معاون مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت طرح حذف بیماری مالاریا اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ محمود نبوی در حاشیه سمینار آموزشی کنترل مالاریا که امروز با حضور پزشکان و کارشناسان بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قم در ردیف استانهای پاک از لحاظ ابتلا به مالاریا قرار دارد افزود: بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و مناطقی از کرمان وجود دارد.

دکتر محمود نبوی افزود: طرح ریشه کنی مالاریا از سه سال قبل در وزارت بهداشت آغاز شد که با اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در این مدت شاهد کاهش چشمگیر متبلایان بودیم.

وی با بیان اینکه امسال2 هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور شناسایی شده اند گفت : این میزان درمقایسه با پارسال یکهزار نفر کاهش داشته است.

دکترنبوی با بیان اینکه مبارزه بابیماری در مناطق آلوده و اعلام نکات آموزشی به کسانی که قصد مسافرت به کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا را دارند در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد افزود: کسانی که قصد عزیمت به این مناطق را دارند باید ضمن رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از اسپری ها و کرم های دافع حشرات استفاده کنند تا خود و دیگران به این بیماری مبتلا نشوند.

طرح حذف مالاریا به طور همزمان تا برنامه چشم انداز 1404 در 13 استان کشور اجرا می شود.

در این سمینار یکروزه شرکت کنندگان با وضع بیماری ملاریا در کشور و استان قم، راههای انتقال، علائم و درمان این بیماری آشنا شدند.

یاد آور می شود: مالاريا يک بيماری انگلی است که از طریق نیش پشه‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شودو از شايعترين علايم این بیماری تب، احساس سرما، لرز و تعريق، سردرد، تهوع، استفراغ است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.