باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنا فقیه سلیمانی - طالب محمدی با تأکید بر اهمیت بهینهسازی فضاهای ورزشی درون مدرسهای در راستای افزایش میزان تحرک بدنی و اصلاح ساختار قامتی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: ۹ کلاس درس تربیت بدنی در مدارس استثنایی استان ایجاد و شروع به فعالیت خواهد کرد.
وی گفت: از این تعداد چهار کلاس در مدارس تربیت شهرستان بانه، اوتیسم پویان شهرستان سنندج، باغچه بان شهرستان مریوان وبعثت کامیاران جهت استفاده دانش آموزان آماده و آغاز فعالیت ۵ اتاق تربیت بدنی دیگر نیز در در مدارس استثنایی پارسا و توکل سنندج، امیددیواندره، سپیده بیجاروادیب مریوان در اولویت کار آموزش وپرورش استثنایی استان قرار دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: برای تکمیل ۵ اتاق درس تربیت بدنی در دست اقدام مذکور تا کنون هزینهای معادل ۴ میلیارد ریال تخصیص یافته که ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سوی آموزش وپرورش استثنایی و مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل فصل ششم اعتبارات معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش وپرورش استان تأمین اعتبار شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، ورزش مدرسهای را به عنوان اساس پیشرفت ورزش ملی و قهرمانی عنوان و بر ضرورت استانداردسازی فضاهای ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر لزوم برنامهریزی جهت برگزاری رویدادهای متنوع ورزشی در مدارس برای ایجاد شور و نشاط در میان دانشآموزان تأکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به فعالیت بدنی و اجرای برنامههای پیشگیری از کمتحرکی دانشآموزان با نیاز ویژه افزود: فعالیتهای ورزشی باید متناسب با سن و جنسیت دانشآموز باشد و سیستم ایمنی بدن دانشآموزان را تقویت کند.
محمدی با بیان اینکه در هدفهای کلان سند تحول بنیادین آموزش وپرورش افزایش مشارکت واثربخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی مورد توجه جدی است، گفت: تربیت بدنی در تمام دورههای تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه با فراهم آوردن زمینه سلامت دانش آموزان مورد توجه است.
محمدی با بیان اینکه برنامه مناسب فعالیت بدنی به دانش آموزان با نیازهای فرصت خواهد داد از لحاظ بدنی، مهارتی و روانی تربیت شده و یک زندگی فعال و سالم هنگام ورود به بزرگسالی داشته باشند؛ تصریح کرد: ورزش، بخش سازنده در برنامههای آموزشی مدارس با نیازهای ویژه میباشد و روشی برای تأمین سلامتی، نشاط و تعادل هیجانی و تربیت اجتماعی آنان است.
در سال تحصیلی جاری یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۴۴ مدرسه استثنایی از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند.
بیش از ۵۰۰ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) نیز در مدارس عادی و با پشتیبانی مدارس استثنایی وتخصیص معلم رابط در حال تحصیل هستند.