خوليو ولاسكو، سرمربي تيم ملي واليبال كشور عصر امروز پنجم بهمن در نشست خبري كه از سوي مسئولان فدراسيون در آكادمي فوتبال برگزار شده بود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش

خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل اين نشست، ولاسكو اظهار داشت: مسابقات زيرگروه المپيك ژاپن براي ما از اهميت بسيار بالايي برخورداراست در صورت صعود به المپيك 2012 لندن ما كار سختي را در پيش داريم زيرا در اين پيكارها بايد به مصاف تيم هاي برتر و قدرتمند قاره هاي مختلف برويم.

وي گفت: طبق برنامه ريزي انجام شده قرار است تيم ملي فروردين ماه سال آينده براي برگزاري بازي هاي دوستانه و تمرينات آماده سازي به صربستان اعزام شود البته از كشور اسلواكي هم دعوت نامه دريافت كرده ايم، اين احتمال مي رود كه به كشور اسوني هم دعوت شويم قرار است شرايط به گونه اي فراهم شود كه قبل از مسابقات زيرگروه المپيك با يكي از تيم هاي آسيايي بازي دوستانه برگزار كنيم در صورتي كه اين اتفاق صورت نگيرد به طور قطع زودتر از زمان مقرر به منظور هماهنگي ملي پوشان با شرايط آب و هوايي و بازي با يكي از تيم هاي دانشگاهي ژاپن عازم اين كشور خواهيم شد البته بايد بگويم كه انجام بازي با يكي از تيم هاي آفريقايي مثل تونس و مصر هم در رشد عملكرد تيم نقش به سزايي خواهد داشت.

وي خطاب به خبرنگاران اصحاب رسانه گفت: واليبال ايران به دليل داشتن عملكرد درخشان در مسابقات جام جهاني ژاپن در ميان كشورهاي صاحب نام احترام خاصي پيدا كرده است بازيكنان ايراني در اين مسابقات به همگان نشان دادند كه مي توانند با تيم هاي قدرتمند و صاحب نام بازي خوبي ارائه دهند نتايج كسب شده ايران در مسابقات جام جهاني براي تيم هاي مدعي خطر ساز بود ولي متاسفانه اكثر افراد از من مي پرسند كه چرا به چين باختيم هيچ يك از آنها نمي گويند چرا لهستان را برديم؟ لهستان جزو بهترين تيم هاي حاضر در مسابقات بود و نايب قهرمان شد ولي به ايران باخت، پس برد و باخت در ورزش امري طبيعي است نه عجيب، اما خيلي ها متوجه اين مسئله نشده و نيستند ما به هيچ عنوان در فكر انتخاب كار آسان نيستيم بلكه در صدديم تا به طور مجدد تيم هاي ژاپن، استراليا و چين را در مسابقات زيرگروه المپيك ببريم علت اصلي باخت لهستاني ها در مقابل ايران غرور بازيكنان اين تيم بود آنها وقتي ديدند ست سوم را با پوئن 25 بر هشت پيروز شدند بازي را تمام شده فرض كرده و در ست هاي بعدي ضعيف عمل كردند در صورتي كه ما به جنگندگي خود ادامه داديم و برديم اين مشكل در بازي مقابل چين براي واليباليست هاي ايراني بوجود آمد ، چيني ها با داشتن بازيكنان جوان و با انگيزه كه هر بازي نسبت به قبل آماده تر مي شوند مقابل ما ظاهر شده و بازي كردند در صورتي كه تفكر بازيكنان ايراني براين اساس بود كه برد تيم چين بسيار راحت و قابل دسترسي است اين امر يك اشتباه بزرگ بود.


ولاسكو گفت: ما قبل از ديدار فينال مسابقات قهرماني آسيا در تهران مقابل چين هم احساس برتري مي‌كرديم اما اين احساس همراه با تلاش و جنگندگي بود و بازيكنان با تمام قوا ظاهر شدند اما در مسابقات جام جهاني ضعيف عمل كردند، به نظر من يك بازيكن بايد براي هر بازي تفكر و احساس خاص خود را داشته باشد، اشتباه براي هر بازيكن طبيعي است اما در مسابقات حساس و سنگين بايد به بازيها جدي‌تر پرداخت.

*ولاسكو: بايد در ژاپن خوب باشيم


وي تصريح كرد:‌ مسابقات زيرگروه المپيك از حساسيت بالايي برخوردار است و ما بايد بهترين بازي هاي خود را ارائه دهيم وقتي بازيكنان خوب ظاهر شوند قدرت غلبه بر لهستان و صربستان را هم دارند.

* بازيكنان را بر اساس آمار(VIS) شناسايي مي‌كنم

سرمربي آرژانتيني الاصل تيم ملي واليبال كشورمان يادآورشد: كار خبرنگاران انتقاد كردن از عملكردهاست، در صورتي كه ما بايد بررسي كنيم كه چگونه نتيجه را واگذار كرديم نه آنكه چرا باختيم، وقتي مقابل يك حريف شكست مي‌خوريم بايد نكات تكنيكي تاكتيكي و حتي طرز تفكر كادر را به طور كلي مورد بررسي قرار دهيم.


وي گفت: متاسفانه اكثريت به اتفاق در ايران بر اين باورند كه هر كسي كه بتواند خوب آبشار بزند بازيكن خوبي است در صورتي كه اين طور نيست، فن براي آناليز عملكرد افراد به آماري كه توسط (VIS) اعلام مي‌شود توجه مي‌كنم.

* به تصميم بازيكنان توجهي ندارم

خوليو ولاسكو در پاسخ به سوال خبرنگاري كه گفت در شما سه ويژگي پرخاشگري، لجاجت و استرس بسيار مشهود است اظهار داشت: من از بازيكنان اختراع و كار خارق‌العاده نمي‌خواهم بلكه به آنها مي‌گويم آنچه را كه در توان دارند به مرحله اجرا بگذارند، تاكيد من به تمامي واليباليست‌ها ارائه يك بازي خوب و سطح بالاست.


وي يادآورشد: عكس‌العمل‌هاي من در طول مسابقات فقط در حد نيازهاي تيم و بازيكنان است برخي مواقع فكر مي‌كنم كه بايد پرخاشگر باشم،‌ برخي اوقات اين گونه نيست، اين ويژگي براي تمامي مربيان در تمامي رشته‌هاست نه فقط من.


ولاسكو گفت:‌ در تركيب يك تيم بازيكناني هستند كه علاقه به تصميم‌ گيري براي تيم در هر بازي دارند، ولي من به اين تفكر آنها هيچ اهميتي نمي‌دهم و فقط بر اساس مشورت با كادر تيم ملي تصميم گيري مي‌كنم من از بازيكنان فقط ارائه يك بازي خوب را مي‌خواهم .

*راهكار ولاسكو براي تقويت دريافت

ولاسكو در پاسخ به اين سوال كه چرا فقط مي‌گوييد دريافت در واليبال ايران ضعيف است؟ آيا بيان صورت مسئله بدون راه حل كافيست؟ گفت: رفع مشكل دريافت، نياز به تمرين زياد دارد اين امر در حالي است كه كار روي دريافت براي بازيكنان لذت بخش نيست و بايد مربيان وقت بيشتري را براي رفع اين مشكل صرف كنند من به سرمربيان و اعضاي كادر فني تيم‌ها گفتم كه هميشه بايد براي دريافت‌ زمان مناسب تمرين همانند برنامه‌هاي بدنسازي اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: بهترین وقت برای انجام دریافت زمان شروع تمرین یعنی وقتی که ملی پوشان آمادگی بیشتر و سرحال تر هستند و همچنین زمانی که بازیکنان در 2 طرف زمین برای بازی تقسیم می شوند تمرین سرویس انجام دهند. حتی وقتی بازیکنان صبح ها تمرینات بدن سازی را انجام می دهند باید مربیان در خصوص تکنیک های دریافت اطلاعات کافی را در اختیارشان قرار دهند.

*در تیم ملی بازیکن معمولی برای حضور لیبرو در ترکیب نداریم

خولیو ولاسکو در پاسخ به این سوال که چرا در ترکیب 12 نفره در مسابقات جام جهانی از حضور 2 لیبرو به منظور تقویت دریافت ها استفاده نکردید اظهار داشت: وقتی در ترکیب از حضور 2 لیبرو استفاده می شود که یک بازیکن متوسط و معمولی را از زمین خارج کنیم. ما در زمان تعویض دریافت کننده ها در مسابقات جام جهانی از آرش کشاورزی استفاده می کردیم، لیبروی دوم باید جایگزین یک بازیکن متوسط شود، در صورتی که دریافت کننده های ما از آمادگی بالایی برخوردار بودند به طور قطع اگر لیبرویی حرفه ای و تمام عیار در تیم ملی بوده از آن به جای آرش کشاورزی و یا فرهاد نظری افشار در ترکیب استفاده می کردم.

*نمی توانم برای مربیان لیگ برتری تعیین کننده باشم

ولاسکو گفت: سرمربیان تیم های لیگ برتری باید آزاد باشند تا تیم های باشگاهی خود را به بهترین نحو ممکن هدایت کنند من نمی توانم به آنها بگویم که چه کاری انجام دهند، رابطه کادر تیم ملی و کادر فنی باشگاهی دو طرفه است زیرا هر 2 طرف باید مراقب سلامت بازیکنان باشند.

این موضوع در تمام ورزش ها حاکم است من هیچ وقت به بازیکنان نمی گویم که آن کاری که در لیگ انجام می دهی اشتباه است زیرا کارکردن در شرایط مختلف متفاوت است.

*در مورد انتخابات رئیس فدراسیون حرفی ندارم

ولاسکو در پاسخ به این سوال که آیا اگر فردا پنجشنبه ششم بهمن در مراسم انتخابات ریاست فدراسیون، داورزنی رای نیاورد در روند کاری وی اتفاقی صورت می گیرد گفت: تغییر رئیس فدراسیون برای سرمربی در 2 چیز اهمیت دارد نخست در مدیریت و در مرحله بعدی سیاست ها و برنامه ریزی هاست به طور کلی من نباید در مورد انتخاب روند آن حرفی بزنم


*در لیگ چهره های جدیدی می دیدم

ولاسکو ضمن اشاره به بررسی تمامی بازیهای لیگ برتر در طول هفته های مختلف گفت: در لیگ ایران بازیکنان آماده و حرفه ای زیادی دیده می شود؛ در گذشته برخی از آنها را دیده ام اما برخی دیگر جزو چهره های جدید محسوب می شوند بازیکنان ایرانی رو به رشد هستند و می توانند در تیم ملی عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند. در ایران به هیچ عنوان مشکل بازیکن وجود ندارد تنها مشکل آنها است که گروهی خاص و کوچک به تیم ملی دعوت شده و باید آنها در سطح مسابقات جهانی باشند./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار