منظر فرهنگی روستای صخره ای و تاریخی میمند شهرستان شهربابک در استان کرمان ، برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو معرفی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام این خبر گفت: روستای تاریخی میمند و منظر فرهنگی آن با قدمتی چند هزار ساله و متشکل از چهارصد واحد مسکونی دستکند ، به عنوان اثر ارزشمند ایرانی برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو معرفی شد.

هادی ایرانمنش با بیان اینکه ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند گامی موثر در جهت معرفی داشته های تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می رود ، افزود : این روستا جزء بی نظرترین زیستگاههای اسکان بشری در جهان است که هنوز پایدار است.

وی سنت های زنده ، آداب و رسوم و فرهنگ زندگی و تعامل با طبیعت را از ویژگی های ساکنان میمند برشمرد و تصریح کرد: طبیعت متنوع و بکر منطقه ، شیوه معیشت اهالی و فضای معماری بومی ، منظر فرهنگی این روستا را به نمونه ای بسیار ارزشمند در جهان تبدیل کرده است.

ایرانمنش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مرمت ، احیا و زنده سازی صنایع دستی روستای میمند ، خاطر نشان کرد : در حال حاضر موزه مردم شناسی ، مرکز اسناد ، فروشگاه صنایع دستی محلی ، نمایشگاه عکس و مهمانسرا در درون خانه های دستکند این روستا ایجاد شده و خوشبختانه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

گفتنی است : روستای تاریخی میمند در 36 کیلومتری شمال شرق شهرستان شهربابک و 240 کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.