وزير نفت گفت: صادرات گاز به تركيه براساس يك قرارداد 25 ساله است و قيمت آن شامل هيچ تخفيفي نمي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران رستم قاسمي وزير نفت كشورمان امروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي به تشريح سياست هاي صنعت نفت كشورمان پرداخت و در مورد سازمان اوپك توضيح داد: اوپك يك سازمان اقتصادي است كه تاكنون از سياست به دور بوده و خوشبختانه روابط ايران با اين سازمان و اعضاي آن بسيار خوب است براين اساس با توجه به اينكه عراق رياست اوپك را برعهده دارد از آن خواسته ايم كه كشورهاي عضو اوپك براساس تشريك مساعي حق اعضا را در مبادلات تجاري رعايت كرده و حسن همكاري در ميان آنان را حفظ كند.
وي افزود: بازار نفت يك بازار تجاري است و تصور نمي كنيم اعضاي اوپك بخواهند حق يكديگر را زيرپا بگذارند و اميدواريم عربستان نيز به اين خواسته پاسخ مثبت دهد.
قاسمي درباره انتخاب دبيركل اوپك گفت: پس از اتمام دوره فعلي همه اعضاي اوپك بايد براي انتخاب دبير كل جديد به توافق برسند كه تاكنون پيشنهادي را از سوي عربستان به صورت مكتوب براي اين مورد نداشته ايم.
وي با بيان اينكه ايران به روسيه صادرات نفت ندارد  ادامه داد:‌ با كشورهاي چين، هند و كره جنوبي مراودات تجاري بسيار زيادي داريم و بعيد به نظر مي رسد اين كشورها تحت تاثير اروپا قرار بگيرند.
وزير نفت درباره قرارداد فروش گاز به تركيه گفت: ايران يك قرارداد 25 ساله با تركيه امضا كرده كه براساس آن امكان تخفيف قيمت وجود ندارد اما تركيه به دنبال كاهش قيمت گاز ايران است.
وي با بيان اينكه تاكنون كاهش جدي فروش نفت به چين را نداشته ايم گفت: در سفري كه طي 10 روز آينده به چين خواهيم داشت درباره مبادلات انرژي نيز مذاكره مي كنيم.

لازم به ذكر است كه ايران هيچ مشكلي در زمينه كمبود ارز ندارد و در صورتي كه سالي 50 ميليارد دلار واردات داشته باشد 100 ميليارد دلار نيز صادرات خواهد داشت.
صادرات گاز به سوييس از ديگر موارد سخنان وزير نفت بود كه در اين باره اظهار داشت: قرارداد گازي ايران و سوييس نهايي نشده اما مذاكرات آن همچنان ادامه دارد و دولت تركيه نيز مجوز ترانزيت گاز ايران به اروپا را صادر كرده است.
وي درباره خط لوله گاز اسلامي گفت: انتقال گاز ايران به عراق و سوريه يك طرح بسيار بزرگ است كه كميسيون سه جانبه براي پيشبرد آن تشكيل شده و به زودي نشستي براي ادامه مذاكرات برگزار خواهد شد.
همچنين خط لوله صلح نيز تا پايان سال 2014 بايد به پايان برسد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار