به گزارش حوزه وبگردي باشگاه خبرنگاران، مصطفی ملکی استاد دانشگاه در گفتگو با رویداد در خصوص علت شیعه ستیزی آذربایجان، ابراز داشت: از آنجایی که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق جمهوریهای این کشور استقلال پیدا کردند و برای ادامه حیات در نظام بین الملل نیازمند به ادغام در ساختارهای سیاسی و بینالمللی شوند و با توجه به منطق حاکم بر نظام بینالملل که بر اساس قانون جنگل یا زور تعریف شده است، بسیار طبیعی به نظر میرسد که هر یک از این جمهوریها از هر فرصت به دلیل فقدان زیر ساختهای سیاسی و اقتصادی مجزا از فدراسیون شوروی هر گونه مساعدت از سوی کشورهای منطقهای یا فرا منطقهای را با آغوش باز بپذیرند.
وی افزود: البته در کنار این نیاز، قرار داشتن این جمهوریها به ویژه جمهوری آذربایجان در فضای حیاتی استراتژی میثاق حاشیهای «بن گورین» رژیم اسرائیل- جایگزین جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی- و همچنین ترک زبان بودن این جمهوری و به وِیژه مشکلاتی که با برخی همسایگانش مانند ترکیه و ارمنستان و غیره داشته است، این جذابیت را هم برای رژیم اسرائیل و هم برای جمهوری تازه استقلال یافته آذربایجان مهیا میکند.
ملکی با بیان اینکه قرار داشتن آذربایجان، این کشور تازه استقلال یافته در امتداد جغرافیای فرهنگی ایران که دارای عقبه فرهنگی تمدنی و به خصوص دینی است، موجب تمرکز بر این کشور جمهوری مستقر میباشد، خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این نفوذ و تاثیر گذاری طبیعی است که باید بر ویژگیهای ساختگی و مجعول خوشان متمرکز شوند، البته وجود اقلیت یهودیان کوهستانی در منطقه قفقاز تا آذربایجان که بازماندگان یهودیانی میباشند که بعد از آزادی کوروش، به اطراف دریای خزر کوچ کردند، به عنوان نقطه اتکا و ثقل نفوذ این رژیم در آذربایجان مورد تاکید میباشد.
وی ادامه داد: نکته دیگری که باید در این مورد بیان داشت، قدرت بسیج سیاسی و چسبندگی شیعیان با توجه به الهامگیری از قیام حضرت ابا عبدالله الحسین علیهالسلام و به خصوص مشی دموکراتیک و انعطاف پذیری که مکتب شیعهگری در مقایسه با اهل تسنن و روز آمدی این دین، جذابیتی در منطقه ایجاد کرده است که بیشترین تعامل و رشد این مکتب در حوزه افکار عمومی یا دیپلماسی فرهنگی یا دیپلماسی عمومی است، البته این تاثیر و تاثر بخش عمدهای از قدرت الگوسازی انقلاب اسلامی ایران بوده است.
ملکی با اشاره به اینکه نیاز دولت آذربایجان به ادغام در اقتصاد نظام بینالمللی و فضاسازی رژیم اسرائیل به یارگیری در حوزه جغرافیای فرهنگی ایران و تحقق استراتژی میثاق حاشیهای «بن گورین» و ترس از شکلگیری ژئوپلتیک شیعه، دولت آذربایجان را به رویکرد شیعه ستیزی سوق داده است، ابراز داشت: به نظر مىرسد با توجه به ساختار شکلگیری کشورهای جهان سوم در معنای عام غیر دموکراتیک و عمدتاً متمرکز بر قدرت دولتی یا همان تمرکز قدرت، در آذربایجان نیز این مسئله دو چندان حاکمیت دارد.
وي ادامه داد: مصداق بارز این مهم همان حدیث «الناس علی دین ملوکهم» است که مردم تابع دین حاکمانشان هستند، طبیعی است در سطح مناسبات اجتماعی و افکار عمومی به دلیل حساسیت خاصی که مسلمانان به موضوع و موضع رژیم اسرائیل دارند، هرگونه نوسعه روابط به عقب رانده خواهد شد.
وی افزود: ولی در سطح نخبگان اجرایی این روند راحتتر برای دولتمردان رژیم اسرائیل با دولتمردان آذربایجان ممکن خواهد شد، همچنین این کشورها هنوز زیر ساختهای حزبی و مشارکت معنادار مردمیشان به بلوغ نرسیده و تحت تاثیر مدیریت دولتی اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشته و این تاثیرات باقی خواهد ماند، پس تمرکز دولت بر توده زیاد و طبیعی است، هر گونه جنبش خیزش و مطالبه جمعی مردم به شدت برخورد خواهد شد، از طرف دیگر چون برخی زیر ساختهایی مانند اینترنت و شبکههای اطلاع رسانی وسیع چه دولتها بخواهند و چه نخواهند، در تحریک افکار عمومی موثر هست، لذا امیدواریم به زودی در آذربایجان هرگونه اختلاف افکنی و سرکوب فرقه یا مکتب خاصی از طریق مردم محکوم و برخورد شود.
/ع2