وزیر امور خارجه كشورمان گفت: گروه 1+5 مرجع قضاوت در باره فعالیت های هسته ای ایران نيست و آژانس تنها مرجع بين‌المللي است كه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌‌اي كشورهاي عضو را تعيين مي‌كند.

 به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ، علي اكبر صالحي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت:سفر هیات آژانس بین المللی هسته ای به ایران با گروه 1+5 ارتباطی ندارد.

وي با بيان اينكه  نسبت به مذاكرات خوش‌بين هستم، خاطرنشان كرد: به هر حال اين مذاكرات فني و حقوقي است و بايد مطالب به صورت دقيق مطرح و پيگيري شود و ما نيز در حال رسيدن به جمع بندي واحدي هستيم كه وقتي آن‌ها به ايران مي‌آيند قدم‌هاي بلندتري برداريم.

صالحي تاكيد كرد: آژانس تنها مرجع بين‌المللي است كه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌‌اي كشورهاي عضو را تعيين مي‌كند و مرجع ديگري در اين رابطه وجود ندارد، لذا 5+1 مرجعي نيست براي اين كه بخواهد در رابطه با فعاليت‌هاي هسته‌‌اي قضاوتي انجام دهد.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی تهران نظرات خود را به اعضای هیات آژانس اعلام كرده و آنها در سفر آینده به ایران باید قدم های بعدی را بردارند.

وزیر امور خارجه درباره زمان و مكان مذاكرات آینده ایران و گروه 1+5 گفت : سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بر اساس اطلاعات رسیده به وی در نامه ای به كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زمان و مكان مذاكرات آینده ایران و این گروه را اعلام خواهد كرد.

وی در مورد اقدام غرب و شورای امنیت برای تحت فشار قرار دادن سوریه گفت : چین و روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی اعضای شورای امنیت ،‌ رفتاری بین المللی و بحق را انجام دادند.

صالحی افزود: شورای امنیت به ابزاری برای زورگویی و یكه تازی غرب علیه سایر كشورها تبدیل شده كه این بار روسیه و چین در مقابل آنها ایستادند.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ايستادگي چين و روسيه در مقابل اين عمل پيامي را به غرب داد مبني بر اين‌كه شوراي امنيت نبايد يك ابزار در دست غربي‌ها باشد. آمريكا، بيش از 60 مصوبه در مورد اسرائيل را وتو كرده است.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اقدامات وزارت خارجه در مورد ربوده شدن زائران ايراني در سوريه گفت:‌ ما از همان روزهاي اول در مورد اين موضوع اقدام كرديم البته به آن‌ها تذكرات لازم داده شده بود اما آن‌ها فكر نمي‌كردند با چنين مشكلاتي روبرو شوند.

وزیر امورخاجه ایران افزود: افراد ربوده شده در سلامت هستند و با پیگیری‌هایی كه در حال انجام است امیدواریم آنها بزودی آزاد شوند.

صالحی به سوء‌استفاده و جوسازی برخی رسانه‌های خارجی در ارتباط با مهندسان و زائران ربوده شده در سوریه اشاره كرد وگفت: اين افراد را در لباس‌هاي خاصي قرار دادند و گفتند كه امضاي پاسپورت اين افراد به امضاي فرماندهي ناجا است،در حالي كه ما مطرح كرديم مهر پاسپورت همه به امضاي فرمانده ناجا است و آن‌ها ادعا كردند اين افراد نظامي هستند و ما اميدواريم نتيجه لازم گرفته شده و به زودي اعلام شود./پ2

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار