چند ماهي است كه خودروي وانت پيكان به دليل رعايت نكردن استانداردهاي 55 گانه، بحث اول خبري در سازمان ملي استاندارد، مركز شماره گذاري خودرو و حتي هيات دولت شده اما هنوز به طور دقيق وضعيت آينده توليد اين خودرو مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن باشگاه خبرنگاران؛ سازمان ملي استاندارد كه از ابتداي سال جاري هشدار توقف توليد خودروهاي غيراستاندارد را داده بود در اول مهرماه به طور رسمي دستور توقف شماره گذاري وانت پيكان را صادر كرد.

اما چند هفته پس از ابلاغ اين دستور و شكايت خودروسازان تبريزي از بيكاري كاركنان خود و تعطيلي كارخانه اين بحث به هيات دولت نيز كشيده شد و طبق مصوبه هيات دولت سازندگان اين خودرو براي رعايت استانداردهاي 55 گانه در آن مهلتي 6 ماهه گرفتند.

ولي ماجرا به اينجا ختم نشد و با وجود صدور مجوز شماره گذاري اين امر تاكنون از جانب پليس راهور انجام نگرفته است.

*پليس راهور بهانه اي براي عدم شماره گذاري ندارد

احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان با بيان اينكه توليد و شماره گذاري خودرو وانت پيكان دستور هيات دولت است،گفت: با موافقت سازمان استاندارد، پليس راهور ديگر هيچ بهانه اي براي عدم شماره گذاري اين خودرو ندارد و شماره گذاري آن بايد هرچه سريعتر آغاز شود.

وي با اشاره به ممانعت پليس راهور نسبت به شماره گذاري اين خودرو افزود: دولت بايد ضمن بررسي دلايل اين امر برخورد لازم با نيروي انتظامي داشته باشد.

نعمت بخش با اشاره به اينكه با اين اقدام پليس، اشتغال كاركنان كارخانه سازنده اين خودرو آسيب ديده است، خاطرنشان كرد: قبل از توقف توليد وانت پيكان بايد فكري براي جايگزين مناسب آن كرد.

* تعطيلي كارخانه تبريز موجب بيكاري 1500 نفر شده است

غلامرضا صادقيان قائم مقام كارخانه ايران خودرو تبريز با بيان اينكه توقف شماره گذاري وانت پيكان موجب تعطيلي اين كارخانه شده است،گفت: اين امر منجر به بيكاري 1500 نفر از كارگران شاغل در خطوط مونتاژ وانت پيكان شده است.

وي ادامه داد: در اين شرايط معاونت پارلماني رييس جمهور پيگير حل اين مشكل شدند و اين اقدام در نهايت به صدور مصوبه هيات دولت مبني بر آغاز شماره گذاري اين خودرو شد.

صادقيان اظهار داشت: پليس به عنوان مجري قانون از عمل به اين تكليف قانوني هيات دولت استنكاف كرده و ما خواستار پيگيري بيشتر اين موضوع در دولت و مجلس هستيم.

به گفته قائم مقام كارخانه ايران خودرو تبريز به دليل عدم شماره گذاري حدود 40 هزار دستگاه خودرو توليدي در انبارهاي شركت دپو شده است.

* ضرورت خروج وانت پيكان از چرخه توليد

براساس اين گزارش؛ در مقابل نظرات موافق براي ادامه توليد وانت پيكان، افرادي نيز اصرار به خروج اين خودرو از چرخه توليد دارند.

در اين رابطه نظام الدين برزگري رييس سازمان ملي استاندارد با بيان اينكه خودروي وانت پيكان تنها چند استاندارد محدودي از استانداردهاي 36 گانه وانت بارها را دارد،گفت: در صورت ادامه توليد اين خودرو مسئوليت آن از عهده سازمان استاندارد خارج است.

ابوالفتح نيكنام عضو كميسيون صنايع و معادن نيز در اين خصوص گفت: خودروي وانت پيكان جزو بي كيفيت ترين خودروهاي كشور است و بايد هر چه سريعتر از رده خارج شود.

* زمزمه جايگزيني تندر 90 به جاي وانت پيكان

محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي از جايگزيني وانت L90 به جاي وانت پيكان خبر داد  و افزود: ‌اين جايگزيني در دستور كار مديران ايران خودرو قرار دارد و اقدامات لازم در اين خصوص صورت گرفته است.

وي ادامه داد:‌ با جايگزين شدن اين خودروي استاندارد به جاي وانت پيكان علاوه بر اشتغال مجدد كارگران بيكار شده كارخانه ايران خودرو از توليد خودروي بي كيفيت و غيراستاندارد وانت پيكان جلوگيري مي شود.

با توجه به اينكه خودروي وانت پيكان يك وسيله كار محسوب مي شود مشخص شدن هرچه سريعتر تكليف توليد اين خودرو اهميت بالايي دارد كه اين امر مستلزم بحث و بررسي اين موضوع در يك جلسه مشترك با حضور تمامي دستگاه هاي مرتبط با اين بخش و اعلام نظر قطعي دولت و مجلس است.

براساس اين گزلرش طبق آخرين اعلام نظر مجلس و هيات دولت در خصوص اين خودرو شماره گذاري آن بايد طبق مصوبه هيات دولت آغاز شود و تا پايان امسال نيز ادامه يابد.

اما اينكه آيا سازندگان اين خودرو مي توانند در اين مهلت قانوني نسبت به رعايت تمامي اين استانداردها اقدام كنند و همچنين توليد اين محصول در سال آينده نيز ادامه پيدا كند سوالي است كه براي پاسخ به آن بايد تا پايان امسال صبر كنيم./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار