سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنسرسیوم آمریکایی بنادر کانال پاناما را به ارزش ۲۳ میلیارد دلار خریداری می‌کند

مجموعه‌ای از شرکت‌های آمریکایی قصد دارند بخشی از سهام بنادر کانال پاناما را از یک شرکت بزرگ چینی خریداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعظم پورکند - یک غول لجستیکی مستقر در هنگ‌کنگ موافقت کرده است که ۹۰ درصد از سهام کسب‌وکار خود از بنادر کانال پاناما را در بحبوجه وعده‌های دونالد ترامپ برای بازپس‌گیری این کانال بفروشد. 

شرکت هنگ‌کنگی برنامه‌هایی را برای فروش سهام دو بندر اصلی در کانال پاناما را به یک کنسرسیوم از سرمایه‌گذاران یک شرکت چندملیتی آمریکایی اعلام کرده است. این معامله در حالی انجام می‌شود که فشار‌های فزاینده‌ای از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره نفوذ ادعایی چین بر این آبراه حیاتی وجود دارد. 

ترامپ در سخنرانی خود در جلسه مشترک ویژه دو مجلس کنگره در روز سه‌شنبه ادعا کرد که در حال اعمال فشار دیپلماتیک برای بازپس‌گیری کانال پاناما است، که آن را یک پروژه زیرساختی حیاتی می‌داند که توسط آمریکایی‌ها برای آمریکایی‌ها ساخته شده است. 

بر اساس بیانیه مشترک شرکت سی کی هاچیسون CK Hutchison Holdings و بلک‌راک، این شرکت لجستیکی آسیایی قصد دارد ۹۰ درصد از سهام شرکت بنادر پاناما را به یک کنسرسیوم شامل شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی بلک‌راک، زیرمجموعه آن Global Infrastructure Partners و شرکت عمده ترمینال‌های کانتینری مستقر در ژنو موسوم به Terminal Investment بفروشد. 
بر اساس این بیانیه، ارزش این توافق نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار از جمله ۵ میلیارد دلار بدهی است

شرکت بنادر پاناما قراردادی را تا سال ۲۰۴۷ برای اداره بنادر بالبوآ و کریستوبال، که به ترتیب در ورودی اقیانوس آرام و اطلس کانال قرار دارند، در اختیار دارد. این معامله همچنین شامل فروش ۸۰ درصد از سهام شرکت‌های تابعه CK Hutchison است که ۴۳ بندر در ۲۳ کشور از جمله انگلیس، آلمان، مکزیک، استرالیا، آرژانتین و کره جنوبی را اداره می‌کنند. 

سهام CK Hutchison، که ارزش بازار آن به ۱۴۸ میلیارد دلار هنگ‌کنگ (۱۹ میلیارد دلار) می‌رسد، در معاملات صبح روز چهارشنبه در هنگ‌کنگ ۲۲ درصد افزایش یافت. 

ترامپ بار‌ها تهدید کرده است که کنترل کانال پاناما را بازپس بگیرد و به «هزینه‌های مسخره» و نگرانی‌ها درباره نفوذ فزاینده چین در اطراف این آبراه اشاره کرده است، آبراهی که توسط آمریکا در اوایل قرن بیستم ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ به پاناما واگذار شد. 

در فوریه، خوزه رائول مولینو، رئیس‌جمهور پاناما با امتناع از تمدید توافق‌های سال ۲۰۱۷ کشورش با چین تحت ابتکار کمربند و جاده پکن، به واشنگتن امتیاز داد.

منبع: سی ان ان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.