آذربایجان غربی نزدیک به 5/5 درصدکل تولیدات کشاورزی کشورراتولیدمیکند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رئیس سازمان جهادکشاورزی درنشست مطبوعاتی بااشاره به اینکه آذربایجان غربی دربین استانهای غیرساحلی نخستین استان درتولیدمحصولات شیلات است گفت:استان ما درتولیدسیب رتبه نخست،درانگوروچغندرقندرتبه4،جوجه یکروزه رتبه3 ،عسل رتبه برترکشوررابه خوداختصاص داده است.

محمدرضا اصغری با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی افزود : تولیدات کشاورزی استان در اوایل انقلاب نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تن و در کشور 30 میلیون تن بود و اکنون پس از 33 سال تولیدات کشاورزی استان با 20 درصد افزایش به مرز 6 میلیون تن رسیده و تولیدات کشاورزی کشور نیز بیش از 110 میلیون تن می باشد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر بخش کشاورزی، ضمن اینکه توانسته است نیاز داخلی را تامین کند در بحث گندم و دیگر محصولات کشاورزی به مرز خودکفایی رسیده ایم و اکنون صادر کننده نیز هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست دولت خدمتگذار، هدایت بخش کشاورزی به سمت اقتصاد محور شدن و سودآور بودن است، گفت: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی، دانش محوری است و در این راستا در سال جهاد اقتصادی میزان پخش برنامه های مشارکتی رادیویی و تلویزیونی در استان آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش یافته است.

اصغری ادامه داد: بیش از 35 درصد اشتغال مستقیم استان مربوط به بخش کشاورزی است که نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای بخش کشاورزی در استان می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تا سال 89 در 26000 هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت فشار اجرا شده بود که در سال جهاد اقتصادی با یک جهش مناسب در 26000 هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت فشار اجرا شده و یا در دست اجرا می باشد و در نظر داریم در یک برنامه 5 ساله که اجرای آن از سال 90 شروع شده است کل اراضی قابل آبیاری استان را که بیش از 350 هزار هکتار می باشد به آبیاری تحت فشار مجهز کنیم.

وی افزود: در اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها و ارائه بسته های حمایتی به تولید کنندگان با جذب 240 میلیارد ریال اعتبار،رتبه چهارم کشور را کسب کرده ایم.

اصغری ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه به طور متوسط 600 میلیارد ریال بر اثر بارش تگرگ به باغات و مزارع آذربایجان غربی خسارت وارد می شود ، این سازمان در نظر دارد با همکاری شرکت سازنده ، مقدمات تولید مشترک سامانه ضد تگرگ را به صورت بومی سازی شده در استان فراهم کند.

محمدرضا اصغری از نصب هشت دستگاه ضد تگرگ در آذربایجان غربی خبر داد و افزود : با به کارگیری این سامانه میزان خسارات ناشی از بارش تگرگ در مناطق زیر پوشش به صورت چشمگیری کاهش یافته است .

وی ادامه داد: این سامانه ها با هدف کاهش اثرات مخرب بارش تگرگ به محصولات کشاورزی تا کنون به طور آزمایشی در شهرستان های ارومیه، میاندوآب، مهاباد و سلماس نصب شده و به تدریج در دیگر مناطق نیز نصب می شود.

وی عملکرد هشت دستگاه سامانه ضد تگرگ در استان را موفقیت آمیز توصیف کرد و بیان داشت: این دستگاه ها ابرها را در شعاعی حدود 500 متر تحت تاثیر قرار داده و هر کدام از این دستگاهها قادر است بیش از یکصد هکتار از اراضی اطراف خود را زیر پوشش قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد: این دستگاهها با استفاده از گاز بوتان و پروپان کار می کنند و 12 کیلومتر برد دارند و قادرند از طریق شلیک امواج صوتی به داخل توده ابرهای تگرگ زا، از بارش تگرگ جلوگیری و آن را تبدیل به باران کنند.

وی اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این دستگاه ها را یک میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و اظهارداشت: این دستگاه ها به صورت کنترل از راه دور کار می کنند و حتی می توان با استفاده از تلفن همراه و ارسال پیام کوتاه آنها را فعال کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.