اعضاي كانون كارگردانان خانه تئاتر به دنبال وقايع پيش آمده اخير در اين عرصه، به نمايندگي از تمامي كارگردانان خانواده تئاتر خواهان پاسخ از سوي معاونت هنري در خصوص درخواست ملاقات حضوري به منظور مطرح كردن مسائلي چون اصلاح قرارداد تيپ و روشن كردن موضوع مميزي ها براي اهالي تئاتر شدند.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در حل نشست كانون كارگردانان خانه تئاتر كه با حضور اعضاي آن عصر ديروز شنبه سوم دي و درخصوص وقايع اخير در تئاتر برگزار شد، محمد يعقوبي نويسنده و كارگردان كه نمايش او "خشكسالي و دورغ" پس از يك هفته توقيف اجراي مجدد خود را آغاز كرده است، در رابطه با اين اتفاق گفت: 23 آذر نمايش "خشكسالي و دورغ" طي حكمي از سوي سرپرست مركز هنرهاي نمايشي و با نظر اداره نظارت و ارزشيابي، متوقف شد متاسفانه محمد علي دشتگلي، سرپرست مركز در آن زمان اجرا را نديده بود و بايد اقرار كنم زماني كه به تماشاي اثر نشست، به طور دقيق نمي‌دانست ايراد كار از كجاست.

وي افزود: پس از تماشاي اثر، وي به 21 مورد اصلاحي براي لحاظ كردن در نمايش اشاره كرد، اما من هنوز هم نمي‌دانم كجاي كارم اشتباه بوده است.
يعقوبي ادامه داد: من حاضر بودم هر چه از سوي اداره نظارت و يا مديريت مركز براي نمايش و حذف برخي از نكات مي‌شنوم، حتي اگر قبول نداشته باشم رعايت كنم اما مسئله اين است كه چرا از اول گفته نشد.
اين كارگردان اظهار داشت: به نظر من وقتي در چنين شرايطي كه دليل و منطق درست براي توقيف يك اثر وجود ندارد، مسئولان ما نمي‌توانند حامي باشند، بايد استعفا دهند.

وي گفت: من به ماده هاي مربوط به مجوز صدور پروانه نمايش از سوي وزارتخانه مراجعه كردم و نكاتي را كه يك نمايش نبايد داشته باشد را مورد بررسي قرار دارم، اما هيچ كدام از آن 14 بند در نمايش من لحاظ نشده بود كه لايق توقيف باشد و اگر موردي وجود داشت كه جدا از آن قانون ها، بايد رعايت مي‌كرديم تنها با صحبت كردن و لحاظ كردن آن مورد حل مي‌شد، اما توقيف راه آن نبود.
وي افزود: متاسفانه تنها راهي كه مي‌توانيم صداي خودمان را به معاون هنري وزارت ارشاد برسانيم، روزنامه ها و رسانه ها هستند، زيرا نامه درخواست ملاقات حضوري ما همچنان بي پاسخ مانده است.
يعقوبي تصريح كرد: ما از ابتداي اجرا مخاطب صد درصد داشتيم و سالن ما پر بود و به طور حتم اگر در كار ضعفي وجود داشته باشد كه مخاطب را دلسرد كند، آن ها به ديدن كار نمي‌آيند.
كارگردان "خشكسالي و دروغ" با اشاره به اين كه هم اكنون اجازه 2 اجرا در روز را به ما نمي‌دهند، بيان كرد: دليل اين مسئله را به هيچ عنوان به ما اعلام نكرده اند و تنها، اجازه دو اجرايي شدن را به ما نمي‌دهند. وقتي اين اتفاقا براي كارگردان و گروهي مي‌افتد، احساس ناامني عميقي به سراغ آدم مي‌آيد كه به هيچ وجه خوشايند نيست.
وي گفت: تئاتر براي مخاطب و تماشاگر توليد مي‌شود و اگر او از چيزي در نمايش ناراخت و ناراضي باشد، برخي اوقات به كارگردان مراجعه مي‌كند و مسئله مطرح مي‌شود، من به عنوان كارگردان به طور قطعي آن مسئله را لحاظ مي‌كنم، همان طور كه چنين اتفاقي در نمايش من افتاد.
يعقوبي ادامه داد: به نظرم طبق مسائلي كه در اين خصوص و توقيف اجراي من مطرح شد، مسئولان بايد عذرخواهي كنند و اشتباهات را بپذيرند، زيرا ضربه اي كه به كاگردان و گروه وارد مي‌آيد درمان نشدني است.
وي بيان داشت: من قصد داشتم تا اگر اجرا هنوز در مرحله توقيف بماند، از درآمدي نمايش كه تاكنون داشته با موافقت گروه وكيل بگيريم و شكايت كنيم، زيرا اين مسئله نشان دهنده بازيچه قراردادن يك گروه است.

رضا گوران كارگردان و از اعضاي كانون كارگردانان گفت: متاسفانه به خاطر شرايطي كه وجود دارد، ما نمي‌توانيم بازيگري را به راحتي به كار دعوت كنيم زيرا او حق و حقوقي دارد، اما ناامني ما اين مسئله را با مشكل مواجه مي‌كند.
وي افزود: متاسفانه گاهي اوقات ذهن اشتباه فكر مي‌كند، زيرا براي مثال يك جمله در يك نمايش را مي‌توان به صد شكل متفاوت بيان كرد و يا استنباط نمود، اما مسئله اين نيست.
اين كارگردان تصريح كرد: براي يك كارگردان شان مردم و مخاطب بسيار مهم است، زيرا به خاطر او كار را توليد مي‌كند، به همين دليل امكان ندارد و كارگردان بخواهد كوچكترين اهانتي از طريق نمايش با ساخت تماشاگر كرده باشد.
وي تاكيد كرد: قانون يكدست و مشخصي براي معين ساختن چارچوب مميزي ها لازم است كه بايد به طور كامل اعلام شود.
هادي عامل، كارگردان تئاتر واثر نمايش "افسانه ببر" كه آن نيز پس از 27 اجرا متوقف شده، گفت: وقتي بحث تئاتر محيطي مطرح شد، ما هم تصميم گرفتيم تا قدمي در اين راه به جلو برداريم و من اين متن را به تئاتر شهر دادم و بدون لحاظ هيچ موردي تصويب شد.
وي افزود: پس از بازبيني نكاتي به من گفته شد كه مشكلات از آنجا آغاز گرديد.
عامل تصريح كرد: تئاتر آئينه تمام نماي زندگي بشري است و بايد در برخورد با آن درست رفتار شود، زيرا وقتي بدون كمك هزينه اجرايي را شروع مي‌كنيم، خود جاي تعجب دارد.
وي ادامه داد: متاسفانه نظراتي كه از سوي مسئولان مي‌شنيدم نيز با هم در تناقض بود، زيرا از سوي سرپرست مركز شنيدم كه كار ما به دليل رويكرد طنز و عدم سنخيت با ماه محرم تعطيل شده اما شوراي نظارت و ارزشيابي تاكيد داشت كه تعداد اجراهاي ما به اتمام رسيده است در صورتي كه 40 اجرا در قرارداد ذكر شده است و ما 27 اجرا داشته ايم.
حسين كياني، سرپرست كانون كارگردان خانه تئاتر در صحبت هاي خود بيان داشت: متاسفانه بايد بگويم كه اگر شوراي نظارت قصد جلوگيري از يك ضايعه اخلاقي را با اقدامات خود دارد، ضرري دو سويه را متوجه مي‌سازد و از اين كه جلوگيري از آن مسئله به درستي صورت نمي‌گيرد. هزينه هاي بسيار زيادي در قبل و بعد توقيف شامل گروه مي‌شود و تشعشعات آن جامعه تئاتر و غير تئاتري را نيز در برمي‌گيرد.
وي افزود: بودجه اجراي عمومي نمايش ها در تهران 3 ميليارد است كه با دستمزد حداكثر 4 بازيكن ليگ برتر فوتبال برابري مي‌كند و اين بسيار ناراحت كننده و تاسف برانگيز است و بدتر از آن اين كه بودجه مختص حدود 2 هزار نفر اعضاي خانواده تئاتر در كشور و در طول يك سال است.
كياني با اشاره به اين كه تئاتر به دليل اين كه نمي‌تواند براي سياست گذاران فرهنگي تبديل به يك هنر تبليغاتي شود و اين از ضرورت آن كم مي‌كند، اظهار داشت: تئاتر محدوديت دارد و نمي‌تواند مانند سينما و تلويزيون با انبوه زيادي از مخاطب روبرو شود و يا مورد توجه دستگاه هاي عظيم تبليغاتي قرار گيرد.

بودجه تئاتر بسيار ناقص است و در آن سلايق شخصي اعمال مي‌شود و از زماني كه شكل غربي آن وارد ايران شد اين نگاه منفي به آن وجود داشته است.
وي بيان داشت: وظيفه تئاتر حل مسائل نيست، بلكه طرح مسئله است و هنرمند كه مشكلات جامعه و مردم را به خوبي مطرح كند، وظيفه خود را به بهترين شكل ممكن انجام داده است.
اين كارگردان افزود: هر مخاطب وقتي وارد سالن تاريك تئاتر مي‌شود، ضريب هوشش 10 برابر افزايش پيدا مي‌كند، ما نبايد مخاطب تئاتر را دست كم بگيريم، مخاطبان امروزه فعال و كنش مند شده اند و بايد احترام به مخاطب را جدي بگيريم.
كياني با اشاره به اين كه حقوق صنفي گروه نمايش "هداگابلر" نيز مدت بسيار زيادي است كه ناديده گرفته شده است، تصريح كرد: مسئله مهم اين است كه حق و حقوق گروه نبايد از بين برود و دستمزد زحمتي كه اين گروه با سه ماه تمرين كشيد و هزينه هاي مشخص زيادي كه كارگردان متحمل شد و دست آخر شكر خدا گودرزي كارگردان تئاتر نيز گفت متاسفانه ما در حمايت ها ضعيف هستيم و ميزان سالن ها و امكاناتي كه بخواهد اين كالاي فرهنگي را به مخاطب عرصه كندبسيار كم است.
وي افزود: امنيت شغلي گروه باچنين شرايطي به خطر مي‌افتد و اين مسئله به دليل آن كه بي اعتمادي ايجاد مي‌كند، مسئله مهمي است.
شايان ذكر است، كانون كارگردانان خانه تئاتر در انتهاي جلسه به نمايندگي از كارگردانان كل خانواده تئاتر 2 درخواست را مطرح كرد كه به شرح زير است: درخواست تحقق ملاقات حضوري با معاون هنري و پاسخ وي در خصوص قرار داد "تيپ" و مسائل رخ داده در چند وقت اخير كه اگر اطلاع ندارند و شفاف سازي كنيم و همچنين درخواست مصاديق دقيق سانسور و مميزي ها از سوي اداره ارزشيابي طبق مصوبه شوراي عالي فرهنگي كه اگر قاعده اي مشخص شده، به صورت فراخوان عمومي به كارگردانان اعلام شود.
گفتني است، در اين نشست حسين كياني، رضا گوران، افسانه ماهيان، هادي عامل، حميد پورآذري، شكر خدا گودرزي، روزبه حسيني، محمد يعقوبي حضورداشتند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار