وقتی ناظر و طراح یک پروژه یکی می شود
پشت پرده کارهای نظارت شرکت های حقوقی در شهرهای اطراف تهران چیست
، چه موردی باعث می شود، شرکت های حقوقی تن به قبول کارهای نظارت متراژ پایین در حد دویست متر، بدهند، چه منافعی پشت این فرایند وجود دارد، حال شما را با واقعیت تلخ میخواهم، آگاه کنم، واقعیت این است که در کارهای اطراف تهران که شرکت های حقوقی، کار نظارت قبول می کنند، نه صاحب ملک، شرکت را می شناسد، نه شرکت صاحب ملک را، و این وسط دفاتر به اصطلاح فنی مهندسی هستند که هم کار طراحی ملک را انجام می دهند و هم کار نظارت همان ملک یا کار ساختمانی را انجام می دهند، و در همه ی این موارد اسم شرکت طراح و ناظر با هم فرق می کند ولی حقیقت این است که دفاتر مهندسی همه چی در دست خودشان است و حتی گزارش بازدید مرحلهای هم خودشان رد می کنند و بعضا به واسطه ی همین کار نفع زیادی می برند و مقادیر بالاتر از تعرفه نیز بعضا برای تخلف های پوشاندن نورگیر، اضافه احداث چه اضافه طبقه و چه پیشروی که مازاد بر پروانه ساخت، احداث می شود، می گیرند، حال بعضا همان تعرفه را هم کامل به شرکت های طراح و ناظر نمی دهند و 50 درصد تعرفه را به آنها می دهند، البته شرکت هایی که کیلویی مدرک اجاره کرده اند به همین هم راضی هستند، ولی دودش به چشم مهندسان حقیقی می رود و کار کمتر و درآمد کمتر نصیب آنها می شود، شایسته است هیات مدیره دوره نهم نظام مهندسی در این مهم ورود کرده و حداقل از اخذ یا ارجاع کارهای زیر 6 طبقه و 1500متر به اشخاص حقوقی در اطراف تهران جلوگیری کنند
تا ببینیم این اصلاحیه را چه کسی انجام دهد، زیر دست چه کسی خواهد رفت، تا الان که 4 پیش نویس بیرون اومده ،
هر کسی هم میگه پیش نویس من باید بره صحن علنی،
اگر وزارتخانه پیش نویس ارائه دهد که مشخصه چه قانونی خواهد شد،
اگر پاچه خواران و دلالان نفوذی پیش نویس ارائه دهند که اون هم معلوم است در جهت منافع چه کسانی خواهد بود،
جناب آقای مهندس رستم قاسمی
وزیر محترم راه و شهرسازی
با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان مستحضر هستید در سه سال گذشته هزینه صدور و تمدید پروانه اشتغال مهندسی از شش هزار تومان به دویست و پنجاه هزار تومان افزایش یافته است با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز و مشکلات مالی که گریبان گیر خانواده مهندسی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می باشد خواهشمند است دستور فرمایید حداقل زمان اعتبار این پروانه ها از سه سال به پنج سال افزایش یابد. از مساعدت و صدور دستور لازم قبلا سپاسگزارم.
چرا مدیران سازمان اصرار به حفظ شرکت ریسمان علیرغم ناکارآمدی دارند؟ آیا رانت در کار است؟
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
کنار زدن تمام مراتب قانونی در تعیین تعرفه خدمات مهندسی توسط وزیر راه و شهرسازی با حکم حاکمیتی!
تعرفه خدمات مهندسی کمتر از یک درصد از هزینه مسکن است لذا با کاهش و یا افزایش آن ،قیمت مسکن و هزینه ساخت کنترل نخواهد شد .
تعرفه غیر واقعی و دستوری ،در نهایت به کاهش کیفیت منتهی می شود.
معیشت مهندسان را به سیاست گره نزنید!
وزیر نامه زده همون افزایش ناچیز تعرفه رو به صورت غیر قانونی محدود کرده و مستقیما معیشت مهندس ها رو زیر سوال برده
بعد شما چند روزه دارید با دشمن خیالی میجنگید ولی کوچکترین صحبتی در مورد رستم خان که سر این قضایاست نمیزنید!
نهادهای حقوق بشری باید آمار دقیقی از تعداد مهندسان بیکار و بی پول در نظام مهندسی ارائه دهند
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای برخی ازافراد هرچند بار تعهد بگیرند راه فراری تفسیر میکنند.
دربحث تعارض منافع روی کلمات تفسیر میکردند که مثلا دریک نامه نوشته شده ،خدمات نظارت وکارشناسی ماده ۲۷ و...
وتفسیر به مطلوب میکردند(فرار ازعقوبت)که مثلاخدمات طراحی جزء مصادیق تعارض منافع نیست.
خلاصه جناب مهندس ،به نظرم باید مجدد تعهد انواع تعارض منافع را اخذ کنند.
استخدام فامیلها ،گرفتن وامها وکارکرد بسیار بالای اشخاص حقوقی که درآنها اقوام سببی یانسبی یاشرکاء اعضای هیآت مدیره ،حضور دارند هم ازمصادیق تعارض منافع هستند.
هرچقدر میشود شفافتر وصریحتر ازبرخی ازاین عزیزان باید تعهد گرفته شود.
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا اعضای هیات علمی های دانشگاه آزاد که نزدیک ۷۰ درصد صندلیهای هیات مدیره رو در دست دارن مشمول تعارض منافع نمیشن؟
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اعضايي كه داخل تهران هستند به سختي ميتوانند عضو دفاتر اطراف تهران شوند ولي همكاران اطراف تهران را به سمت مناطق ٢٢ گانه هدايت ميكنند
هدف خير است انشالله
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه با وجود الزام مجری برای کلیه ساختمانها حتی کوچک، همچنین اوضاع کار خرابه و خیلی از دوستان مجری بیکارن!
*افطاری صدها میلیون تومانی خزانه دار سازمان به اسم گروه تخصصی برق و به کام خود!!!!*
آیا بودجه گروه تخصصی برق برای دادن افطاری و ریخت و پاش نجومیه؟
آیا این بودجه برای تبلیغات زودهنگام گروه تخصصیه؟
آیا مهندسینی که در این مراسم شرکت می کنند میدانند بابت هر مهندس ۴۵۰هزار تومان هزینه شده است؟
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درجه اهمیت استقلال رکن بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان
قسمت پنجم : بازرسان را اول هیئت مدیره انتخاب میکند سپس مجمع از میان انتخاب آنها انتخاب میکند / دیگر چه فرقی میکند مجمع کدام یک را انتخاب کند ؟؟؟
♦️نحوه انتخاب بازرسان سازمان نظام مهندسی وفق آنچه در ماده ۸۱ آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده است اینگونه است که کاندیداهای رکن بازرسی سازمان توسط شخص هیئت مدیره به مجمع عمومی پیشنهاد میشود و انتخاب مجمع عمومی از بین افراد مورد وثوق هیئت مدیره صورت میپذیرد و این مسیری که طی حدود ۳۰ سال گذشته طی شده است مبین عدم استقلال رکن بازرسی است و به نظر میرسد این ارتباط و وام دار بودن بازرسان به هیئت مدیره منشاء فساد و مفسده زا باشد زیرا وفق ماده ۸۲ آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، بازرسان وظیفه دارند که تخطی از قانون و تخلف هیئت مدیره و اطلاعات گزارش های خلاف واقع را که هیئت مدیره آماده کرده است تا به مجمع عمومی ارائه کند را به مجمع اطلاع دهد و اعضا را آگاه کند و همچنین بازرسان مکلف به نظارت هستند تا حقوق اعضا در حد قانون و بطور یکسان رعایت گردد.
آقای محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تمایل دارید مجدد یک مهلتی به اجرای دستورالعمل شرکت های طراحی و نظارت بدهید؟ بهرحال دو ساله مدام مهلت داده میشود یک بار دیگر هم مهلت دهند. راستی چرا ۹۱ نفر عضو هییت مدیره این شرکت هستند؟
-آقای محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی تهران شما میدانید چرا این شرکت ۹۱عضو هییت مدیره دارد؟
-آقای مدیرکل راه و شهرسازی تهران اجازه دهید آینده را برایتان پیشبینی کنم:
در آینده درخواست شفافیت اعضای چند شرکت را در سامانه ملی شفافیت خواهم داد تا چک کنم این شرکت ها با مهندسان پایه۳ ساختمان ج و د میگیرند؟ #شرکت_صوری هستند؟
بعد پاسخ غیرقانونی در سامانه ملی شفافیت توسط اداره کل شما داده می شود. بعد شکایت ترک فعل در دیوان عدالت خواهم کرد چون ذینفع درخواست شفافیت خود هستم.
بعد پرونده به شعبه ۱۲ دیوان عدالت اداری خواهد رفت . بعد شعبه۱۲ رای بدوی میدهد، طبرزدی نمی تواند اطلاعات مهندسان تهران را ببیند چون ذینفع در تهران نیست.
ایران است بهشت عدم اجرای قانون و چرخه های قابل پیشبینی.
ارجاع مستقیم کار توسط ارگانهای دیگر غیر از سازمان نظام مهندسی از جمله شهرداریها و شهرسازیها در مراکز استانها فضای یأس و ناامیدی را در بین مهندسان متعهد و قانونمدار بهوجود آورده است.
۶. موارد فوق سبب خواهد شد تا تمرکز مهندسان بر نظارت و طراحی در اجرای ساخت، کاسته شده و مهندسی بهعنوان شغل دوم فارغالتحصیلان رشتههای مهندسی تنزل یابد، که تبعات این امر دامنگیر کل کشور خواهد شد (در وقوع زلزلهها این امر کاملاً عیان است).
لذا با توجه به شرایط اقتصادی و عدم هماهنگی در اجرای قانون در استانهای کشور و نظر به موارد فوقالذکر، خواهشمندیم دستور فرمایید موارد فوق در اسرع وقت مورد رسیدگی و اقدام قرار گیرد تا از تضییع حقوق بیشتر قشر زحمتکش مهندسی جلوگیری به عمل آید.
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
درخواست رسیدگی به وضعیت بیمه مهندسان
جناب آقای رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای موسوی
مدیرعامل محترم سازمان بیمه تأمین اجتماعی
جناب آقای شکیب
رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان
با سلام
اینجانبان جمعی از مهندسان ایرانی، به خدمتتان معروضیم یکی از مشکلاتی که در حال حاضر جامعه مهندسی را درگیر خود کرده، بحث بیمه تأمین اجتماعی است. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نرخ تورمی که در کشور وجود دارد و گرانی حق بیمه و نداشتن یک نظام بیمهای مستقل برای جامعه مهندسین، مشکلاتی اساسی در زندگی اعضای نظام مهندسی در سراسر کشور بهوجود آورده است.
لازم به گفتن نیست که شغل مهندسی جزو مشاغل بسیار سخت و حساس جامعه است و هر ساله شاهد وقوع حوادث بسیار زیاد و سختی برای مهندسین عزیز هستیم، کارزار پیشرو به نمایندگی از جمع کثیری از مهندسینی که در راه اعتلای علم مهندسی و آرامش جامعه در تلاشند، آماده و به امضای این عزیزان رسیده و یکی از خواستههای به حق این قشر این است که دارای حق بیمه متناسب با درآمد و مشمول سابقه کار باشند.
لذا از شما عزیزان خواهشمندیم که با پیگیریهای همیشگی خود این مشکل بسیار بزرگ را حل نمایید.
♦️ وفق بند ۸ از ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی و وفق بنده ۵ از ماده ۱۵ نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اعضاء به عهده هیئت مدیره است لذا وجود صوری گری تخطی هیئت مدیره از قانون است
♦️رسیدگی به تخطی هیئت مدیره از وظایف به عهده ی بازرسان است
بنظر بنده سازمان باید اول یه بیمه معتبر که سابقه کار اجرایی حساب بشه به مهندس های مجری اختصاص بده و اجباری هم باشه برای مجری ها که مثلا کسی که بیمه مجری نداره نتونه کار بزنه
بعدشم کنترل و نظارت ها بر کارها زیاد بشه که کسایی که سرکار نمیرن پاشون به شورای انتظامی باز بشه اونوقت میشه که انتظار داشت قیمت کار مجری زیاد بشه و به عنوان شغل بشه تعریفش کرد در غیر این صورت این بحث ها و جلسات بی فایده هستش.
متاسفانه نبود دستگاه نظارتی دقیق و پر قدرت و وجود فساد سیستماتیک که به تبع اونها ایجاد رانت و از همه بدتر بی شرفی برخی مهندسین گدازاده باعث شده تا کارفرماها مخصوصا بساز بفروش ها با یک سری افراد خاص کار کنن و همواره با پوزخندی به لب به بقیه مهندسی نگاه کنن و نهایتا بگن پول زور داریم میندازیم جلوتون.
سازمان برنامه و بودجه باید بیمه مهندسان بیکار را بپردازد
ناشناس
۲۲:۵۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
سیستم ارجاع کار نوبتی مهندسان بهترین و عادلانه ترین روش توزیع کار است .
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
دریافتی سال ۱۴۰۱ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ۳۸۰ میلیون تومان(میانگین ماهی ۳۱ میلیون تومان) خواهد بود.
اولا خدا پدر و مادر هییت مدیره سازمان استان مرکزی را بیامرزد که شفاف بودجه ۱۴۰۱ خود رادر سایت رسمی منتشر کردند.
-آیا میدانستید دریافتی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیش از دریافتی دادستان اراک،نماینده مجلس اراک و استاندار مرکزی است؟ چه کسی باعث و بانی این حقوق های نامتعارف شد! چرا وزارت راه و شهرسازی جلوی این حقوق های نامتعارف را نمی گیرد؟
البته بزودی مطلبی راجع به دیدگاه معاون مسکن و ساختمان کنونی وزارت(آقای محمودزاده) در بحث حقوق ارکان منتشر می کنم که متوجه می شوید با دیدگاه این معاون نمی توانیم کاری را از پیش ببریم.
-لازمه اضافه کنم در بسیاری استان ها اوج ارتقا مقامی که رییس سازمان گرفته، شهردار منطقه یا رییس سازمان وابسته به شهرداری یا ... بوده که حقوقی به مراتب پایینتر از ۳۰ میلیون تومان میگیرند. چگونه کسانی که آرزوی شهردار منطقه شدن دارن حقوقشان از دادستان هم بیشتره؟
-راستی آقای شکیب شما میخواهید با روسای ۳۰ میلیونی قانون تهیه کنید؟
آمار دقیقی از تعداد مهندسان شاغل در ارگان های دولتی فراهم شود
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
وزارت راه و شهرسازی حتی نمیتواند لیست بیمه تامین اجتماعی مجریان نظام مهندسی ( سازندگان ذیصلاح) را کنترل کند
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
وقتی معیار گزینش و انتخاب نمایندگان مجلس صرفا داشتن ریش و پشم و بستن یقه باشد وضع مملکت بهتر از این نمیشود ، واقعا نمی فهمم این نظام و این رژیم کجایش اسلامی است که هزاران مهندسش بیکار هستند و شب ها گرسنه میخوابند
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چرا یک شرکت مجری حقوقی ۵ کار همزمان میگیرد ولی مجریان حقیقی نظام مهندسی حتی نمیتوانند یک کار اجرای ساختمان بگیرند ؟ چرا ظرفیت اشتغال و تعداد کار همزمان شرکت های حقوقی کاهش نمی یابد ؟
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
گرانی و تورم بیداد میکند
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اخبار متعددی از پرداخت های چند ده میلیونی به مشاوران و مدیران در شورای مرکزی به گوش می رسد. قاعدتا معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دریافتی ها را باید از سازمان نظام مهندسی کشور اخذ نماید و در سامانه ارایه میداد که متاسفانه پاسخ غیرقانونی و غیرمنطقی از آنها ارایه شد(طبق قوانین کشور مسئولیت پاسخ این با معاون وزیر است).
دریافتی ارکان را اطلاعات شخصی شان حساب کرده اند در حالیکه این اطلاعات سالیانه در مجمع به رای گذاشته می شود لذا اطلاعات شخصی نیستند.
روزگاری معاون سابق وزارت راه و شهرسازی در مکاتبه ای به رییس وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بر ارایه اطلاعات دریافتی ارکان تاکید کرده بود که با مقایسه نظر معاون فعلی (آقای محمودزاده)و معاون سابق(آقای مظاهریان) به این نتیجه میرسیم در بحث شفافیت پسرفت داشته ایم. نتیجه اینکه مهندسان شفافیت خواه با معاون فعلی به خواسته خود نخواهند رسید.
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
مافیای مسکن و ساختمان چه کسانی هستند؟ اشخاصی که در برخی نهادهای مرتبط با مسکن و ساختمان، برای کاهش هزینه ساخت ساختمان های دردست احداث خود یا اقوام نسبی درجه 1 خود ، در مقطعی از زمان اقدام به حذف مجری ذیصلاح خواهند کرد یا هم در مقاطع متوالی و متناوب مانع رشد حق الزحمه مجریان ذیصلاح خواهند شد،
پایمال نمودن حق الناس یا منافع عمومی در برابر منافع کوتاه مدت در این مقطع فعلی که جامعه مهندسین همانند فرزندان خود یا اقوام خود میباشند عملی بسیار وقیح میباشد امید است متصدیان ساخت مسکن وساختمان با رعایت حقوق شهروندی و اجرای عادلانه قانون و مقررات منصوبی باعث اعتلای جوامع مهندسی گردند.
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
به جای ارسال سلاح و پول برای مستضعفان یمن ،به فکر بیمه کردن مهندسان بیکار نظام مهندسی باشید .
باید مشخص شود یک مهندس ناظر یا مجری یا طراح نظام مهندسی در چند جا شاغل است ؟ آیا عضو هیات علمی دانشگاه و استاد رسمی است ؟ آیا جواز کسب از اتحادیه های صنفی دارد ؟ آیا کارمند دولت است ؟ ایا بازنشسته دولت است ؟ آیا جواز تاسیس و بهره برداری کارخانه دارد ؟
مجلس ایران مستقل نیست و تابع نظر نهادهای حاکمیتی است .
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
یک عضو سازمان نظام مهندسی گلستان نیز در گفتگو خبرنگار بازار با بیان اینکه مهندسی برای افراد شغل محسوب نمیشود زیرا بازار کاری برای افراد وجود ندارد به عبارت دیگر کمتر از ۱۰ درصد مهندسی را شغل دانسته و از محل ساخت و ساز و طراحی و نظارت و مانند آن ارتزاق میکنند، ابراز کرد: اکثر مهندسان کارمند بوده و در کنار آن از پروانه اشتغال خود استفاده میکنند و این مسأله بسیار دردناک است.
نعیم نعمانی با بیان اینکه در زمان اجرای طرح وضعیت معیشت مهندسان بهتر بود و بسیاری از آنها در مسکن مهر به صورت واحدهای خودساخت و مانند آن جذب شدند، افزود: هم در دولت جدید تولید یک میلیون مسکن در سال در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مهندسان بومی برای اجرای طرح ها استفاده کنیم.
آیا این عدالت است که یک مهندس مجری با رابطه بازی و تخفیف دادن به مالک زمین ، سالی ۲ یا ۳ کار اجرا بگیرد ولی بسیاری از مجریان نظام مهندسی حتی ۱ کار هم نگرفتند ؟؟
کوتاهی وزارتخانه در بروزرسانی مبحث ۲ ( جداول ۱۰ و ۱۱ مربوط به هزینه ساخت و تعرفه خدمات مهندسی ) به مدت بیش از ۱۶ سال!!
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
گویا سامانه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که از قضا متعلق به شرکتی وابسته به شهرداری است، قطع شده. واقعا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با آن گردش مالی چند صد میلیاردی توان خرید یک سامانه را ندارد؟
چطور پول برای خرید لبتاپ برای اعضای هییت مدیره هست اما برای داشتن یک سامانه جامع نیست!
اموال و دارایی های متعلق به اعضای هیات مدیره و رییسان سازمان اعم از آپارتمان ها و مغازه ها و زمین ها ، قبل و بعد از تصدی پست هیات مدیره یا رییس سازمان بررسی شود
نظام مهندسی کل کشور منحل گردد بهتر است.
و سیستم مهندسین زیر نظر شهرداری بشه خوبه.
نظام مهندسی که هیچ قدرت اجرایی ندارد و اساساً نظامی ندارد بدرد نمیخوره
متاسفانه افرادی در هیات مدیره نظام مهندسی قرار گرفتند که اغلب بساز و بفروش هستند و سیر و پر هستند و هیچ نیاز مالی ندارند و به همین علت هیچ درک و شناختی از مشکلات جامعه مهندسی ندارند چون تعداد زیادی از مهندسان عضو سازمان تنها مبع درآمدشان همین سهمیه های نظارت و اجرای ساختمان است و هیچ شغل و درآمد دیگری ندارند .
چرا جلوی فعالیت مجریان چندشغله گرفته نمیشود ؟ مگر مجری نباید شاغل تمام وقت سرساختمان باشد.؟
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
یک مجلس فرمایشی ، یک مجلس بله قربان گو هیچ گاه به دنبال حل مشکلات مردم نیست ، در حالیکه ۶۰ درصد مهندسان عضو نظام مهندسی بیکار هستند و تحت پوشش هیچ کدام از بیمه های درمانی و بازنشستگی نیستند ولی نمایندگان مجلس حقوق های ۶۰ میلیونی و وام های چندمیلیاردی میگیرند
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
برای توقف امضافروشی مهندسان چندشغله باید شرکت های مجری حقوقی موظف به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی تمام اعضا و سهامداران شرکت شوند
متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید پروانه اشتغال شاغلین و بازنشستگان آماده شد
یک نماینده مجلس گفت: طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان تهیه و پس از جمعآوری امضا برای اعلام وصول و رسیدگی به هیأت رئیسه تقدیم شد.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان تهیه و پس از جمعآوری امضا برای اعلام وصول و رسیدگی به هیأت رئیسه تقدیم شد.
متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان به شرح زیر است:
❎ماده واحده
صدور و تمدید هر نوع مجوز یا پروانه اشتغال به کار وکالت، #کارشناسی از قبیل #کارشناسان رسمی دادگستری، نظام مهندسی، خدمات مشاوره، ترخیصکاری و خدمات گمرکی، ازدواج و طلاق، امور اتباع بیگانه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه، حج و زیارت، قرارداد برونسپاری، انواع داروخانهها و مراکز درمانی، خدمات انتظامی و قضایی و سایر عناوین مشابه برای افراد حقیقی و حقوقی که هریک از اعضای آن در هریک از صندوقهای بیمه حقوق و یا مستمری دریافت میکنند یا در هریک از آنها عضو هستند ممنوع است.
تبصره: کسانی که قبلاً مجوز و یا پروانه دریافت کردهاند باید تا یکسال بعد از این قانون، با افراد دارای صلاحیت جایگزین گردند.
-نکته دیگر در رابطه با نحوه اخذ پروانه مهندسی و تشخیص صلاحیت. با نگاه به سایت نظام مهندسی اونتاریو کانادا و نیویورک آمریکا و... به این نتیجه میرسیم:
+ابتدا یک آزمون پایه از دروس دانشگاهی.
+دوره کارآموزی حداکثر ۴ساله
+سپس یک آزمون صلاحیت حرفه ای
این فرایند را در نظام پزشکی خودمان هم داریم و به این میگویند تجربه محور بودن. متاسفانه سالهاست قوای مهندسی کشور پشت سیاست آزمون محور وزارت راه و شهرسازی هدر رفته. خروجی آزمون محوری وزارت هم مهندسان آگاه و پرتوان نبودند.
-از بررسی آیین نامه اجرایی و سایت اونتاریو کانادا متوجه میشویم که نظام مهندسی شان پوشش دهنده کل خدمات مهندسی است، نه فقط صنعت ساختمان. اما خوب یک مشکل داریم:
ما باید بسیاری از نظامات را شبیه نظامات آنها کنیم بعد به سمت ادغام نظام فنی_اجرا و نظام مهندسی ساختمان برویم مثلا همین فرایند تشخیص صلاحیت تجربه محور که حداقل ۵تا۱۰سال جا انداختن آن در ایران زمان میبرد.
لذا بنظرم یک قانون قوی تهیه کنیم تا زیربنای ادغام نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی_اجرا برای ۱۰سال بعد مهیا شود. به شرطی که تا ۱۰سال آینده فساد از هر دو خصوصا نظام فنی_اجرا جمع شود.
-تا بحث سبک تشخیص صلاحیت و صدور پروانه تجربه محوری است بگویم که در اونتاریو ، مهندسی که آزمون پایه را قبول شده ، اجازه رای در مجمع را دارد(اینکه گفته میشود پروانه دارها رای می دهند اشتباهه)
-بالای سر خود را نگاه کنید آسمان است، پایین پای خود را هم نگاه کنید زمین است، فاصله نظامات اداری مهندسی ما با کانادا و آمریکا همین قدر است. بعد آقایانی کوچکترین کوششی برای کم کردن این فاصله نمی کنند و تازه پیگیرند قانون با کمترین تغییر اصلاح شود.
-آقای رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان چندبار باید از شما در محاکم مختلف شکایت قضایی کنم تا بالاخره شفافیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان نهادینه شود؟
آخرین مصوبه انتشار یافته مربوط به ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ است و خبری هم از انتشار مصوبات هییت رییسه نیست. بماند که کیفیت انتشار مصوبات هییت مدیره پایین است و مراتب دیگری از شفافیت هم اعمال نمی شود.
شفافیت در هییت مدیره فعلی پیشرفتی نداشته و همه چیز مثل دوره پیش در حال انجام است.
اگر پیگیر شفافیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بودید، وضع شفافیت اینگونه نبود.
-البته شش ماه پیش از فرد دیگری هم بابت شفافیت شکایت کردم که رای محکومیت او بسیار بر شفافیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تا ابد اثر میگذارد. این شکایت فعلا در مرحله دادسرا است.
چون کیفیت خدمات مهندسی در فروش یک ساختمان احداثی نقش و سهم به سزایی دارد ، لذا تعیین تعرفه حق الزحمه مهندسان براساس درصدی از هزینه ساخت مردود بوده و بایستی برمبنای درصدی از قیمت فروش محاسبه و پرداخت شود .
نظر شما همکار عزیز چیست ؟
لطفا اعلام نظر بفرمائید .
چرا صدور پروانه نظارت و اجرای نظام مهندسی بیش از نیاز بازار کار است که مهندسان چندشغله به راحتی بتوانند پروانه اشتغال خود را به شرکت های صوری اجاره بدهند یا بفروشند ؟
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام مشگلات تعرفه ها ریشه در بی برنامگی سازمان دارد که طی چندین سال هیچ اقدام عملی در خصوص حذف دلالها وانجام کار واقعی انجام نداده نتیجه این شد که تعرفه ایی برایمان وضع شده که بدرد امضا هم نمیخوره چه برسد به کار متاسفانه تعدادی از همکاران به این ناهنجاری دامن زدند وباعث از بین رفتن حقوق اندسته که کار انجام میدهند شدند
متاسفانه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید ولی اصلاح قانون نظام مهندسی به سرانجام نرسید و این نشان دهنده حمایت مجلس از امضافروشان و مهرفروشان و مدرک فروشان در نظام مهندسی است ، نماینده فاسد و چندشغله مجلس قطعا از مبارزه با امضافروشان چندشغله و اصلاح قانون حمایت نمیکند .
وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور باید تحقیق کنند چند نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس ، بساز و بفروش یا بساز و بیانداز هستند که به همین علت با اصلاح قانون نظام مهندسی و مبارزه با امضافروشی و پروانه فروشی مهندسان ، مخالفت میکنند .
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آقای رضا گیاهی معاون منابع انسانی وزارت نیرو آیا اصالت این فایل ها را به عنوان کارکرد خدمات مهندسی تایید می کنید یا تشابه نامی است؟
تکراری است که بگوییم بنا به مواد ۱۰۰۲تا۱۰۱۰ قانون مدنی محل اقامت شخصی که در وزارت نیرو است، تهران است و
عضو سازمان استان دیگر محسوب نمیشود. مضافا بنا به دستورالعمل تعارض منافع، معاونین وزارت نیرو منع استفاده از پروانه دارند. چه بحث محل اقامتگاه و چه بحث تعارض منافع با بند الف۴ماده۹۱ آیین نامه اجرایی(اخذ خدمت مهندسی بدون صلاحیت قانونی) است.
مضافا که شرح وظایف وزارت نیرو با اخذ خدمات مهندسی نوعی فعالیت ناسازگار محسوب می شود که بند الف۶ماده۹۱ را به بررسی می آورد.
سوالی از وزارت اطلاعات کشور. سوخت بری هستم در سیستان و بلوچستان اما میخواهم فرزندم مسیر مرا نرود و مهندس شود،چه برنامه ای جهت ارتقا سلامت اداری حوزه فنی_مهندسی کشور دارید که پسرم از محیط شغلی سالم لذت ببرد؟
▪️عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از موازیکاری در بخش نظارت بر ساختوسازها، بر ضرورت تبیین متولی و ناظر اصلی نظام ساختوساز شهری تأکید کرد.
▪️بهمن مؤمنی مقدم در گفتوگو با «فراساخت» با تأکید بر ضرورت مشخص شدن نهاد مسئول کنترل ساختمانها، از وجود تناقض و مغایرت در نظارتهای تعریف شده در قوانین شهرداری و نظام مهندسی و کنترل ساختمان انتقاد کرد و در ادامه به تشریح تعارض منافع در نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی براساس ماده 35 قانون پرداخت.
وقتی یک دولت و مجلس ناکارآمد باشد ، نتیجه میشود عدم اجرای صحیح قوانین ، مثلا در نظام مهندسی اراک از مجریان حقیقی تعهدنامه میگیرند که شاغل تمام وقت در ارگان های دولتی و شرکت های بخش خصوصی نباشند بلکه شاغل تمام وقت سرساختمان باشند ولی متاسفات می بینیم مهندس ناظر بخشداری خمین یا مهندس ناظر بخشداری شازند، وارد فیلد مجریان نظام مهندسی شده و کار مجری برداشته ، بعد شورای انتظامی نظام مهندسی سکوت کرده ، این تخلف نیست ؟ این دهن کجی به قانون نیست ؟
بر اساس قانون منع تعارض منافع ، کارمندان بخشداریها ، فرمانداریها ، استانداریها ، شهرداریها .... نباید از پروانه اشتغال نظام مهندسی خود استفاده کنند و باید پروانه های خود را تودیع کنند
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
با استعلام از سایت کارمند ایران میتوان فهمید کدام مهندسان ، شاغل در بخش دولتی هستند
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
چون شورای انتظامی نظام مهندسی اراک اغلب پیر و پاتال و فسیل و بی انگیزه هستند .
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
این وظیفه حراست وزارت راه و شهرسازی است که مهندسان شاغل در بخشداریها و فرمانداریها ، استانداریها ، شهرداریها و .... را شناسایی و فیلتر کند .
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
سازمان بازرسی کل کشور ام الفساد سیستم اداری ایران است ،اگر بررسی کنید خواهید دید که تعداد زیادی از مهندسان عمران شاغل در سازمان بازرسی کل کشور در قالب فیلد مجریان نظام مهندسی در حال کار گرفتن هستند چون خلا های قانونی را خوب بلد هستند .
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سازمان امور استخدامی کشور ( سازمان برنامه و بودجه) باید اسامی کارمند مهندسان را معرفی کند
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
کارمندان حراست ادارات راه و شهرسازی باید پروانه اشتغال نظام مهندسی خود را ابطال کنند .
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
لطفا یک آمار بگیرید این دم عیدی ، چه تعداد از مهندسان مجری نظام مهندسی اراک بیکار هستند و چه تعداد از مهندسان مجری در یکسال ، حداقل ۲ کار گرفتند ؟ این عدالت شغلی در نظام مهندسی است ؟
تعداد بالایی از مهندسان خواستار حذف شورای مرکزی از قانون بودند. دلیلش را همه میدانیم: عدم کارایی ، هزینه های نامشخص ، عدم شفافیت، هزینه کرد از سازمان استان و...
نمونه اش همین اولین جلسه سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با روسای سازمان استان ها. اولا اگر شورای مرکزی مشخص شده دیگر جلسه با روسای سازمان استان ها به شکل حضوری به چه معناست که از زمان آقای خرم بنا نهاده شد؟ خروجی جلسات شورای مرکزی چه بود که خروجی جلسات با روسای سازمان استان ها چه باشد؟ بخصوص که باعث حداقل ۲ روز عدم حضور رییس سازمان استان در دفترش می شود!!!
ضمنا تشکیل جلسه روسای سازمان استان ها موازی کاری با جلسات شورای مرکزی است.
-در پیشنویس پیشنهادی نظر دوستان انحلال طلب را با لفظ الکترونیکی شدن جلسات شورای مرکزی تعدیل کردیم. از لفظ صرفا هم استفاده شد تا دور زده نشود.
-امیدوارم کمیسیون عمران مجلس در اصلاح قانون به این جزییات توجه کند بخصوص که الان شاهدش هستیم وزرا خارجه کشورها یا روسای جمهورشان از طریق جلسات الکترونیکی برای یکی از مهمترین حوادث روز تصمیم گیری می کنند.
چرا این دولت نمیتواند جلوی امضافروشی و پروانه فروشی مهندسان بازنشسته و چندشغله را بگیرد ؟ چرا وزارت راه و شهرسازی هیچ کنترلی بر روی فعالیت های آزمایشگاه های خاک و بتن صوری نظام مهندسی ندارد ( کنترل فیلم های آزمایشات خاک و بتن ) ؟
#کار_من_کجاست
سامانه جامع خدمات مهندسی مصوب نگردید!!
نمایندگان مهندسان در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران چه می کنند؟؟
#اصلاح_سیستم_ارجاع
#کار_من_کجاست
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
جای بسی تعجب است که هیات مدیره جدید با شعارهای مثلا جذاب خودشان
به مناسبت روز مهندس هیچ گونه امکانات رفاهی در امسال برای مهندسان عضو نظام در نظر نگرفته اند
احتمالا فعلا مشغول نصب برنامه روی لپتاپ های جدید خودشان بوده اند!!
واقعا هر سال دریغ از پارسال
مهندس مشکل نه نحوه انتخاب هست نه نحوه انتصاب!هیچکدوم هم فرق چندانی در نتیجه نخواهند داشت.مشکل مدت زمان دوره تصدی و بلامانع بودن ادامه آن است.چون کافی است کسی یکبار بتواند این سمت را بدست بیاورد.با توجه به رانتی که بدست میاورد( و احیانا پیدا کردن نقاط ضعف هیئت مدیره و سایرین
لطفا تعریف دقیقی از شاغل تمام وقت یا شاغل پاره وقت در نظام مهندسی ارائه کنید ، به همراه تعریف مصادیق
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
-رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یک خیال راحتی در مراسم معارفه آقای شکیب شرکت می کند انگار همه چیز در سازمان تابع ایشان رو به راه است.
درست همان ساعاتی که ایشان در مراسم معارفه بود یک کار با متراژ بالای ۳۷۰۰ مترمربع در کارتابل خدمات مهندسی سازمان استان تهران بود ،
که نظارت معماری اش خارج بافت فرسوده بود اما نظارت برق آن داخل بافت فرسوده؟؟ !!!
-این موضوع هوشمند نبودن سامانه خدمات مهندسی ساختمان سازمان استان تهران را نشان میدهد.
-هنوز هم متوجه نشدم مراسم معارفه سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور چه ربطی به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دارد و چرا ایشان آنجا بودند!!!
در پی استعلام اداره کل راه و شهرسازی از سازمان نظام مهندسی استان تهران مبنی بر ارائه گزارش کارکرد اعضای هیئت مدیره، اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که دونفردر رشته عمران و سه نفر در رشته معماری کارکرد داشته اند و بخشنامه تعارض منافع را رعایت نکرده اند .براین اساس بزودی ترکیب هیئت مدیره دچارتغییرات میشود و باحذف این چندنفر از ترکیب هیئت مدیره اعضای علی البدل جایگزین ایشان میشوند .
چرا وقت ارزشمند مجلس باید صرف تصویب قانون طرح صیانت از فضای مجازی شود ؟
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
الان کارگر یک کارخانه باید هنگام ورود و خروج به کارخانه ، کارت ساعت بزند و چنانچه کمتر از ۸ ساعت در روز کار کند ، کسری کار و کسری حقوق خواهد داشت پس چرا برای کنترل تردد کارکنان و اعضای شرکت های آزمایشگاهی نظام مهندسی، دستگاه کارت ساعت نصب نمیشود ؟
دستگاه ثبت ساعت تردد کارکنان دفاتر طراحی نظام مهندسی ، نصب شود
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
مدیران نظام مهندسی به فساد و بی قانونی در این سازمان عادت کردند
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
به علت سومدیریت در نظام مهندسی ، برخی مهندسان اقدام به امضافروشی و پروانه فروشی و دلالی در سازمان میکنند
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
هیچ کنترلی بر فعالیت اعضای شرکت های حقوقی نظام مهندسی وجود ندارد
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
دوتا از مصادیق تعارض منافع، تصمیم سازی و رای گیری است.
همچنین مکرر نوشته شد در کانادا،آمریکا و انگلیس(از آلمان،اسپانیا،ایتالیا به علت انگلیسی نبودن زبانشان بیخبرم) علاوه بر قانون تعارض منافع حوزه عمومی یک قانون تعارض منافع هم بابت نمایندگان مجلس داریم.
-در ماده ۴ پیشنویس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بحث ادغام نظام فنی_اجرا با نظام مهندسی ساختمان دیده می شود به نحوی که فرش قرمز جلوی پای آنها پهن شده و چنین فرشی برای مهندسان نظام مهندسی برای حضور در پروژه های عمرانی با صلاحیت اخذ شده تعریف نشده(ادغام یکطرفه).
-جالبه بگویم آقای کمال حسین پور نماینده مجلس پیرانشهر عضو کمیسیون عمران سابقه مدیریت شرکت راهسازی آذر را دارد که در نظام فنی_اجرا فعال است.
اگر کانادا بودیم ایشان به سبب تعارض منافع نبایستی در جلسات تصمیم سازی و رای گیری این طرح که باعث چنین ادغامی می شود،شرکت میکرد.
تازه تمام نمایندگان هم براساس یک دوره زمانی
Lay Off
اگر ادغام تصویب میشد حق حضور در شرکت های نظام فنی_اجرا را نداشتند.
مگر نه اینکه وظیفه سازمان برنامه و بودجه باید آمارگیری و اعلام تعداد شاغلان و بیکاران و آمایش سرزمینی و توزیع عادلانه فرصت های شغلی باشد ؟
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
چرا صدور پروانه نظام مهندسی خصوصا پروانه اجرای ساختمان بر اساس نیاز هر استان یا شهرستان انجام نمیشود ؟ مثلا اگه در شهرستان اراک تعداد پروانه های مجری نظام مهندسی زیاد است و اغلبشان بیکار هستند باید صدور پروانه اجرای ساختمان در اراک متوقف شود ولی در عوض صدور پروانه مجری در شهرستان ساوه یا فرهمین یا دلیجان بیشتر شود .
پشت پرده کارهای نظارت شرکت های حقوقی در شهرهای اطراف تهران چیست
، چه موردی باعث می شود، شرکت های حقوقی تن به قبول کارهای نظارت متراژ پایین در حد دویست متر، بدهند، چه منافعی پشت این فرایند وجود دارد، حال شما را با واقعیت تلخ میخواهم، آگاه کنم، واقعیت این است که در کارهای اطراف تهران که شرکت های حقوقی، کار نظارت قبول می کنند، نه صاحب ملک، شرکت را می شناسد، نه شرکت صاحب ملک را، و این وسط دفاتر به اصطلاح فنی مهندسی هستند که هم کار طراحی ملک را انجام می دهند و هم کار نظارت همان ملک یا کار ساختمانی را انجام می دهند، و در همه ی این موارد اسم شرکت طراح و ناظر با هم فرق می کند ولی حقیقت این است که دفاتر مهندسی همه چی در دست خودشان است و حتی گزارش بازدید مرحلهای هم خودشان رد می کنند و بعضا به واسطه ی همین کار نفع زیادی می برند و مقادیر بالاتر از تعرفه نیز بعضا برای تخلف های پوشاندن نورگیر، اضافه احداث چه اضافه طبقه و چه پیشروی که مازاد بر پروانه ساخت، احداث می شود، می گیرند، حال بعضا همان تعرفه را هم کامل به شرکت های طراح و ناظر نمی دهند و 50 درصد تعرفه را به آنها می دهند، البته شرکت هایی که کیلویی مدرک اجاره کرده اند به همین هم راضی هستند، ولی دودش به چشم مهندسان حقیقی می رود و کار کمتر و درآمد کمتر نصیب آنها می شود، شایسته است هیات مدیره دوره نهم نظام مهندسی در این مهم ورود کرده و حداقل از اخذ یا ارجاع کارهای زیر 6 طبقه و 1500متر به اشخاص حقوقی در اطراف تهران جلوگیری کنند
هر کسی هم میگه پیش نویس من باید بره صحن علنی،
اگر وزارتخانه پیش نویس ارائه دهد که مشخصه چه قانونی خواهد شد،
اگر پاچه خواران و دلالان نفوذی پیش نویس ارائه دهند که اون هم معلوم است در جهت منافع چه کسانی خواهد بود،
وزیر محترم راه و شهرسازی
با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان مستحضر هستید در سه سال گذشته هزینه صدور و تمدید پروانه اشتغال مهندسی از شش هزار تومان به دویست و پنجاه هزار تومان افزایش یافته است با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز و مشکلات مالی که گریبان گیر خانواده مهندسی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می باشد خواهشمند است دستور فرمایید حداقل زمان اعتبار این پروانه ها از سه سال به پنج سال افزایش یابد. از مساعدت و صدور دستور لازم قبلا سپاسگزارم.
دستورکار تمام مجامعی که برگزار میکنند حول محور پول و پول بیشتر مچرخد
حقوق خودشونو اضافه کنند ، از مهندسین چقدر پول بگیرند و ...
یکبار مجمعی برگزار نشد که صرفا شنیدن حرف دل مهندسان باشه
تعرفه خدمات مهندسی کمتر از یک درصد از هزینه مسکن است لذا با کاهش و یا افزایش آن ،قیمت مسکن و هزینه ساخت کنترل نخواهد شد .
تعرفه غیر واقعی و دستوری ،در نهایت به کاهش کیفیت منتهی می شود.
معیشت مهندسان را به سیاست گره نزنید!
بعد شما چند روزه دارید با دشمن خیالی میجنگید ولی کوچکترین صحبتی در مورد رستم خان که سر این قضایاست نمیزنید!
دربحث تعارض منافع روی کلمات تفسیر میکردند که مثلا دریک نامه نوشته شده ،خدمات نظارت وکارشناسی ماده ۲۷ و...
وتفسیر به مطلوب میکردند(فرار ازعقوبت)که مثلاخدمات طراحی جزء مصادیق تعارض منافع نیست.
خلاصه جناب مهندس ،به نظرم باید مجدد تعهد انواع تعارض منافع را اخذ کنند.
استخدام فامیلها ،گرفتن وامها وکارکرد بسیار بالای اشخاص حقوقی که درآنها اقوام سببی یانسبی یاشرکاء اعضای هیآت مدیره ،حضور دارند هم ازمصادیق تعارض منافع هستند.
هرچقدر میشود شفافتر وصریحتر ازبرخی ازاین عزیزان باید تعهد گرفته شود.
هدف خير است انشالله
آیا بودجه گروه تخصصی برق برای دادن افطاری و ریخت و پاش نجومیه؟
آیا این بودجه برای تبلیغات زودهنگام گروه تخصصیه؟
آیا مهندسینی که در این مراسم شرکت می کنند میدانند بابت هر مهندس ۴۵۰هزار تومان هزینه شده است؟
قسمت پنجم : بازرسان را اول هیئت مدیره انتخاب میکند سپس مجمع از میان انتخاب آنها انتخاب میکند / دیگر چه فرقی میکند مجمع کدام یک را انتخاب کند ؟؟؟
♦️نحوه انتخاب بازرسان سازمان نظام مهندسی وفق آنچه در ماده ۸۱ آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده است اینگونه است که کاندیداهای رکن بازرسی سازمان توسط شخص هیئت مدیره به مجمع عمومی پیشنهاد میشود و انتخاب مجمع عمومی از بین افراد مورد وثوق هیئت مدیره صورت میپذیرد و این مسیری که طی حدود ۳۰ سال گذشته طی شده است مبین عدم استقلال رکن بازرسی است و به نظر میرسد این ارتباط و وام دار بودن بازرسان به هیئت مدیره منشاء فساد و مفسده زا باشد زیرا وفق ماده ۸۲ آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، بازرسان وظیفه دارند که تخطی از قانون و تخلف هیئت مدیره و اطلاعات گزارش های خلاف واقع را که هیئت مدیره آماده کرده است تا به مجمع عمومی ارائه کند را به مجمع اطلاع دهد و اعضا را آگاه کند و همچنین بازرسان مکلف به نظارت هستند تا حقوق اعضا در حد قانون و بطور یکسان رعایت گردد.
-آقای محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی تهران شما میدانید چرا این شرکت ۹۱عضو هییت مدیره دارد؟
-آقای مدیرکل راه و شهرسازی تهران اجازه دهید آینده را برایتان پیشبینی کنم:
در آینده درخواست شفافیت اعضای چند شرکت را در سامانه ملی شفافیت خواهم داد تا چک کنم این شرکت ها با مهندسان پایه۳ ساختمان ج و د میگیرند؟ #شرکت_صوری هستند؟
بعد پاسخ غیرقانونی در سامانه ملی شفافیت توسط اداره کل شما داده می شود. بعد شکایت ترک فعل در دیوان عدالت خواهم کرد چون ذینفع درخواست شفافیت خود هستم.
بعد پرونده به شعبه ۱۲ دیوان عدالت اداری خواهد رفت . بعد شعبه۱۲ رای بدوی میدهد، طبرزدی نمی تواند اطلاعات مهندسان تهران را ببیند چون ذینفع در تهران نیست.
ایران است بهشت عدم اجرای قانون و چرخه های قابل پیشبینی.
۶. موارد فوق سبب خواهد شد تا تمرکز مهندسان بر نظارت و طراحی در اجرای ساخت، کاسته شده و مهندسی بهعنوان شغل دوم فارغالتحصیلان رشتههای مهندسی تنزل یابد، که تبعات این امر دامنگیر کل کشور خواهد شد (در وقوع زلزلهها این امر کاملاً عیان است).
لذا با توجه به شرایط اقتصادی و عدم هماهنگی در اجرای قانون در استانهای کشور و نظر به موارد فوقالذکر، خواهشمندیم دستور فرمایید موارد فوق در اسرع وقت مورد رسیدگی و اقدام قرار گیرد تا از تضییع حقوق بیشتر قشر زحمتکش مهندسی جلوگیری به عمل آید.
جناب آقای رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای موسوی
مدیرعامل محترم سازمان بیمه تأمین اجتماعی
جناب آقای شکیب
رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان
با سلام
اینجانبان جمعی از مهندسان ایرانی، به خدمتتان معروضیم یکی از مشکلاتی که در حال حاضر جامعه مهندسی را درگیر خود کرده، بحث بیمه تأمین اجتماعی است. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نرخ تورمی که در کشور وجود دارد و گرانی حق بیمه و نداشتن یک نظام بیمهای مستقل برای جامعه مهندسین، مشکلاتی اساسی در زندگی اعضای نظام مهندسی در سراسر کشور بهوجود آورده است.
لازم به گفتن نیست که شغل مهندسی جزو مشاغل بسیار سخت و حساس جامعه است و هر ساله شاهد وقوع حوادث بسیار زیاد و سختی برای مهندسین عزیز هستیم، کارزار پیشرو به نمایندگی از جمع کثیری از مهندسینی که در راه اعتلای علم مهندسی و آرامش جامعه در تلاشند، آماده و به امضای این عزیزان رسیده و یکی از خواستههای به حق این قشر این است که دارای حق بیمه متناسب با درآمد و مشمول سابقه کار باشند.
لذا از شما عزیزان خواهشمندیم که با پیگیریهای همیشگی خود این مشکل بسیار بزرگ را حل نمایید.
چاقو دسته خودشو نمیبره
♦️ وفق بند ۸ از ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی و وفق بنده ۵ از ماده ۱۵ نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اعضاء به عهده هیئت مدیره است لذا وجود صوری گری تخطی هیئت مدیره از قانون است
♦️رسیدگی به تخطی هیئت مدیره از وظایف به عهده ی بازرسان است
❌حال مسئول توهین به جامعه مهندسی کیست ؟❌
پیشنهاد راهکار برای حذف صوری گری :
1️⃣ابطال پروانه اشتغال پروانه فروشان
2️⃣ممنوعیت اعطای وکالت محضری بابت واگذاری امتیاز پروانه اشتغال
3️⃣ممنوعیت اعطای وکالت بابت مهر و امضای صورت جلسات ثبتی شرکت
4️⃣مجرمانه قلمداد شدن دخالت در امور فنی
بعدشم کنترل و نظارت ها بر کارها زیاد بشه که کسایی که سرکار نمیرن پاشون به شورای انتظامی باز بشه اونوقت میشه که انتظار داشت قیمت کار مجری زیاد بشه و به عنوان شغل بشه تعریفش کرد در غیر این صورت این بحث ها و جلسات بی فایده هستش.
اولا خدا پدر و مادر هییت مدیره سازمان استان مرکزی را بیامرزد که شفاف بودجه ۱۴۰۱ خود رادر سایت رسمی منتشر کردند.
-آیا میدانستید دریافتی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیش از دریافتی دادستان اراک،نماینده مجلس اراک و استاندار مرکزی است؟ چه کسی باعث و بانی این حقوق های نامتعارف شد! چرا وزارت راه و شهرسازی جلوی این حقوق های نامتعارف را نمی گیرد؟
البته بزودی مطلبی راجع به دیدگاه معاون مسکن و ساختمان کنونی وزارت(آقای محمودزاده) در بحث حقوق ارکان منتشر می کنم که متوجه می شوید با دیدگاه این معاون نمی توانیم کاری را از پیش ببریم.
-لازمه اضافه کنم در بسیاری استان ها اوج ارتقا مقامی که رییس سازمان گرفته، شهردار منطقه یا رییس سازمان وابسته به شهرداری یا ... بوده که حقوقی به مراتب پایینتر از ۳۰ میلیون تومان میگیرند. چگونه کسانی که آرزوی شهردار منطقه شدن دارن حقوقشان از دادستان هم بیشتره؟
-راستی آقای شکیب شما میخواهید با روسای ۳۰ میلیونی قانون تهیه کنید؟
دریافتی ارکان را اطلاعات شخصی شان حساب کرده اند در حالیکه این اطلاعات سالیانه در مجمع به رای گذاشته می شود لذا اطلاعات شخصی نیستند.
روزگاری معاون سابق وزارت راه و شهرسازی در مکاتبه ای به رییس وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بر ارایه اطلاعات دریافتی ارکان تاکید کرده بود که با مقایسه نظر معاون فعلی (آقای محمودزاده)و معاون سابق(آقای مظاهریان) به این نتیجه میرسیم در بحث شفافیت پسرفت داشته ایم. نتیجه اینکه مهندسان شفافیت خواه با معاون فعلی به خواسته خود نخواهند رسید.
پایمال نمودن حق الناس یا منافع عمومی در برابر منافع کوتاه مدت در این مقطع فعلی که جامعه مهندسین همانند فرزندان خود یا اقوام خود میباشند عملی بسیار وقیح میباشد امید است متصدیان ساخت مسکن وساختمان با رعایت حقوق شهروندی و اجرای عادلانه قانون و مقررات منصوبی باعث اعتلای جوامع مهندسی گردند.
ز گهواره تا گور شاغل بمان!
نعیم نعمانی با بیان اینکه در زمان اجرای طرح وضعیت معیشت مهندسان بهتر بود و بسیاری از آنها در مسکن مهر به صورت واحدهای خودساخت و مانند آن جذب شدند، افزود: هم در دولت جدید تولید یک میلیون مسکن در سال در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مهندسان بومی برای اجرای طرح ها استفاده کنیم.
کلیه اسناد فنی هم باید تاریخ داشته باشد و هم ممهور به امضا هر مهندسی که آن را تهیه کرده و نظارت کرده.
پ.ن:۴ساله بابت فساد شرکت های صوری می گوییم همه مهندسان یک پروژه باید روی نقشه و سایر اسناد فنی امضا کنند اما انگار نه انگار.
چطور پول برای خرید لبتاپ برای اعضای هییت مدیره هست اما برای داشتن یک سامانه جامع نیست!
و سیستم مهندسین زیر نظر شهرداری بشه خوبه.
نظام مهندسی که هیچ قدرت اجرایی ندارد و اساساً نظامی ندارد بدرد نمیخوره
یک نماینده مجلس گفت: طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان تهیه و پس از جمعآوری امضا برای اعلام وصول و رسیدگی به هیأت رئیسه تقدیم شد.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان تهیه و پس از جمعآوری امضا برای اعلام وصول و رسیدگی به هیأت رئیسه تقدیم شد.
متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین یا بازنشستگان به شرح زیر است:
❎ماده واحده
صدور و تمدید هر نوع مجوز یا پروانه اشتغال به کار وکالت، #کارشناسی از قبیل #کارشناسان رسمی دادگستری، نظام مهندسی، خدمات مشاوره، ترخیصکاری و خدمات گمرکی، ازدواج و طلاق، امور اتباع بیگانه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه، حج و زیارت، قرارداد برونسپاری، انواع داروخانهها و مراکز درمانی، خدمات انتظامی و قضایی و سایر عناوین مشابه برای افراد حقیقی و حقوقی که هریک از اعضای آن در هریک از صندوقهای بیمه حقوق و یا مستمری دریافت میکنند یا در هریک از آنها عضو هستند ممنوع است.
تبصره: کسانی که قبلاً مجوز و یا پروانه دریافت کردهاند باید تا یکسال بعد از این قانون، با افراد دارای صلاحیت جایگزین گردند.
+ابتدا یک آزمون پایه از دروس دانشگاهی.
+دوره کارآموزی حداکثر ۴ساله
+سپس یک آزمون صلاحیت حرفه ای
این فرایند را در نظام پزشکی خودمان هم داریم و به این میگویند تجربه محور بودن. متاسفانه سالهاست قوای مهندسی کشور پشت سیاست آزمون محور وزارت راه و شهرسازی هدر رفته. خروجی آزمون محوری وزارت هم مهندسان آگاه و پرتوان نبودند.
-از بررسی آیین نامه اجرایی و سایت اونتاریو کانادا متوجه میشویم که نظام مهندسی شان پوشش دهنده کل خدمات مهندسی است، نه فقط صنعت ساختمان. اما خوب یک مشکل داریم:
ما باید بسیاری از نظامات را شبیه نظامات آنها کنیم بعد به سمت ادغام نظام فنی_اجرا و نظام مهندسی ساختمان برویم مثلا همین فرایند تشخیص صلاحیت تجربه محور که حداقل ۵تا۱۰سال جا انداختن آن در ایران زمان میبرد.
لذا بنظرم یک قانون قوی تهیه کنیم تا زیربنای ادغام نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی_اجرا برای ۱۰سال بعد مهیا شود. به شرطی که تا ۱۰سال آینده فساد از هر دو خصوصا نظام فنی_اجرا جمع شود.
-تا بحث سبک تشخیص صلاحیت و صدور پروانه تجربه محوری است بگویم که در اونتاریو ، مهندسی که آزمون پایه را قبول شده ، اجازه رای در مجمع را دارد(اینکه گفته میشود پروانه دارها رای می دهند اشتباهه)
-بالای سر خود را نگاه کنید آسمان است، پایین پای خود را هم نگاه کنید زمین است، فاصله نظامات اداری مهندسی ما با کانادا و آمریکا همین قدر است. بعد آقایانی کوچکترین کوششی برای کم کردن این فاصله نمی کنند و تازه پیگیرند قانون با کمترین تغییر اصلاح شود.
آخرین مصوبه انتشار یافته مربوط به ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ است و خبری هم از انتشار مصوبات هییت رییسه نیست. بماند که کیفیت انتشار مصوبات هییت مدیره پایین است و مراتب دیگری از شفافیت هم اعمال نمی شود.
شفافیت در هییت مدیره فعلی پیشرفتی نداشته و همه چیز مثل دوره پیش در حال انجام است.
اگر پیگیر شفافیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بودید، وضع شفافیت اینگونه نبود.
-البته شش ماه پیش از فرد دیگری هم بابت شفافیت شکایت کردم که رای محکومیت او بسیار بر شفافیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تا ابد اثر میگذارد. این شکایت فعلا در مرحله دادسرا است.
نظر شما همکار عزیز چیست ؟
لطفا اعلام نظر بفرمائید .
تکراری است که بگوییم بنا به مواد ۱۰۰۲تا۱۰۱۰ قانون مدنی محل اقامت شخصی که در وزارت نیرو است، تهران است و
عضو سازمان استان دیگر محسوب نمیشود. مضافا بنا به دستورالعمل تعارض منافع، معاونین وزارت نیرو منع استفاده از پروانه دارند. چه بحث محل اقامتگاه و چه بحث تعارض منافع با بند الف۴ماده۹۱ آیین نامه اجرایی(اخذ خدمت مهندسی بدون صلاحیت قانونی) است.
مضافا که شرح وظایف وزارت نیرو با اخذ خدمات مهندسی نوعی فعالیت ناسازگار محسوب می شود که بند الف۶ماده۹۱ را به بررسی می آورد.
سوالی از وزارت اطلاعات کشور. سوخت بری هستم در سیستان و بلوچستان اما میخواهم فرزندم مسیر مرا نرود و مهندس شود،چه برنامه ای جهت ارتقا سلامت اداری حوزه فنی_مهندسی کشور دارید که پسرم از محیط شغلی سالم لذت ببرد؟
▪️عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از موازیکاری در بخش نظارت بر ساختوسازها، بر ضرورت تبیین متولی و ناظر اصلی نظام ساختوساز شهری تأکید کرد.
▪️بهمن مؤمنی مقدم در گفتوگو با «فراساخت» با تأکید بر ضرورت مشخص شدن نهاد مسئول کنترل ساختمانها، از وجود تناقض و مغایرت در نظارتهای تعریف شده در قوانین شهرداری و نظام مهندسی و کنترل ساختمان انتقاد کرد و در ادامه به تشریح تعارض منافع در نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی براساس ماده 35 قانون پرداخت.
رای مجمع فقط توسط اعضای دارای پروانه(البته دیدگاه دیگر هم وجود داشت که میگفت کلیه اعضا رای دهند)
انتخاب اعضای هییت مدیره هر رشته توسط همان رشته(البته دیدگاه دیگر هم وجود داشت که میگفت به تمام رشته ها توسط هر مهندس رای داده شود) .
نمونه اش همین اولین جلسه سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با روسای سازمان استان ها. اولا اگر شورای مرکزی مشخص شده دیگر جلسه با روسای سازمان استان ها به شکل حضوری به چه معناست که از زمان آقای خرم بنا نهاده شد؟ خروجی جلسات شورای مرکزی چه بود که خروجی جلسات با روسای سازمان استان ها چه باشد؟ بخصوص که باعث حداقل ۲ روز عدم حضور رییس سازمان استان در دفترش می شود!!!
ضمنا تشکیل جلسه روسای سازمان استان ها موازی کاری با جلسات شورای مرکزی است.
-در پیشنویس پیشنهادی نظر دوستان انحلال طلب را با لفظ الکترونیکی شدن جلسات شورای مرکزی تعدیل کردیم. از لفظ صرفا هم استفاده شد تا دور زده نشود.
-امیدوارم کمیسیون عمران مجلس در اصلاح قانون به این جزییات توجه کند بخصوص که الان شاهدش هستیم وزرا خارجه کشورها یا روسای جمهورشان از طریق جلسات الکترونیکی برای یکی از مهمترین حوادث روز تصمیم گیری می کنند.
سامانه جامع خدمات مهندسی مصوب نگردید!!
نمایندگان مهندسان در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران چه می کنند؟؟
#اصلاح_سیستم_ارجاع
#کار_من_کجاست
به مناسبت روز مهندس هیچ گونه امکانات رفاهی در امسال برای مهندسان عضو نظام در نظر نگرفته اند
احتمالا فعلا مشغول نصب برنامه روی لپتاپ های جدید خودشان بوده اند!!
واقعا هر سال دریغ از پارسال
درست همان ساعاتی که ایشان در مراسم معارفه بود یک کار با متراژ بالای ۳۷۰۰ مترمربع در کارتابل خدمات مهندسی سازمان استان تهران بود ،
که نظارت معماری اش خارج بافت فرسوده بود اما نظارت برق آن داخل بافت فرسوده؟؟ !!!
-این موضوع هوشمند نبودن سامانه خدمات مهندسی ساختمان سازمان استان تهران را نشان میدهد.
-هنوز هم متوجه نشدم مراسم معارفه سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور چه ربطی به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دارد و چرا ایشان آنجا بودند!!!
همچنین مکرر نوشته شد در کانادا،آمریکا و انگلیس(از آلمان،اسپانیا،ایتالیا به علت انگلیسی نبودن زبانشان بیخبرم) علاوه بر قانون تعارض منافع حوزه عمومی یک قانون تعارض منافع هم بابت نمایندگان مجلس داریم.
-در ماده ۴ پیشنویس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بحث ادغام نظام فنی_اجرا با نظام مهندسی ساختمان دیده می شود به نحوی که فرش قرمز جلوی پای آنها پهن شده و چنین فرشی برای مهندسان نظام مهندسی برای حضور در پروژه های عمرانی با صلاحیت اخذ شده تعریف نشده(ادغام یکطرفه).
-جالبه بگویم آقای کمال حسین پور نماینده مجلس پیرانشهر عضو کمیسیون عمران سابقه مدیریت شرکت راهسازی آذر را دارد که در نظام فنی_اجرا فعال است.
اگر کانادا بودیم ایشان به سبب تعارض منافع نبایستی در جلسات تصمیم سازی و رای گیری این طرح که باعث چنین ادغامی می شود،شرکت میکرد.
تازه تمام نمایندگان هم براساس یک دوره زمانی
Lay Off
اگر ادغام تصویب میشد حق حضور در شرکت های نظام فنی_اجرا را نداشتند.