري است.

حسن برزگر،كارگردان و نويسنده تئاتر كه با نمايش "سومين شنبه هفته" كه به همراه "ركسانا بهرام" كارگرداني مشترك اين اثر را برعهده داشته و در جشنواره سي ام تئاتر فجر شركت داشته است؛درخصوص برگزاري جشنواره سي ام به خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت:در فضاهاي جشنواره اي هميشه با درخواست هاي زياد و محدوديت در امكانات روبرو هستيم؛به همين خاطر من هميشه سعي مي كنم از امكانات موجود به بهترين شكل استفاده كنم.

وي كه نويسنده نمايش "سومين شنبه هفته" را نيز برعهده داشته است،افزود:اجراي نمايش سومين شنبه هفته در تماشاخانه ايرانشهر بود مسئول نور در آن جا زحمت بسياري براي اين مسئله كشيدند اما فاصله زيادي با پلان نوري ما داشت و به دليل همزماني اجرا با نمايش شرق شرق ا ست به كارگرداين مسعود رايگان، ما محدوديت زيادي داشتيم وي تصريح كرد:نتيجه آن طور كه بايد رضايت بخش نبود اما مهم اين است كه ما خودمان از اجرا لذت برديم زيرا دست به دست هم نمايش را اجرا كرديم.

برزگر با اشاره به اين كه افت نسبي كيفيت در جشنواره امري بديهي است اظهار داشت:يك اثر نمايشي تمرين مي شود و در جشنواره براي اولين بار در معرض ديد مردم قرار مي گيرد و به طور حتم با نگراني و اضطراب زيادي همراه است.

بازيگر در اين شرايط بخشهايي از توانايي هايش را نمي تواندب روز دهد و مشكلات پيش بيني نشده نيز هميشگي است به همين دليل ايده اجراي عمومي آثار پيش از جشنواره به كيفيت اجرا كمك مي كند و اثر غلط گيري شده به صحنه مي رود.

اين كارگردان افزود:ر جشنواره بحث قضاوت مطرح است و به همين دليل اجراي عمومي پيش از جشنواره مهم جلوه مي كند.

وي بيان داشت:در جشنواره سي ام به دليل مشغله هاي خودمان مووفق به ديدن آثار به جز چند مورد نشدم و به همين خاطر نمي توانم به طور دقيق اظهار نظر كنم. به نظرم كم و كاستي در جشنواره داشتيم اما در كل تجربه خوبي بود.

وي در خصوص قضاوت در جشنواره گفت:

داوري هاي امسال تركيبي از پيشكسوتان و اساتيد اين نفر بودند و من به اين خاطر كه اثرم كانديداي هيچ بخشي نشد اعتراضي ندارم،‌ اين نظر داورهاست اما دوست داشتم نقطه نظرهاي شخصي آن ها را بدانم.

به نظرم جشنواره فرصت بسيار مغتنمي براي حضور داوران در قالب تركيبي از جوانان و پيشكسوتان است كه مي توانست قضاوت را تخصصي تر كند.

كارگردان سومين شنبه هفته بيان كرد:

به نظرم داوري براي طراحي صحنه،موسيقي و مانند اين بايد جداگانه و از سوي متخصص و صاحب نظران اين زمينه ها صورت بگيرد كه به طور حتم نتيجه بسيار مطلوب تري خواهد داشت.

برزگر تصريح كرد:تماشاچي امروز بايد ذائقه اش را تغيير دهد و آن قدر آماده در سالن حضور پيدا كند كه بتواند حريف نمايش شود و منطق هاي اثر را كشف كند، در اين صورت من را به عنوان يك كارگردان مجاب مي كند تا از او عقب نمانم.

وي ابراز كرد:تئاتر تجربه اي زنده است كه بازيگران آن هر شب براي ايفاي نقش در سالن حضور پيدا مي كنند، اين فرايند خاص است و به همين خاطر تماشاگر آن نيز بايد خاص باشد كه در مرحله اول با آن ارتباط درست برقرار كند و در مرحله دوم سرگرم شود.

وي با اشاره به اين كه بايد ياد بگيريم تئاتر داستان گويي نيست،افزود:وقتي يك گروه داوري تخصصي تر عمل كند،‌تمام ظرفيت هاي يك اثر مورد بررسي قرار مي گيرد و وقتي تعداد سليقه ها براي نظر دهي بيشتر مي شود همه طيف هاي شركت كننده مي توانند به اثر خود اميدوار باشند و به طور حتم جشنواره با حاشيه قوي تري برگزار مي شود.

برزگر ادامه داد:حضور اساتيد درجشنواره واجب و ضروري است.اين مسئله را نمي توان انكار كرد،اما به نظرم تركيبي از جوانان و پيشكسوتان نتيجه بهتري مي دهد.

وي گفت:خوشحالم كه بخش نگاه ويژه در جشنواره امسال توانست حضور پررنگ و قوي اي در دريافت جوايز داشته باشد.اين نشان دهنده پتانسيل هنرمندان جوان است.جوانان منتظر فرصت هستند.به طورحتم اگر شرايط برايشان فراهم شود،آثار ارزشمندي خلق مي كنند.

اين كارگردان خاطرنشان كرد:من و گروهم براي آماده سازي اين نمايش يك سال تمرين كرديم.جشنواره نيز براي ما يك تمرين بود.هدف ما اجراي عمومي است و به نظرم اگر از جشنواره به عنوان ويترين تئاتر ياد مي كنيم ؛تنها،‌بايد مسئله مهمي چون اجراي عمومي آثار را در نظر بگيريم./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.