با سلام.
متاسفانه به نظر می رسد که شرکتهای خودروسازی ما (البته اگر بتوان اسم آنها را خودرو ساز نامید)، به هیچ قاعده و قانونی پایند نیستند و به بهانه های مختلف و با کنترل عرضه و ایجاد التهاب در بازار همیشه به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند. بدتر از آن هم اینکه متاسفانه این شرکت ها بجای اینکه به وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگو باشند، این وزارت خانه را به گونه ای تحت فشار قرار می دهند تا مجری و زمینه ساز اجرای سیاستهای آنها باشد. بعنوان نمونه، با وجود اینکه قیمت ارز در چند ماه اخیر روند کاهشی پیدا کرده (نسبت به شهریور ماه حدود 50 درصد کاهش داشته است)، صدور مجوز افزایش قیمت خودرو چه دلیلی می تواند داشته باشد؟؟
در هیچ جای دنیا پیش فروش خودرو بدون مشخص بودن قیمت (تحویل n ماه آینده و با قیمت روز) معنا ندارد. من خودم شهریور ماه MVM ثبت نام کرده بودم که قیمت نمایندگی آن در آن زمان حدود 73 میلیون بود، در مهرماه به دلیل افزایش قیمت ارز، شرکت قیمت خودرو را 40 میلیون افزایش داد ولی با وجود کاهش چند ماهه و 50 درصدی قیمت ارز، باز هم اخیرا 30 میلیون افزایش داد). من که از خرید خودرو انصراف دادم ولی آیا فروشنده باید خودرو را به هر قیمتی که خواست در زمان تحویل به خریدار عرضه کند؟ آیا خریدار نباید بتواند برای تسویه حساب خرید خود برنامه ریزی کند؟؟
متاسفانه صنعت خودرو ما کاملا بیمار است و این قبیل حمایت های وزارت صمت نیز نه نتها باعث بهتر شدن آن نمی شود بلکه شرکت های خودروساز ما را به گونه ای بار می آورد که همیشه منتظر باشند تا تاوان آنها را وزارت صمت از جیب مردم بدهد. آیا چهل سال حمایت دولت از آنها برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند و بتوانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند کافی نیست؟؟ آیا این روند باعث نمی شود تا مردم اعتماد خود را به محصولات تولید (یا مونتاژ داخل) از دست بدهند؟؟
به نظر من دولت و وزارت محترم صمت، بهتر است واردات خودرو را آزاد کند و این شرکت ها را به حال خود رها کند. در این صورت است که هم مردم توان انتخاب بهتری (نسبت به این شرایط بسته که این شرکتها مطمئن هستند که هر چیزی، با هر کیفیت و قیمتی تولید کنند به فروش خواهد رفت) خواهند داشت و هم رقابت سالم با سایر خودروسازان دنیا، این شرکتها را مجبور خواهد کرد که یا کیفیت تولید، فروش و خدمات پس از فروش خود را بهتر کنند یا از رقابت حذف شوند.
با تشکر
یارب العالمین به همه ی ماتوفیق کمک کردن وخیرهمدیگرراخواستن عنایت فرما.
واماچرامشکلات ماوبویژه خودروساز ان حل نمی شود، به دلیل اینکه فکروذکرمان شده که چگونه کلاه برداری کنیم وکلاه بزرگ وبزرگترواگرمشکل کمشدویارفت تمام شود.چگوئنه مشکل تراشی کنیم .بیائیم وجدان،انسانیت،همنوع بودن وآزاده مردبودن راسرلوحه ی کاهای خودقراردهیم ودست همدیگررابگیریم ویاروغمخوارهم باشیم،واین عمرکوتاه به شرطی دلچسب خواهدبودکه هموناعانمان ازسرما وگرسنگی و و و درعذاب نباشند وباوجدان آرام بعد ازکاروتلاش، سربه بالین بگذاریم وراحت بخوابیم.
شاید این پیشنهاد بنظر عجیب و غیر عادی باشد ولی به نظر من مدت یک دهه کل صنعت خودروسازی را به شرکتهای ژاپنی یا کره ای طی قراردادی با حفظ حقوق کارکنان وکارگران و شرایط پیشنهادی کرهایها و یا ژاپنی ها به اجاره واگذار شود تا هم انتقال تکنولوژی و هم کیفیت خودروها انجام پذیرد والا چون مهندسین و کارگران کاردان و مدیران شایسته نداریم وبهترین گزینه این است که مدتی مدیریت این صنعت را به آنها پسپاریم.
الان چندین ساله اینا از قیمت خودرو حرف میزنن و هرروز بدتر از دیروز میشه پراید از هفت تومن شد بیست و دو تومن حرف زدن حرف زدن بالاخره هم بجایی نرسید الان هم طی چند ماه شده دو برابر-
اگر خودرو سازی دست بخش خصوصی واقعی باشد و واردات خودرو نیز آزاد شود، می توان شاهد افزایش کیفیت و نوآوری در صنعت خودرو بود. تا وقتی که منافع سیاسیون با خودروسازها گره بخورد، نمی توان هیچ پیشرفتی داشت.
شبیه مشکل ارزونی کالاهای اساسی مردم . دولت دید مردم همه چیز رو ارزون تهیه میکنن تصمیم گرفت و به حول و قوه الهی سال 97 به اهدافش رسید . برای صنعت خودرو هم همین متد کافی هست
علی برکت الله
متاسفانه نظارتی وجود نداره .همین الان خودروسازان ماشین را مستقیم به دست مردم نمیرسانن .من به کرات شاهدم که خودروها را از طریق دلالهای خودشان و نمایندگیها به فروش میرسانند که اینجوری سود بیشتری ببرند واز مردم مظلوم ایران بیشتر سواستفاده کنند. برین داخل بازار دست دلالهاشون پره از خودرو صفر
کشور ما طوری شده که که مرغ. خودرو. طلا. دلار. شده دغدغه فکری چرا باید اینطوری باشه اخه. کجای دنیا رو میشه پیدا کرد که انقد وضعیتشون بد باشه اخه. چرا من جوون نمیتونم یه زندگی عادی داشته باشم این حق ماس واقعا. اه ما جونا میگره بخدا
ماده ۴ حقوق مصرف کنندگان رو رعایت کنید ، خودرویی که از تحویلش چندماه میگذره باید مطابق قانون تصویب شده به قیمت تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تحویل داده بشه نه قیمت دلخواه پس از چنده ماه ایران خودرو، لطفا مسولین ورود کنند به این موضوع مردم گناه دارن بخدا مردم خوب و نجیبی داریم بخدا
مردم نخرند - نخورند - نپوشند - موبایل نگیرند - مسکن نگیرند - وسایل برقی و لوازم خانگی نگیرن - لبنیات و پسته و آجیل نگیرند تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
۱۰:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
عملی نکردن این نخریدن رو هر وقت مردم واقعا نخرن اوضاع درست میشه
علی
۰۰:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تا وقتی ملت ماشیناشونو بالا قیمت میخرن و خصوصی سازی تو کشور وجود ندارد و ماشین های روز اروپا و اسیایی داخل کشور نیاد همینه داستان....ما مطیع امر رهبرم هستیم که میفرمایند حمایت از کالای ایرانی این خودرو سازا از سخنان اقا سو استفاده میکنند نه خودرو رو به روز میکنن و نه محصولات جدیدی میدهند....ایا حمایت از این خودروسازان عقل سلیم میگه کاره درستی است؟ والله از اوور ماشین بیاریم خیلی خیلی به نفع کشوره
تارقابت نباشه هیچ اتفاق مثبتی به نفع مشتری در صنعت خودرو رخ نمی دهد .
از صنعتی که دیوار بلند انحصار از او حمایت میکند چه انتظار بهروزی داریم ؟
(دیوار انحصار ورود خودرو به کشور ) رو بشکنین تا سیل تکنولوژی , خودرو سازها رو مجبور به کسب رضایت مشتری برای کسب بازار بکند ....
نسخه این درد همین هست که همه فرد فرد ایرانیها میدانند .
وقتی که چند دانشجو در تبریز در پارکینگ خانه شان لامبرگینی می سازند .
برداشت هر هم وطن را در قبال توانمندیهای بین خودرو سازداخلی در قبال این چند دانشجو(توانمندی داخلی در مواجهه با تکنولوژی جهانی) را به هم وطنهایم میسپارم.
خودرو سازها 3 ماه گوشه ای ایستاده و نگاه کنند و مانع جوانها نشوند جوانها مرسدس بنز را به احترام و تعظیم واخواهند داشت .
متاسفانه به نظر می رسد که شرکتهای خودروسازی ما (البته اگر بتوان اسم آنها را خودرو ساز نامید)، به هیچ قاعده و قانونی پایند نیستند و به بهانه های مختلف و با کنترل عرضه و ایجاد التهاب در بازار همیشه به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند. بدتر از آن هم اینکه متاسفانه این شرکت ها بجای اینکه به وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگو باشند، این وزارت خانه را به گونه ای تحت فشار قرار می دهند تا مجری و زمینه ساز اجرای سیاستهای آنها باشد. بعنوان نمونه، با وجود اینکه قیمت ارز در چند ماه اخیر روند کاهشی پیدا کرده (نسبت به شهریور ماه حدود 50 درصد کاهش داشته است)، صدور مجوز افزایش قیمت خودرو چه دلیلی می تواند داشته باشد؟؟
در هیچ جای دنیا پیش فروش خودرو بدون مشخص بودن قیمت (تحویل n ماه آینده و با قیمت روز) معنا ندارد. من خودم شهریور ماه MVM ثبت نام کرده بودم که قیمت نمایندگی آن در آن زمان حدود 73 میلیون بود، در مهرماه به دلیل افزایش قیمت ارز، شرکت قیمت خودرو را 40 میلیون افزایش داد ولی با وجود کاهش چند ماهه و 50 درصدی قیمت ارز، باز هم اخیرا 30 میلیون افزایش داد). من که از خرید خودرو انصراف دادم ولی آیا فروشنده باید خودرو را به هر قیمتی که خواست در زمان تحویل به خریدار عرضه کند؟ آیا خریدار نباید بتواند برای تسویه حساب خرید خود برنامه ریزی کند؟؟
متاسفانه صنعت خودرو ما کاملا بیمار است و این قبیل حمایت های وزارت صمت نیز نه نتها باعث بهتر شدن آن نمی شود بلکه شرکت های خودروساز ما را به گونه ای بار می آورد که همیشه منتظر باشند تا تاوان آنها را وزارت صمت از جیب مردم بدهد. آیا چهل سال حمایت دولت از آنها برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند و بتوانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند کافی نیست؟؟ آیا این روند باعث نمی شود تا مردم اعتماد خود را به محصولات تولید (یا مونتاژ داخل) از دست بدهند؟؟
به نظر من دولت و وزارت محترم صمت، بهتر است واردات خودرو را آزاد کند و این شرکت ها را به حال خود رها کند. در این صورت است که هم مردم توان انتخاب بهتری (نسبت به این شرایط بسته که این شرکتها مطمئن هستند که هر چیزی، با هر کیفیت و قیمتی تولید کنند به فروش خواهد رفت) خواهند داشت و هم رقابت سالم با سایر خودروسازان دنیا، این شرکتها را مجبور خواهد کرد که یا کیفیت تولید، فروش و خدمات پس از فروش خود را بهتر کنند یا از رقابت حذف شوند.
با تشکر
لایک
واماچرامشکلات ماوبویژه خودروساز ان حل نمی شود، به دلیل اینکه فکروذکرمان شده که چگونه کلاه برداری کنیم وکلاه بزرگ وبزرگترواگرمشکل کمشدویارفت تمام شود.چگوئنه مشکل تراشی کنیم .بیائیم وجدان،انسانیت،همنوع بودن وآزاده مردبودن راسرلوحه ی کاهای خودقراردهیم ودست همدیگررابگیریم ویاروغمخوارهم باشیم،واین عمرکوتاه به شرطی دلچسب خواهدبودکه هموناعانمان ازسرما وگرسنگی و و و درعذاب نباشند وباوجدان آرام بعد ازکاروتلاش، سربه بالین بگذاریم وراحت بخوابیم.
"چرا خودروسازان سیری ندارند؟!"
بخش خصوصی هم باید توان داشته باشه؛ نه هر که از راه برسه خودروسازی را بگیره !!!
علی برکت الله
از صنعتی که دیوار بلند انحصار از او حمایت میکند چه انتظار بهروزی داریم ؟
(دیوار انحصار ورود خودرو به کشور ) رو بشکنین تا سیل تکنولوژی , خودرو سازها رو مجبور به کسب رضایت مشتری برای کسب بازار بکند ....
نسخه این درد همین هست که همه فرد فرد ایرانیها میدانند .
وقتی که چند دانشجو در تبریز در پارکینگ خانه شان لامبرگینی می سازند .
برداشت هر هم وطن را در قبال توانمندیهای بین خودرو سازداخلی در قبال این چند دانشجو(توانمندی داخلی در مواجهه با تکنولوژی جهانی) را به هم وطنهایم میسپارم.
خودرو سازها 3 ماه گوشه ای ایستاده و نگاه کنند و مانع جوانها نشوند جوانها مرسدس بنز را به احترام و تعظیم واخواهند داشت .
#سپاه ـ خودرو ـ بساز