مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برای برگزاری همایش ابوریحان بیرونی فراخوان مقاله اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی آستان عبدالعظیم(ع) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این همایش روز پنج شنبه 11 اسفند ماه به مناسبت ثبت جهانی کتاب التفهیم در حافظه جهانی یونسکو، با عنوان ابوریحان بیرونی عالم نجوم و ریاضی برگزار می شود.

مصطفی آجرلو در ادامه افزود:‌ طی این همایش چهارمین دوره جایزه علمی، ترویجی حضرت عبدالعظیم(ع) نیز اهداء خواهد شد.

گفتنی است، محورهای آثار پژوهشی این همایش التفهیم، قانون مسعودی، مقالید علم هیئت، تحدید الماسفات و‌‌ آثار الباقیه اعلام شده است.

موضوع هایی از قبیل ساعت های آفتابی، انواع اسطرلاب ها، تعیین مسافت شهرها، نقشه کشی، روش های تعیین قبله و محاسبه کسوف و خسوف از ابتکارات ابوریحان بیرونی در نجوم کار بردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علاقه مندان می توانند مقالات علمی خود را به دبیرخانه همایش به نشانی شهر ری، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 51223336و 55951286 دورنگار 51223302 تماس حاصل کنند.

وی در ادامه از نشست تخصصی اساتید بر جسته هنرنگارگری کشور با حضور استاد محمود فرشچیان برای ساخت ضریح مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد و گفت:‌در این نشست که با حضور کارشناسان حرم جمعی از اساتید هنر نگارگری کشور برگزار شد به نقد و بررسی طرح ها و اقدامات صورت گرفته برای ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم(ع) پرداختند.

نقشه طرح نمای ضریح حرم مطهر در این جلسه مورد بررسی اساتید بزرگ نگارگری ایران قرار گرفت و محاسن و معایب طرح از زوایای گوناگون و نیز طرح های پیشنهادی اعضا مطرح گردید و نقطه نظرات تکمیلی استاد محمود فرشچیان در خصوص نمای ضریح مطهر ارائه گردید.

شایان ذکر است، ضریح در حال ساخت حضرت با ابعاد 390 سانتی متر طول، 290 سانتی متر عرض و 296 سانتی متر ارتفاع با اسکلت ورق استیل و روکش چوب ساج در حال ساخت است./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار