باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - مدرسه آنلاین، به عنوان یک مفهوم نوین در آموزش و پرورش، به ویژه در سالهای اخیر و با گسترش فناوریهای دیجیتال، به یکی از ارکان اصلی یادگیری تبدیل شده است. این نوع آموزش با هدف فراهم کردن دسترسی آسانتر به منابع آموزشی و ایجاد فضایی انعطافپذیر برای یادگیری، به دانشآموزان این امکان را میدهد که در هر زمان و مکانی به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند.
مدارس آنلاین در کنار مزایای قابل توجه، چالشهایی همچون کاهش تعاملات اجتماعی، مشکلات مربوط به تمرکز و انگیزه و همچنین نگرانیهای مربوط به کیفیت آموزش را دارند. این موارد میتوانند تأثیرات منفی بر روی یادگیری و رشد اجتماعی دانشآموزان داشته باشند. در همین راستا خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با کارشناس آموزشی به گفتوگو پرداخت که در ادامه میخوانید.
محمد داوری، کارشناس ارشد آموزش گفت: «در دوران کرونا نظامهای آموزشی حضوری دچار چالش شدند و تجربه کلاسهای آنلاین باعث شد تا نظامهای آموزشی حضوری تلنگری برای تغییر بخورند.»
این کارشناس ارشد آموزش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که عناصر مرتبط با حوزه آموزش (والدین، دانش آموزان، معلمان، مربیان و متولیان امر آموزش) واکنشهای متفاوتی به پدیده کلاسهای آنلاین و غیر حضوری داشتند؛ افزود: «در این گروه راضیترین افراد در امر آموزش آنلاین دانش آموزان هستند؛ چرا که فضای مدارس به گونهای است که برای دانش آموزان جذابیت ندارد و به همین دلیل ترجیح می دهند که کلاسهای درس آنلاین باشند.»
محمد داوری ادامه داد: «نظام روابط اجتماعی در مدارس ایران نظامهای مبتنی بر محدودیت و محرومیت است؛ به همین دلیل مدرسه حضوری برای دانش آموزان جذابیت ندارد.»
این کارشناس ارشد آموزش تصریح کرد: «در کنار این گروه، والدین دانشآموزان به خصوص والدین دانشآموزان ابتدایی ناراضی هستند؛ چرا که کودکان ابتدایی در کلاس درس آنلاین تمرکز لازم و درست را بر دروس ندارند. بر همین اساس نگران و معترض هستند.»
محمد داوری با بیان این که معلمان در میان این دو گروه دیدگاه دوگانه دارند؛ اظهار کرد: «برخی از معلمان به مهارتهای فناوری مسلط هستند و بر همین اساس کلاس آنلاین را یک فرصت، اما مکمل کلاسهای حضوری میدانند. این گروه از معلمان کلاسهای آنلاین را در فرصتهایی همچون تعطیلی مدارس، راهکاری برای جلوگیری از عقب ماندن دانشآموزان میدانند.»
به گفته این کارشناس ارشد آموزش، دستاندرکاران تعلیم و تربیت آموزش آنلاین را راهکاری مثبت برای نظام آموزش میبینند؛ چرا که آموزش حتی با تعطیل شدن فضای آموزشی هیچگاه تعطیل نمیشوند.
محمد داوری گفت: «مدرسه حضوری و آموزش حضوری جایگزین ندارد، یعنی این نوع آموزش به گونهای نیست که بگوییم مزیتهای آموزش غیر حضوری آن قدر زیاد است که تنها میتوان از مدرسه آنلاین صحبت کرد.»
طبق نظر این کارشناس ارشد آموزش، مدرسه حضوری نباید از بین برود؛ چرا که در فضای آموزش حضوری علاوه بر فرایند تعلیم و تربیت بسیاری از فرایندهای اجتماعی دیگر همچون روابط، مناسبات و فعالیتهای مدرسه، روابط دانش آموزان با هم، روابط دانش آموزان با معلمان، مربیان و موقعیتهای تربیتی و آموزشی شکل میگیرد.
محمد داوری ادامه داد: «در مدارس علاوه بر موارد گفته شده، موقعیتهای آموزشی همچون کار و فناوری، کارگاههای آموزشی، آزمایشگاه و اردو شکل میگیرد. آموزشهای آنلاین مکمل آموزش حضوری هستند. این نوع آموزش میتواند خلاهای آموزش حضوری را پر کند.»