طلای سرخ در دشت فراهان خانم داوودی دانشجوی ترم پنج رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور اراک است که با اجاره 4 و نیم هکتار زمین در روستای نوازنِ شهرستان فراهان زعفران کشت می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ زعفران که از 4 هزار سال پیش در پهنه گسترده ایران کشت می شده ، گیاهی دارویی ، خون ساز ، با اثر آرام بخش است که به هضم بهتر غذا هم کمک می کند.

با وجودیکه کشت طلای سرخ به مناطق خراسان اختصاص دارد جوانانی تحصیل کرده هم تجربه کشت آن را در شهر خود آزمایش می کنند.

 داوودی که تجربه کشت جو ، گندم و سیب زمینی را دارد ، تحقیقات خود را روی داروی گیاهی زعفران در بدو ورود به دانشگاه با کشت زعفران در گلدان آغاز کرد و پس از نتیجه بخش بودن ، اجرای طرحش را با کشت هزار متر آغاز کرد.

وی از هر 146 گل یک گرم زعفران برداشت و امسال بیش از 2 هزار گرم زعفران از مزرعه خود برداشت کرد.

زارعی مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید : در استان مرکزی 65 هکتار زیر کشت زعفران است که امسال 115 کیلوگرم زعفران از این مزارع برداشت شده است.

ایران با سطح زیر کشت 71 هزار هکتار ، 95 درصدِ زعفران دنیا را تولید می کند که استان های خراسان جنوبی و رضوی با 75 درصد ، فارس 7 درصد ، کرمان 6 درصد و 13 استان دیگر هم 12 درصدِ زعفران کشور را تولید می کنند.

**سالانه300 تن زعفران در کشور تولید می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گوید : تولید زعفران در ایران در سال 86 به 400 تن هم رسید که با خشکسالی های اخیر و کاهش جهانی قیمت زعفران این میزان به 300 تن در سال 89 رسید.

قیمت جهانی زعفران از هر کیلو6 میلیون تومان به کمتر از 40 میلیون ریال کاهش یافته است.

رجایی خرید توافقی زعفران ، اعطای جوایز صادراتی و تشکیل کمیته زعفران برای حمایت از تولید کنندگان را راهکارهای قانونی برای افزایش تولید این گیاه دارویی عنوان می کند.

بانوی زعفران کار اراکی با استفاده از شیوه های نوین و ابتکاریِ کشت زعفران هزینه های تولید را کاهش داده تا از محصول سود بیشتری به دست آورد.

کشت مکانیزه پیاز زعفران با استفاده از دستگاه سیب زمینی کار یکی از این ابتکارها است.

در 95 درصد مزارع زعفران کشور پیاز این گیاه دارویی که در خرداد ماه کشت می شود و تا 8 سال محصول می دهد به صورت دستی در کرت های مزارع کشت می شود.

داودی می گوید : با شیار بندی مزرعه به صورت جوی و استفاده از دستگاه سیب زمینی کار ، مدت کشت را از 40 به 2 روز کاهش داده که گلچینی آسان و آبیاری مناسب از دیگر مزایای این نوع کشت است.

با توجه به اینکه مزرعه زعفران پس از 3 سال به عملکرد اقتصادی می رسد این خانم زعفران کار در سال نخست کشت 2 کیلوگرم زعفران از مزرعه خود برداشت کرده است.

میانگین برداشت زعفران در هر هکتار سه و نیم کیلوگرم است.

صادرات 85 تن زعفران در سال هشتاد و نه 255 میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته که تامین کننده 65 درصدِ بازار جهانی زعفران بوده است.

70 درصد زعفران کشور به صورت فله صادر می شود که سبب افت 35 درصد ارزش واقعی زعفران می شود.

اسانس زعفران بسیار فرار بوده که اگر این محصول در فضای بسته و استاندارد قرار نگیرد تا 50 درصد کاهش می یابد.

اکنون در ایران 50 واحد بسته بندی با ظرفیت 400 تن وجود دارد که تنها با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی رقابت های ناسالم بین بهره برداران زعفران را علت ایجاد این نوع مشکلات دانسته و می گوید : چون واحدهای فرآوری در اختیار 3 یا 4 تولید کننده عمده زعفران با نام تجاری مشخص هستند ، زعفران کاران دیگر بیشتر ترجیح می دهند زعفران خود را فله ای صادر کرده تا در اختیار این واحدهای فرآوری قرار دهند.

اسپانیا عمده ترین بسته بندی های زعفران را در بازارهای جهانی عرضه می کند و با توجه به سهم یک درصدی در تولید زعفران 35 درصد از بازارهای جهانی را در اختیار دارد.

زعفران کاران اسپانیایی به دلیل بارندگی های زیاد ، زعفران را به صورت دیم کشت می کنند.

زعفران گیاه دارویی کم آب است ، در صورتی که سیب زمینی ، جو و گندم به آب بیشتری برای رشد در بهار و تابستان نیاز دارد.

  داوودی نخستین بار در کشور 2 و نیم هکتار از مزرعه زعفران را به صورت دیم کشت کرده و به دنبال ارزیابی نتایج اینگونه کشت در اقلیم آب و هوایی استان مرکزی است.

این زعفران کار مبتکر می گوید : برای ارزیابی نتایج این نوع کشت پنج سال زمان لازم است ولی در سال نخست با بارندگی های مناسبِ فصل پاییز ، اسانس و گل دهی مزرعه دیم از مزرعه آبی مجاور آن مطلوب تر بوده است.

بارش پاییزی در استان مرکزی در سال هشتاد و نه 36 میلیمتر و امسال 107 میلیمتر بوده است.

داودی در مزرعه زعفرانش از هیچگونه مواد شیمیایی مثل سموم و کود استفاده نکرده و با تغذیه زمین با کود مرغی و مقابله بیولوژیک با آفات ، مثل کشت گیاه نعناع در اطراف مزرعه که به دلیل نداشتن اسانس دافع موش است در نهایت محصولی ارگانیک برداشت می کند.

  داودی40 ساله ، دانشجوی رشته کشاورزی است که هم رشته پسرش در یک کلاس علم اندوزی می کند اکنون الگوی موفقی برای سایر دانشجویان دانشکده های کشاورزی استان مرکزی است.

بازدید از مزرعه زعفران این بهره بردار ، سر فصل ثابت بسیاری از کلاس های درس رشته کشاورزی است.

دانشجوی 20 ساله مهندسی کشاورزی پشتکار ، همت و تحقیق را از عوامل موفقیت خانم داودی می داند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.