معاون شوراي عالي امنيت ملي گفت:آمريکا اعتراف كرد که عمليات‌هاي اطلاعاتي ايران عليه اين كشور از جمله توانمندي‌هاي سايبري در سالهاي اخير افزايش يافته و نگران اين مسئله است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ،علي باقري معاون شوراي عالي امنيت ملي در جمع اعضاي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در همايش سياسي «موقعيت بدر و خيبر» با تشريح موقعيت کنوني جبهه مقاومت اسلامي و جبهه استکبار، شرايط بدر و خيبر انقلاب اسلامي را براي دانشجويان ترسيم کرد.

وي در ابتداي سخنان خود گفت: در مناسبات بين‌المللي رفتار يک کشور مانند رفتار يک موجود زنده است و در کنش‌ها و واکنش‌هاي مختلف بايستي عکس‌العمل‌هايي از خود بروز بدهد که بتواند در مرحله اول به حيات خود ادامه دهد و در مرحله بعد، توسعه و نفوذ خود را توسعه دهد و آينده‌ي خود را تضمين کند.

باقري افزود: در مناسبات بين‌المللي هم هر بازيگري مشروط به اينکه درک خوب و درست و جامعي از تحولات داشته باشد و خود را بر اساس شرايط فضاي پيراموني تطبيق بدهد و براساس توانمندي‌هاي بالقوه، خود را بروز دهد مي‌تواند نقش کنش‌گر را داشته باشد و نه واکنشگر. يعني خودش حوزه‌هايي را تعريف کند که بقيه مجبور به واکنش نشان دادن به آن شوند.

وي ادامه داد: در عرصه بين‌المللي هم چون موضوع اصلي موضوع نظام و کسب قدرت بين‌المللي است؛ اگر بتوانيم کنش‌هايي را نشان بدهيم که طرف مقابل را که طيفي از دوست تا دشمن را شامل مي‌شود وادار به واکنش‌هاي مورد نظرمان کنيم، موفق خواهيم بود.

معاون شوراي عالي امنيت ملي افزود: اگر مروري بر تحولات بين 7 تا 10 سال گذشته داشته باشيم، در عرصه مناسبات بين‌المللي واقعياتي را مي‌توانيم استنباط کنيم. حدود 10 سال قبل با واقعه‌اي به نام 11 سپتامبر مواجه شديم که يکي از پيامدهاي بسيار مرتبطش با ايران، اشغال افغانستان و همزمان با آن معرفي ايران از سوي آمريکا که بزرگترين قدرت نظامي دنياست، به عنوان محور شرارت اتفاق افتاد و اين در حالي بود که با قويترين حضور نظامي در همسايگي ما مستقر شد.

باقري ادامه داد: در آن مقطع ايران بيشترين تعامل را با مناسبات بين‌المللي که آمريکا مدعي و طراح آنهاست داشت، ولي بعد از مدت کوتاهي مي‌بينيم که آمريکا وارد عراق هم مي‌شود و در دو طرف کشور مستقر مي‌شود و طبيعي است که اين شرايط، نشانگر کنش ما در عرصه مناسبات بين‌المللي باشد.

وي در ادامه گفت: در آن زمان اين فضا ايجاد شده بود که آمريکا در آينده نزديک به ايران هم حمله خواهد کرد و در فلسطين هم در آن مقطع آمريکايي‌ها بزرگترين نقش‌آفريني را براي به سرانجام رساندن سازش داشتند و در همان دوره زماني شرايط خاصي را در داخل کشور داشتيم که مهمترين آن، بحث هسته‌يي ايران بود.

باقري گفت: در آن شرايط ما پذيرفتيم که طرف مقابل وارد عرصه مناسبات حاکميتي ما بشود و امري را که در هيچ جاي دنيا جايگاهي ندارد تحت عنوان تعليق به ما تحميل کند و سپس به خاطر شکسته شدن همين تعليق که در هيچ جاي معاهدات بين‌المللي هم نيست، موضوع هسته‌اي ايران به شوراي امنيت ارجاع مي‌شود.

معاون شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با اشاره به وقايعي مثل جنگ 33 روزه لبنان گفت: در اين وقايع، شرايط عوض شد که تحليل مفصلي نياز دارد. از سوي ديگر عراق جايي بود که آمريکا از آن به عنوان يک سلول سالم براي نقشه خاورميانه جديد ياد مي‌کرد و قصد داشت از حضور نظامي خود در عراق نه تنها به عنوان غارت منابع بلکه به عنوان يک پايگاه براي گسترش طرح جامع خودشان براي خاورميانه بزرگ استفاده کنند، اما در آنجا نيز شرايط به گونه ديگري رقم خورد.

وي گفت: در آن زمان خانم رايس، وزير امور خارجه سابق آمريکا در دانشگاه قاهره سخنراني کرد که مانيفست خاورميانه جديد بود و اينگونه گفت که ما در 60 سال گذشته براي به دست آوردن امنيت، دموکراسي را فدا کرديم و منظور ايشان از امنيت، امنيت اسراييل بود که ديکتاتورهاي وابسته به خود را در منطقه سر کار آورده بودند تا امنيت اسراييل حفظ شود. اما ايشان گفت بعد از 60 سال نه امنيت داريم و نه دموکراسي. لذا طرح ما اين است که از اين به بعد با ايجاد دموکراسي در منطقه بر اساس چارچوبي که در عراق پيگيري مي‌کنيم، هم امنيت و هم دموکراسي را تأمين کنيم.

باقري افزود: در عراق آنقدر شرايط براي آمريکايي‌ها سخت و ناامن شده بود که ناچار شدند براي حفظ جان سربازان خود کارهاي خنده‌داري بکنند که از نفربرهاي خودشان حتي براي کارهاي ضروري نيز خارج نشوند و در نهايت هم از ترس ناامني از عراق خارج شدند.

معاون شوراي عالي امنيت ملي کشورمان گفت: در افغانستان نيز آمريکا پيشرفتي نداشته و شرايط سياسي حاکم بر افغانستان به گونه‌اي است که توافقنامه‌اي که قرار بود بين آمريکا و افغانستان بسته شود به مجلس نرفت و دليل عمده آن اين بود که آمريکا عليرغم تمام تلاشهايي که کرد نتوانست نيروهاي مدنظر خود را وارد مجلس کند.

وي در ادامه گفت: جنگهاي 33 روزه و 22 روزه نيز واقعياتي بود که رخ داد و در شش ساله اخير معادلات جولان و سيطره آمريکا در منطقه را بطور کلي بهم ريخت. از سوي ديگر در قضيه انرژي هسته‌يي ايران که آمريکايي‌ها تمام توان و حربه هاي خود را به کار بسته بودند ولي هرچه رشته بودند پنبه شد و نتيجه معکوس گرفتند. حتي برخي اقدامات کودکانه مثل تحريم اعطاي سوخت به هواپيماهاي ايراني يا حملات سايبري به تأسيسات هسته‌يي ايران را عملي کردند که از سر استيصال به اين اقدامات سخيف روي آوردند.

وي تصريح کرد: آخرين حربه‌اي که آمريکايي‌ها دست به انجام آن زده‌اند و نشان از استيصال شديد آنهاست، بحث ترورهاست و چون در زمينه فني و سياسي به نتيجه‌اي نمي‌رسند، قصد حذف فيزيکي دست‌اندرکاران فن‌آوري هسته‌يي کشور را دارند. اما رسيدن به اين هدف محال است؛ چرا که متوسط سن فعالين در زمينه انرژي هسته‌يي، کمتر از سن انقلاب است و اين افراد در دانشگاه‌هاي خارج از کشور نيز درس نخوانده‌اند و اين نشان مي‌دهد که کشور به يک توانمندي رسيده که مي‌تواند اين عرصه‌ها را پشت سر بگذارد.

باقري ادامه داد: شهيد شهرياري که از نخبگان انرژي هسته‌يي بود، از ابتداي دبستان تا انتهاي تحصيل و تدريسش را در ايران گذرانده بود و کسي بود که نقش مؤثري را در طراحي‌هاي مختلف برنامه‌هاي هسته‌يي ايران داشت و شهيد علي‌محمدي نيز به نحو ديگري همينگونه بود و شهيدان رضايي‌نژاد و احمدي روشن که متولد بعد از انقلاب اسلامي هستند.

معاون شوراي عالي امنيت ملي گفت: يکي از مسائلي که غرب در مساله انرژي هسته‌يي ايران حساب زيادي روي آن باز کرده بود، بحث سوخت هسته‌يي رآکتور تحقيقاتي تهران بود. آمريکايي‌ها قبل از انقلاب اين رآکتور را در دانشگاه تهران راه اندازي کرده بودند و در سال 86 زمزمه‌هايي شنيده مي شد مبني بر اينکه قرار است ايران را از راديوايزوتوپ محروم کنند. در اين زمان دانشجويان با تشکيل کار ـ ويژه‌هاي تخصصي، توانسته بودند راديوداروهاي نزديک به يک ميليون شهروند ايراني را توليد کنند که واقعا يک کار بسيار بسيار عظيم بود.

وي افزود: پس از اتمام سوخت اين رآکتور، غربي‌ها از دادن سوخت جديد به ما امتناع کردند و شرط‌شان اين بود که ابتدا بايد داروهاي توليدي را به آنها بدهيم تا آنها درباره دادن يا ندادن سوخت به ما تصميم بگيرند. اما همين دانشجويان دانشگاه‌هاي داخل کشور براي اولين بار نشستند و اين سوخت را طراحي و توليد کردند.

باقري با اشاره به اينکه اگر خوب دقت کنيم، خواهيم ديد که هر هزينه‌اي که آمريکايي‌ها مي‌پردازند و هر مشکلي که دارند، يک سرنخ آن در جمهوري اسلامي است، گفت: لذا طبيعي است که آمريکا بايد از چنين قدرتي هراسان و نگران باشد و براي آن طراحي کند.

معاون شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري گفت: اينکه ايشان مي‌فرمايند ما در شرايط بدر و خيبر هستيم، بر مبناي اين تحليل است و بر اساس قدرتي که ايران از خودش نشان داده است، دشمن وادار به عرض‌اندام و عکس‌العمل در برابر اين قدرت شده است؛ يعني اين تهديدها ناشي از درماندگي آنها و قدرت ماست.

اين ديپلمات کشورمان در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: آمريکا و بيست و هفت کشور اروپايي در مقابل يک ملت تنها ايستاده‌اند و اين کاري نيست که جديد باشد، بلکه قبلا هم اقداماتي مثل دادن سلاح شيميايي به صدام را در کارنامه خود دارند. اما در مقطع اخير، آنها تمام ابزارهاي در دسترس را استفاده کرده‌اند و هر کاري را که نکردند مطمئن باشيد که نمي‌توانستند، وگرنه قطعا انجام مي دادند.

وي در ادامه با اشاره به اين که وقتي اين مسايل را با ساير مسائلي مثل بيداري اسلامي و مشکلات داخلي آمريکا و اروپا و اين قبيل مسايل جمع مي‌کنيم، به راحتي به اين نتيجه مي‌رسيم که امروز جمهوري اسلامي در قويترين وضعيت و جبهه استکبار در ضعيفترين وضعيت خود در طي دهه‌هاي گذشته قرار دارد.

باقري گفت: البته به مرور که قدرت ما افزون‌تر مي‌شود، تهديدهاي دشمن نيز تهديدهاي بزرگتري خواهند بود و با توجه به اينکه امروز نسبت به سال‌هاي قبل در بسياري از زمينه‌هاي علمي و فناوري و نظامي و اقتصادي جزو کشورهاي رده بالاي جهان هستيم، تهديدها نيز به همان مراتب بزرگتر شده است.

وي در ادامه گفت: در مقطع اخير آمريکايي‌ها به خاطر سرخوردگي‌هايي که با آن مواجه شده‌اند، همه ابزارهاي خودشان عليه جمهوري اسلامي را تجميع کرده‌اند که هم ابزارهاي سياسي و هم ابزارهاي اقتصادي، هم ابزارهاي رسانه‌يي و هم جنگ رواني را به کار گرفته‌اند که در يک نقطه به هدف برسند و تصور مي‌کنند اگر در اين مرحله به هدف نرسند بسيار عقب مي افتند. لذا سرمايه‌گذاري سنگيني کرده‌اند.

معاون شوراي عالي امنيت ملي گفت: هدف نهايي آمريکا در اين مقطع انتخابات مجلس است و فضاسازيها و فشارهاي اقتصادي که الآن وارد مي کنند، اين است که مشکلاتي را که براي کشور از فشارهاي آنها به وجود مي‌آيد را هزاران برابر بزرگتر نشان مي دهند.

باقري افزود: آمريکايي‌ها دو برنامه محوري دارند که يکي کاهش مشارکت با افزايش عمليات رواني و رسانه‌يي براي مردم و ديگري ناامن کردن فضاي زمان انتخابات در صورت شکست در برنامه اول است و هرکدام از اين دو برنامه پياده شود، براي آنها دستاورد بزرگي خواهد بود.

وي در ادامه گفت: لذا ما بايد در مقابل آن طراحي‌هاي قوي داشته باشيم که هم مشارکت بالا و مؤثري داشته باشيم و هم فضاي کشور امن باشد و همانطوري که رهبري فرمودند، آنها از بيرون طراحي مي‌کنند و برخي از داخل کشور عمدا سا غفلتا آنها را پياده مي کنند که طبيعتا وظيفه گروه‌هايي مثل تشکل‌هاي دانشجويي در اين زمينه مهم و حساس است.

علي باقري در پايان صحبتهاي خود گفت: شما که هم از قشر دانشجو هستيد و هم در اين قشر جزو نخبگان فرهنگي و سياسي هستيد و مي‌توانيد ظرفيت دانشجويي را در جهت اهداف انقلاب اسلامي حرکت بدهيد، اين کارتان مقدس است و در اين عرصه بايد چند دستور کار مهم داشته باشيد و از ظرفيت‌هاي خودتان استفاده کنيد.

وي همچنين تأکيد کرد: اولين نکته مهم استفاده از عرصه‌هاي نرم‌افزاري و سايبري است که دانشجويان بايد بطور جدي در آن نقش آفريني کنند و از طريق فضاي سايبر با طرف مقابل‌تان در کشورهاي مختلف ارتباط بگيريد و فضاي مردمي ساير کشورها را مديريت کنيد.

وي افزود: آمريکايي‌ها در سند اطلاعاتي خود که اخيرا منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که عمليات‌هاي اطلاعاتي ايران عليه آمريکا از جمله توانمندي‌هاي سايبري در سالهاي اخير به صورت پيچيده‌اي افزايش يافته است.

معاون شوراي عالي امنيت ملي در پايان با توصيه به تشکل‌هاي دانشجويي در زمينه فعاليت گسترده در زمينه فضاي سايبري گفت: فعاليتهاي شما بصورت کار ـ ويژه‌اي در اين زمينه مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد که نمونه آن را در جريان بيداري اسلامي مشاهده کرديد که تعدادي از دانشجويان بصورت خودجوش با فعالين بيداري اسلامي مرتبط بودند و نتايج بسيار مهمي نيز گرفتند.

باقري با اشاره به وظيفه تشکل‌هاي دانشجويي در ايجاد زمينه مشارکت حداکثري در انتخابات به عنوان دومين کار ويژه‌ي تشکل‌هاي دانشجويي گفت: معتقدم هر برگ رأي که در صندوق‌ها انداخته شود، به اندازه يک موشک کروز که به آمريکا شليک شود براي آنها هزينه خواهد داشت. /پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار