پس از 20 سال از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک بالاخره امروز آزادسازی حریم این بنای تاریخی از حصار ساختمانهای دانشگاه لرستان کلید خورد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛امروز روز تاریخی برای بنای تاریخی خرم آباد یعنی قلعه فلک الافلاک بود بنایی که در سفرهای گردشگران داخلی و خارجی بارها بر ثبت جهانی این اثر منحصر به فرد و بی نظیر تاکید شده است؛ یکی از بزرگترین ساختمانهای آجری تاریخی ایران اسلامی که برای ثبت جهانی و همچنین ساماندهی وضعیت گردشگری باید حریم آن را آزادسازی کرد.

مراسم در حریم قلعه فلک الافلاک و محوطه دانشگاه لرستان برگزار شد و بعد از سخنرانی مسئولان با بیل های مکانیکی برخی از ساختمانهای موجود در حریم قلعه تخریب شد تا گامی در راستای تحقق یک مطالبه 30 ساله باشد.

روزی برای تبریک به دوستداران تمدن ایران اسلامی

رئیس دانشگاه لرستان در این مراسم با تاکید بر اینکه این روز را باید به همه دوستداران تاریخ و تمدن ایران اسلامی تبریک گفت، افزود: از مدتها قبل به فکر تخلیه حریم قلعه فلک الافلاک بودیم که با تکمیل دانشکده جدید علوم پایه این امر محقق شد.

حسن زمانیان با اشاره به روند تخلیه حریم قلعه توسط این دانشگاه عنوان کرد: برای انتقال بخش های مختلف دانشکده علوم پایه مجبور شدیم هفته گذشته دانشکده را تعطیل کنیم تا در این مدت نسبت به انتقال کلاسها و گروهها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه از هفته آینده کلاسهای دانشکده علوم پایه در محل جدید این دانشکده برگزار می شود، ادامه داد: در این راستا همه گروههای دانشکده علوم پایه، سلف سرویس، کلاسهای درس و کتابخانه دانشکده منتقل شده است.

رئیس دانشگاه لرستان افزود: کار تجهیز آزمایشگاهها در ساختمان جدید نیز در حال انجام است و به زودی آزمایشگاههای علوم پایه نیز منتقل خواهند شد.

زمانیان با بیان اینکه موضوع آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، افزود: یکی از وظایف ما در دانشگاه حفاظت و نگهداری از مفاخر و آثار تاریخی استان است.

آزادسازی قلعه خدمتی بزرگ برای معرفی تاریخ و تمدن لرستان

استاندار لرستان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه قلعه تاریخی فلک الافلاک یکی از ظرفیتهای بزرگ کشور و استان لرستان است، افزود: این ظرفیت نقش موثری در توسعه صنعت توریسم و گردشگری در لرستان دارد.

حبیب الله دهمرده آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک را خدمت رسانی بزرگ در مسیر معرفی فرهنگ و تمدن غنی لرستان دانست و بیان داشت: اجرایی شدن این قانون تقریبا در حال تبدیل شدن به یک امر غیرممکن بود که امروز این امر با همت همه مسئولان عملیاتی شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری در زمینه آزادسازی حریم این بنای تاریخی عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب با حسن توجه و تدبیری که داشتند دستور ویژه ای را برای آزادسازی حریم این بنای تاریخی و توسعه گردشگری استان صادر کردند.

مهمانان نوروزی برکات آزادسازی قلعه را خواهند دید

استاندار لرستان همچنین با بیان اینکه دولت نیز در سفرهای خود مصوبات خوبی را برای آزادسازی حریم این بنای تاریخی تصویب کرده است، افزود: ولی امر مسلمین جهان در سال 70 دستور آزادسازی قلعه فلک الافلاک را صادر کردند.

دهمرده با اشاره به اینکه دولت سه مصوبه برای آزادسازی این بنای تاریخی تصویب کرده است، افزود: خوشبختانه امروز پس از گذشت سالها آزادسازی قلعه فلک الافلاک آغاز شده است.

وی با اشاره به ساماندهی این مجموعه تاریخی عنوان کرد: در این راستا تلاش می شود با کار شبانه روزی مردم در عید نوروز آینده شاهد برکات آزادسازی حریم این بنای تاریخی باشند.

قانون هشت ساله در مسیر اجرا قرار گرفت

بنابراین گزارش، قانون آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورخ نوزدهم آذرماه سال 1382 تصویب و در 26 آذرماه به تایید شورای نگهبان رسید.

آزادسازی قلعه فلک الافلاک از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر ضرورت ایجاد یک مجتمع فرهنگی توریستی در کنار این اثر باستانی، ثبت جهانی این اثر که در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است نیز نیازمند آزادسازی حریم این بنای تاریخی است.

شاید نخستین کسی که دغدغه آزادسازی حریم این بنای تاریخی را مطرح کرد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود که در سال 1370 خواستار توجه به این امر شد.

این در حالیست که تاکنون مسئولان متعددی در سفر به لرستان و در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان بر ضرورت آزادسازی حریم این بنای تاریخی تاکید کرده اند که رئیس جمهوری، وزیر کشور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی دیوان محاسبات و... از جمله این شخصیت ها بوده اند.

این در حالیست که پیش از این در سفر سوم هیئت دولت به لرستان رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی خود از آزادسازی حریم این قلعه تاریخی در سال 90 خبر داده بود.

همچنین به گفته معاون اول رئیس جمهور اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک و دیگر آثار تاریخی استان در سفر سوم هیئت دولت به استان به تصویب رسید.

فلک الافلاک شاهکار معماری ایران زمین

قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه سترگ و باشکوه تا سطح تپه پنج متر و 22 سانتیمتر و مساحت کلی آن پنج هزار و 300 متر مربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه در برخی منابع به نامهای "شاپور خواست"، سابر خواست" و "فلک الافلاک" نامگذاری شده است. در مجاور این قلعه باستانی چشمه پرآب نیز وجود دارد که زیبایی خیره کننده ای را به این بنای باستانی بخشیده است.

به هر روی امید می رود با توجه به گام های اولیه دانشگاه لرستان برای تخلیه حریم قلعه فلک الافلاک این روند استمرار داشته باشد تا هر چه سریعتر شاهد آزادسازی این بنای تاریخی و جهانی شدن این قلعه باستانی باشیم./س

 

 


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.