رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت : شهرستان آذرشهر قطب تجارت و فرآوري حبوبات کشور است .

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، محمديان  در جشنواره حبوبات و خشکبار شهرستان آذرشهر در بر لزوم راه اندازي بورس نخود وحبوبات در اين شهرستان تاکيد کرد  و گفت : کاشت حبوبات به جهت ارزآوري بالا، تامين پروتئين انساني ، علوفه حيواني و ارزش غذايي مناسب شايسته توجه ويژه به آکشت و فرآوري آن مي باشد.

وي با بيان اينکه بايستي نسبت به اصلاح بذر و استفاده از روشهاي مکانيزه در کشت ، داشت و برداشت نخود تحول اساسي صورت گيرد افزود : اتفاقي که درتوليد و کشت مکانيزه محصول عدس شهرستان ورزقان رخ داده بايستي در شهرستان آذرشهر نيز انجام پذيرد.

محمديان با اشاره به اختصاص اعتبار ويژه از صندوق توسعه ملي به صنايع تبديلي و فرآوري کشاورزي افزود : طبق مصوبه صندوق ، همه زير بخش هاي کشاورزي مي توانند از منابع صندوق توسعه ملي استفاده کرده و هر طرحي که در بخش کشاورزي شاخص باشد مي تواند از اين تسهيلات استفاده کند.

وي با بيان اينکه سهم آذربايجان شرقي از محل صندوق توسعه ملي در حدود 1000 ميليارد ريال مي باشد گفت : 40 درصد از اين مبلغ سهم صنايع بسته بندي ، فرآوري ، بازاريابي و صادرات بوده که اميدوارم فرآوري کنندگان محصولات حبوبات و خشکبار بتوانند قسمت عمده اي از آن را به خود اختصاص دهند.

محمديان با بيان اينکه برگزاري جشنواره حبوبات ، ابطال تمبر حبوبات و همچنين راه اندازي بورس نخود و حبوبات در شهرستان آذرشهر مي تواند برند محصول شاخص شهرستان آذرشهر را مشخص نمايد افزود : بورس حبوبات به لحاظ ويژگيهاي منحصر به فرد شهرستان آذرشهر بايستي در آذرشهر ايجاد شود تا شاهد برند لپه و نخود آذرشهر و ممقان در کشور و دنيا باشيم.

وي بر لزوم استانداردسازي کارگاههاي فرآوري وراه اندازي واحدهاي بسته بندي حبوبات توسط مديريت صنايع کشاورزي سازمان تاکيد نمود وافزود : ضمن حفظ بافت سنتي کارگاهاي نخودپزان در مناطق روستايي ، با استاندارد سازي واحدهاي فرآوري مي توان نسبت به صدور مجوز براي واحدهاي بدون مجوز اقدام تا بتوانند از طريق دريافت تسهيلات بانکي در جهت توسعه و گسترش فعاليت هاي توليدي اقدام نمايند./س

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.