مدير کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری که با رویه عمومی وي مغایرت دارد، اعلام کرد: هدف تمام تاسیسات هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

 به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه ايران هسته‌اي ، یوکیا آمانو که روز شنیه 8 بهمن 1390 (28 ژانویه 2012) با تلویزیون بی بی سی گفت وگو کرده، اعلام کرد: ایران میزان خوبی از فعالیت ها و تاسیسات خود را اعلام کرده است و آنان تحت پادمان های آژانس هستند و می توانیم تایید کنیم که اهداف آنها نیز صلح آمیز است. ولی مشکل اینجاست که ما نمی دانیم آیا ایران همه مسائل را اعلام کرده است یا نه و از این رو، نمی توانیم تضمین بدهیم که همه مسائل برای اهداف صلح آمیز هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا شما شخصا بر این باور هستید که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است"، گفت: ما واژه های خود را بسیار محتاطانه بر می گزینیم. ما نمی گوییم که ایران سلاح اتمی دارد یا ایران تصمیم به ساخت سلاح اتمی گرفته است ولی چیزی که می گوییم این است که اطلاعاتی داریم که نشان می دهد ایران فعالیت هایی را در ارتباط با ابزارهای انفجاری صورت داده است و این اطلاعات نیز موثق هستند.

لازم به ذکر است این برای نخستین بار است که آمانو اینگونه به صراحت درباره هدف برنامه هسته ای ایران اظهارنظر می کند.

وی تا امروز از گنجاندن این تعابیر در گزارش های رسمی خود خودداری کرده است و سوال این است که اگر این ارزیابی درباره برنامه هسته ای ایران صحت دارد چرا در گزارش های مکتوب و رسمی آژانس گنجانده نمی شود و اگر صحت ندارد چرا آمانو به طور شفاهی آن را بیان کرده است؟

وی در عین حال، در این گفت وگو که در آستانه سفر تیم فنی و حقوقی آژانس به ایران انجام می شود، تاکید کرد: آژانس در پی «حل مسائل باقی مانده» با ایران است./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار