باقري لنكراني:

علاقه زیادی به حضور در انتخابات نداشتیم

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به اينكه تشکیل جبهه پایداری از ابتدا گفتمانی بوده وحضور ما در انتخابات هم متأثر از فضای گفتمانی است گفت : در بیانیه ها و صحبتها به کرات به این مطلب اشاره کرده ایم که ما فقط برای انتخابات نیامده ایم، انتخابات برای ما اصل نیست و علاقه زیادی به حضور در انتخابات نداشتیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، کامران باقری لنکرانی عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در همایش سیاسی "موقعیت بدر و خیبر" که توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مشهد برگزار می گردد، گفت: تشکلهای دانشجویی بایستی ظرفیتهای جوان دانشگاهها را شناسایی کرده و با یک نگاه مومنانه این ظرفیتها را در خدمت انقلاب اسلامی و سیاستهای رهبری انقلاب در آورند و شبهات موجود در جوانان را برطرف کنند.

لنکرانی افزود: برخی متخصصین مثل حوزوی ها ممکن است اصلا از شبهات مطرح در دانشگاهها مطلع نباشند. لذا وظیفه تشکلهای دانشجویی در این باره بسیار خطیر است که علاوه بر جنبه های نفیی و رفعه شبهه، موارد اثباتی انقلاب اسلامی را نیز تشکلهای دانشجویی باید در سطح دانشگاهها تقویت و مطرح کرده و با نگاه کاربردی آنرا تبدیل به فرهنگ کنند.

وزیر بهداشت دولت نهم گفت: یکی از غصه های بنده این است که خیالشان از فعالیت دانشجویی بر این است که جلسه ای بگیریم و یکسری اخبار را رد و بدل کنیم و از عده ای تعریف و از عده ای انتقاد کنیم. اما کار را باید عمیقتر و اساسی دید که کار تشکلهای دانشجویی باید مبتنی بر اصول و مبانی باشد.

***روشنگري از مهم ترين نياز هاي امروز جامعه است

این فعال سیاسی با بیان اینکه بحث روشنگری از مهمترین نیازهای امروز جامعه است، گفت: امروز به وضوح می بینیم که برخی که ادعای روشنفکری دارند، حرفهایی می زنند که با نام روشنفکری است ولی خودشان تحمل هیچگونه نقدی را ندارند.

وي در ادامه با ذكر مثالي در اين خصوص گفت: مثلا برخی آقایان امروز حرفهایی را می زنند و می گویند که ما امروز در شرایط قحطی قرار گرفته ایم و شرایط انقلاب مثل شرایط 19 دی ماه است، بعد نفر سومی می اید و همان پازل را ادامه می دهد و وقتی به وی می گوییم چرا این حرف را می زنید و چرا اصلا الآن این حرف را می زنید، تحمل نقد از خودشان را ندارند و ما را با القابی مثل وکیل الدوله ها و گرین کارتی ها و... متهم می کنند و از پاسخ دادن سر باز می زنند.

لنکرانی گفت: حق را بشناس چراكه اهل حق را از روی آن خواهی شناخت. ما نمی توانیم بگوییم شما به دليل آنكه یک زمانی آدم خوبی بودی حتما تا آخر خوب خواهی ماند؛ و برای خودمان هم این ادعا را نمی توانیم بکنیم. شما چرا نمی گذارید کسی خودتان را نقد کند؟

وی ادامه داد: در قرآن کریم هم، خداوند به پیامبر می فرماید که مومنان را به قتال با کفار تحریک کن که اگر از شما بیست نفر آدم صابر باشد بر دویست نفر غلبه می کند و اگر از شما صد نفر باشد بر هزار نفر غلبه می کند. این به این دلیل است که اهل کفر قومی هستند که درک و فهم ندارند. پس از ان می فرماید:چون خداوند ضعف شما را دید، این قدرت شما را کاهش می دهد و اگر از شما صد نفر آدم صابر باشد بر دویست نفر و هزار نفر بر دوهزار نفر غلبه می کند.

لنکرانی افزود: باید فکر کنیم در این موضوع و ببینیم که چه می شود که قوت ده برابر به قوت دوبرابر تبدیل می شود؟ ما می دانیم که اسلام از روز اول همیشه در حال تزاید بوده و قوت آنها نیز رو به افزایش بوده است. در جنگ بدر که این آیه ها متعلق به این جنگ است، سپاه اسلام هفتاد شتر و نزدیک بیست اسب داشت و بیشتر مسلمانان پیاده بودند در حالی که سپاه دشمن پانصد اسب و بیش از هزار شتر داشت.

عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند که پایان آیه اول که قدرت ده برابر را وعده می دهد، این است که قوم کافران درک و فهم و بصیرت ندارند. علامه توضیح می دهد که اگر صبر داشته باشید توان شما دوبرابر و اگر بصیرت داشته باشید پنج برابر می شود و مجموع اینها می شود ده برابر. پس ما اگر بخواهیم موقعیت پیروزی های اوایل اسلام در بدر و خیبر را حفظ کنیم باید هم صبر و هم بصیرت داشته باشیم همانگونه که امیرالمومنین هم می فرمایند که این پرچم را کسی تحمل نمی کند جز کسانی که اهل بصیرت و صبر هستند.

لنکرانی گفت: برخی مفسرین می گویند که نفوذ منافقین در جامعه باعث وارد آمدن خلل در بصیرتها می شود و توان ده برابری را تبدیل به توان دوبرابری می کنند. تردید به وجود می آورندو دلها را خالی می کنند. مثلا می گویند مطمئنی این حرفی که پیامبر می گوید درست است؟ مطمئنی این راهی که با پیامبر می روی درست است؟

وی ادامه داد: امروز هم برخی همین حرفها را می زنند و می گویند که تمام دنیا علیه ما شده  و فشارها ازدياد يافته است . همین اتفاقات و تردید آفرینی ها در جامعه امروز ما بسیار زیاد است و خیلی ها نمی خواهند بگذارند که این صحنه ها، صحنه ی بدر و خیبر بشود و می خواهند در همان شرایط شعب ابیطالب بمانیم.

***شرايط امروز ما عاشورايي است

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با یادآوری صحبتهای دهه هفتاد مقام معظم رهبری درباره شرایط عاشورایی ایران گفت: اگر خاطرتان باشد برخی در آن زمان می گفتند که عده ای دنبال این هستند که شرایط ما را مثل شرایط امام حسن(ع) بکنند و صلح را به ما تحمیل کنند. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی مقتدرانه اعلام کردند که آنها که می خواهند صلح را به ما تحلیل کنند بدانند که ما الآن در شرایط امام حسن مجتبی نیستیم بلکه شرایط امروز ما شرایط عاشورا یی است و مقتدرانه با هرگونه دشمنی می جنگیم حتی اگر شهید شویم.

وی افزود: امروز ما از موضع عاشورایی نیز عبور کرده ایم و موضع امروز ما همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، موقعیت بدر و خیبر است.

لنکرانی گفت: در سالهاي هفتاد و نه_هشتاد وظیفه ی عاشورایی ما این بود که حتی اگر احتمال پیروزی هم ندهیم، وظیفه مان این است که پای آرمانهایمان بایستیم اما امروز شرایط بدر و خیبری ما این است که اگر پای وظیفه مان بایستیم، از پیروزی مان تقریبا مطمئن هستیم.

***9 دي 88، مرز عبور از شرايط عاشورا به بدر و خيبر بود

عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: تفکر عاشورایی به همراه بصیرت و صبر است که موقعیت بدر و خیبر را به وجود می آورد و نهم دیماه 88 به نظر بنده مرز عبور ما از شرایط عاشورا به شرایط بدر و خیبر بود. چرا که مردم با حضور حماسی و دشمن شکن خود، بصیرت مثال زدنی را از خود نشان دادند.

لنکرانی ادامه داد: بصیرت مردم در نهم دیماه به حدی بالا رفت که حتی از برخی مسئولین و سیاسیونی هم که در فتنه 88 ساکت بودند انتقاد کردند ؛ خودشان به عرصه وارد شدند ، بساط فتنه را جمع کردند لذا ما همیشه باید بدانیم که تفکر عاشورایی و بصیرت و صبر، نتیجه اش در همین دنیا نیز پیروزی است.

وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه در سوم تیر 84، مردم نهضت بصیرت افزایی را شروع کردند، افزود: در این برهه گفتمانی در حال شكل گيري بود که می گفت در صحنه بین المللی ما باید قواعد جاری جهانی را بپذیریم و با کدخدای جهان دوست باشیم و تحت امر وی باشیم، در صحنه اقتصادی بایستی به هر قیمتی رشد کنیم ولو اینکه تفاوت طبقاتی زیاد شود، در عرصه فرهنگی باید تساهل و تسامح داشته باشیم و تهاجم فرهنگی را توهم می پنداشتند و در عرصه اجتماعی نیز باید به هر قیمتی که شده توسعه اجتماعی داشته باشیم. لذا مردم در سوم تیر این گفتمان را مردود دانستند و نشان دادند که عدالتخواهی به یک مطالبه ی عمومی تبدیل شده است.

عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: اولین جلسه دولت نهم که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل شد، ایشان ضمن قدردانی از دکتر احمدی نژاد گفتند: من از شما تشکر می کنم که آرمانهای امام و انقلاب و اسلام را زنده کردید. بنده به نزدیکانم می گفتم ایشان اگر رأی هم نیاورد، همین که این شعارها را زنده کرد نزد خدا مأجور است.

لنکرانی با بیان اینکه در آن برهه برخی تصورشان از خواست عمومی ملت اشتباه بود گفت: در همان سالها مثلا در انتخابات مجلس هفتم و علی الخصوص شورای شهر دوم می دیدیم که برخی برای تبلیغات خودشان عکس با کراوات می انداختند و شعارشان برای کاندیداتوری شورای شهر این بود که می خواهیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم و وقتی از آنها سوال می شد که شورای شهر چه ربطی به سیاست خارجی دارد، هدفشان را از اعلام این مطالب، فقط جمع آوری رأی می دانستند.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: در آن جلسه، رهبری گفتند شما کار خوب و بزرگی را شروع کردید ولی نباید خیالتان به همین راحت باشد. بلکه ادامه ی این مسیر مهمتر است.

وی افزود: همانطور که می بینیم عده ای رو  به کعبه داشتند و امروز رو به بتکده ها دارند، اگر فکر کنیم که  پرچمدار یک مسیر از راه اصلی منحرف شد و به راه دیگری رفت باید مسیر را عوض کنیم، در اشتباه خواهیم بود.

لنکرانی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری نهم می دیدیم که برخی افراد مثلا با لباسهایی با فلان قیمت و با وسیله های نقلیه غول پیکر عکس می انداختند و گمان می کردند که این چیزها برای آنها رأی جمع می کند. یا مثلا اگر هنوز شما در اینترنت کلمه ی "هاشمی 2005" را جستجو کنید می بینید که چه عکسهایی دیده می شود. خانمهایی که اسم یکی از کاندیداها را روی پیشانی و دور کمر خود می بستند و در شهر حرکت می کردند. این تفکری است که ما قبول نداریم و معتقدیم بجای اینگونه کارها بایستی به اصول پافشاری کرد.

***جبهه پايداري به كرات اشاره كرده است كه فقط براي انتخابات نيامده

وي در پاسخ به سوالي  مبنی بر اینکه، آیا اساس تشکیل جبهه پایداری بر تولید گفتمان سالم درون نظام برای انتخاب اصلح بوده یا اینکه بنای تشکیل این جبهه بر رقابت برای انتخاب گروه خالص تر و مطالبه گرتر بوده است؟ و آیا از ابتدای تشکیل این جبهه، اصل آن بر وحدت با سایر گروههای اصولگرا بوده یا اینکه از ابتدا با توجه به عدم حضور جدی اصلاح طلبان برای رقابت جدی تشکیل شده است؟ گفت: ببینید، ما اصلا به فکر اینکه تشکلی راه بیندازیم نبودیم. اما اتفاقی که در اردیبهشت امسال افتاد تلخ بود. البته این به معنای این نبود که دنیا به آخر رسیده باشد ولی ما توقع اینچنین چیزی را نداشتیم.

 

وی ادامه داد: در این حال و هوا، یک عده که از علاقمندان گفتمان سوم تیر بودند، مردد و ناامید شدند. عده ای هم آنطرف تر به جای بردن نقد روی عملکرد افراد، نقد را روی مبانی بردند و گفتند که شما از اول انتخابتان اشتباه بوده است و باید از این راه برگردید و توبه کنید. در این هنگام، برخی از بزرگان مثل آیت الله مصباح، آیت الله خوشوقت و آیت الله یزدی ما را به حضور خواستند و وقتی خدمت ایشان رسیدیم، از ما خواستند که ساکت ننشینیم و اجازه ندهیم تا ناامیدی بوجود آمده، مبانی را زیر سوال ببرد.

لنکرانی افزود: تشکیل جبهه پایداری از ابتدا گفتمانی بوده و در بیانیه ها و صحبتها نیز به کرات اشاره کرده ایم به این مطلب که ما فقط برای انتخابات نیامده ایم. چرا که برخی فکر می کنند جبهه هایی که برای انتخابات تشکیل می شود ما هم جزو اینها هستیم. مثلا دیروز من شنیدم که جبهه ای اعلام موجودیت کرده که جبهه پایداری تفاوت اساسی با اینها دارد.

***انتخابات براي ما اصل نيست

عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با بیان اینکه جبهه پایداری از ابتدا تا انتها گفتمانی بوده است، گفت: حضور ما در انتخابات هم متأثر از فضای گفتمانی ماست وگرنه انتخابات برای ما اصل نیست.

لنکرانی با انتقاد از حملاتی که به جبهه پایداری می شود گفت: ما انتظار نداشتیم که این همه هجمه و حمله به جبهه ای گفتمانی و اصولی وارد شود. افرادی که می گویند یک عده ی قلیل نادان آمده اند و جبهه پایداری را تأسیس کرده اند، ما را به یاد آیه ی شریفه ی "لشرذمه قلیلون" می اندازند. اما جبهه پایداری اینطور نیست که خط کش بردارد و جامعه را خط کشی کند.

وی افزود: ما فقط برای احیای گفتمان انقلاب به میدان آمده ایم و معتقدیم که نباید فضای انتخابات طوری باشد که هرکس خدم و حشم و پول و تشکیلات بيشتر و بزرگتري  داشت مسئول مملکت شود. این منطق اسلامی نیست. منطق اسلامی این است که مسئولین با حساسیت بسیار ویژه ای انتخاب شوند.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: البته ما به مدارا نیز معتقدیم اما می گوییم که نباید مدارای با دیگران را به معنای مدارای با آدمهای رفوزه تفسیر کنیم. در برخوردهای فردی شاید بتوان این کار را کرد اما در مسایل اداره مملکت حق این کار را نداریم.

***علاقه زيادي به حضور در انتخابات نداشتيم

لنکرانی با بیان اینکه ما علاقه زیادی به حضور در انتخابات نداشتیم، گفت: بسیار علاقمند بودیم که بقیه همین حرفها را بزنند تا ما به کار گفتمانی و اصولی خودمان بپردازیم. چرا که حضور در انتخابات ما را از کار گفتمانی باز می دارد. ولی در شرایط حاضر ما آمده ایم تا بگوییم آقایان -خانمها همگی حواستان به اصول باشد.

***تاثير اعلام موجوديت جبهه پايداري را در عكس العمل ها ببينيد

وی همچنین با بیان اینکه اگر می خواهید تأثیری را که اعلام موجودیت جبهه پایداری گذاشته است ببینید، باید به عکس العمل ها در مقابل آن نگاه کنید، افزود: در یکی از خبرنامه های وابسته به یکی مؤسسات امنیتی یکی از دولتهای مستکبر، چندین هفته به بحث جبهه پایداری پرداخته بود و گفته بود که این جبهه از همه گروههای داخل ایران برای ما خطرناکتر است. چرا که پافشاری اینها بر اصول انقلاب و خط امام خمینی بسیار شدیدتراز بقیه است.

لنکرانی افزود: تأکید ما به همه کاندیداهایمان در تمام کشور این است که اگر جایی می بینند کاندیدایی از آنها اصلح است و توانایی و لیاقت بیشتری دارد، وظیفه شرعی است که به نفع آن کاندیدا کنار بروند اما اگر احساس کردند که وظیفه شان بر ماندن است باید وظیفه خود را انجام بدهند.

***برخي قوانين مصوب مجلس هشتم قابل قبول نيست

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: ما مجلسی می خواهیم که بهترینها در آن باشند. اگر به مجلس هشتم نگاهی بیندازید، برخی قوانینی که تصویب کرده قابل قبول نیست. مثلا قانون وقف دانشگاه آزاد را مصوب می کند و دوباره مجبور می شود خودش آنرا لغو کند. قانون حقوق مادام العمر مدیران سیاسی را تصویب می کند. ما اینچنین نمایندگانی نمی خواهیم. هرچند که اگر از حق نگذریم مجلس هشتم برخی اقدامات خوب هم داشته است. مثل مواضع بسیار خوبی که در عرصه بین المللی گرفته و یا همکاریهایی که در هدفمندی یارانه ها داشته اینها هم از نقاط قوت مجلس هشتم است.

***امكان به وجود آمدن سيستم تك حزبي در نظام جمهوري اسلامي ايران وجود ندارد

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید" برخی معتقدند تضارب جبهه پایداری با سایر اصولگرایان یک تضارب ساختگی و به منظور گرم کردن تنور انتخابات است در نتيجه نظام به سمت نظام تک حزبی در حال حرکت است، نظر شما چیست؟" گفت: نام جمهوری اسلامی یک نظام پویا و در حال رویش دائمی است و امکان بوجود آمدن سیستم تک حزبی در آن وجود ندارد.

وی افزود: امروز به وضوح سلایق مختلف در زمینه های مختلف بر سلیقه ی خود پافشاری می کنند و از نمونه های آن نیز می توان به بحثهایی اشاره کرد که این روزها در کشور در جریان است. بعنوان مثال بحث وحدت یا خلوص، یک بحث جدی است که در کشور وجود دارد و ما معتقد به خلوص هستیم و برخی دیگر معتقد به وحدت و گردآوری همه زیر یک پرچم واحد هستند.

لنکرانی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی یک نظام باز است و حزبی نیست و این از ابتدای انقلاب با تشکیل جزب جمهوری اسلامی نیز مشهود بوده است. در آن دوران نیز هنگام تشکیل جزب جمهوری، اگرچه امام مخالفتی نکردند، اما حمایت آنچنانی هم از تشکیل حزب نکردند و دیدیم که خیلی از مسئولینی هم که انتخاب می شدند، از حزب جمهوری اسلامی نبودند.

وزیر بهداشت دولت نهم در ادامه گفت: البته ما با سایر اصولگرایان که به اصول انقلاب اسلامی معتقدند، مشکل غیرقابل حل نداریم. ولی ما رقابت را در چارچوب دار بودن انتخابات مؤثر می دانیم. اگر بنای مجلس اینده بر این باشد که افرادی در آن وارد شوند که در فتنه 88 مردود شدند، نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. مثلا کسی که بیست روز قبل می گوید که تحریمها دارد برای کشور قحطی به بار می آورد، معلوم است که موقعیت بدر و خیبر را درک نکرده و جزو همان کسانی است که در دهه هفتاد می خواستند به رهبری صلح تحمیلی را بخورانند.

بر اساس این گزارش، همایش سیاسی "موقعیت بدر و خیبر" به همیت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مدت هفت روز در مشهد مقدس و با حضور پانصد نفر از فعالین دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای سطح کشور و سخنرانی چهره های سیاسی و فرهنگی کشور برگزار می گردد./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار