وزیر راه و شهرسازی گفت: در نوروز سال 1391، در ارایه خدمت در بزرگراه ها و محل اخذ عوارض تحول ایجاد می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  نیکزاد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکم دی، روز راهداری است، گفت: 321 میلیون جابجایی مسافر در کشور با وسایل نقلیه عمومی در دریا ،‌ هوا ، ریل و جاده صورت می پذیرد که عمده این جابجایی از طریق جاده هاست.

وی ادامه داد: از 200 هزار کیلومتر راه در کشور، 110 هزار کیلومتر آن در روستاها و 90 هزار کیلومتر آن شامل آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های اصلی و فرعی است.

نیکزاد افزود: تا قبل از سال 1383، سالانه 26 هزار و 200 نفر از هموطنان ما در جاده ها جان خود را از دست می دادند که اگر این روند ادامه پیدا می کرد، اکنون شاهد 52 هزار و 600  نفر کشته در سال در جاده های کشور بودیم.

نیکزاد گفت: توجه دولت به این بخش و پیگیری مسئولان مربوطه باعث شد که این تعداد در سال گذشته به 23 هزار و 200 نفر برسد که به متوسط جهانی نزدیک است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد:  کاهش ده درصدی تعداد کشته ها در سال، جزء اهداف برنامه پنجم است.

نیکزاد افزود: در شش ماه نخست امسال، به کاهش 12 و نیم درصدی دست یافتیم و با یک مدیریت جمعی و با همکاری سازمان ها به این امر مهم در برنامه پنجم دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب با ریل و آزادراه و بزرگراه جزو اهداف استراتژیک وزارت راه و شهرسازی است.

نیکزاد افزود: با ایجاد 80 کیلومتر راه آهن و اتصال به کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان و همچنین با ایجاد 33 کیلومتر راه آهن و اتصال شلمچه به بندر استراتژیک، به ترانزیت 12 میلیون تن در سال دسترسی پیدا کردیم که درآمد مطلوبی از این راه کسب شد.

وی گفت: با تاکید بر اهداف استراتژیک سال 1404 ناوگان هوایی و بنادر توسعه یافت که افزایش ظرفیت بار و مسافر را در پی داشت.

نیکزاد افزود: امسال، در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل با 1500 دستگاه اتوبوس،  2500 دستگاه مینی بوس و 20 هزار  دستگاه کامیون کار بزرگی را  آغاز کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با کمک دولت و مجلس اعلام کردیم که همه روستاهای بالای 50 خانوار باید جاده های آسفالت داشته باشند.

* به 14 هزار کیلومتر راه و آسفالت نیازمنديم

نیکزاد افزود: برای تحقق این اهداف، 14 هزار کیلومتر راه و آسفالت نیاز است که امسال به هفت هزار و 500 کیلومتر آن دست خواهیم یافت و در سال آتی نیز کل اهداف تحقق خواهد یافت.

وی گفت: قصد داریم تمام طرح هایی که پیش از این در بحث ریلی، جاده ای و بندری آغاز شده است به اتمام برسد و  بناست به عرصه نوین وارد شویم.

نیکزاد افزود: باید در مسیر تهران ـ‌ مشهد، قطار سریع السیر با تأکید رئیس جمهور راه اندازی شود.

وزير راه و شهرسازي در ادامه با بیان اینکه از بخش خصوصی دعوت می کنم در ساخت کشور حضور پیدا کند، گفت: در کشور بالغ بر شش هزار و 400 پیمانکار مورد تأیید در بخش راه ، با 48 هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری و 330 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم داریم که اگر اینها وارد عرصه شوند، این کشور در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته خواهد شد.

نیکزاد افزود: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، همکاران ما در حمل و نقل،  امتحان خوبی را پس دادند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: 550 طرح با 17 هزار کیلومتر اعم از راه آهن، بزرگراه، آزادراه، راه روستایی، طرح های فرودگاهی و هواشناسی و طرح های بندری با هشت هزار میلیارد تومان امسال افتتاح خواهد شد.

نیکزاد افزود: تعدادی از این طرح ها افتتاح شده و تعدادی آماده افتتاح است و تعدادی تا آخر سال افتتاح خواهد شد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار