هادی حقشناس، استاندار گیلان امروز (چهارشنبه ۷ آذر ماه) در نشست تخصصی بررسی برنامههای منطقه آزاد انزلی پس از ابلاغ قانون توسعه این منطقه گفت: مهمترین بحث در تحقق توسعه اقتصادی در استان ترانزیت و حمل و نقل کالا است و منطقه آزاد انزلی با این هدف شکل گرفت که در قالب فعال کردن کریدورهای حمل و نقل بتواند کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و سایر کشورهای منطقه را از این مسیر جابه جا کند.
او افزود: امروز این امکان فراهم شده از ظرفیت اسکلههای بنادر استان به بهترین نحو برای توسعه اقتصاد دریامحور بهره گرفت و در این میان بندر کاسپین هم از آبخور مناسبی برای پهلوگیری کشتیها برخوردار است و با حداقل هزینهها میتوان لایروبی آن را انجام داد.
استاندار گیلان تصریح کرد: با اتصال بندر کاسپین به مسیر ریلی نیز ترانزیت و صادرات کالا تسهیل شد و آینده بسیار روشنی برای منطقه آزاد انزلی پیش بینی میشود.
حق شناس با اشاره به بازدید خود از پروژهها و طرحهای در دست اقدام این منطقه گفت: به نظر میرسد باید مسائلی که منطقه آزاد انزلی با سرزمین اصلی و دستگاههای اجرایی دارد باید حل شود و هرچه زودتر این منطقه به نقطه مطلوب و هدف گذاری انجام شده دست یابد.
او افزود: با گذشت ۲۰ سال از تأسیس منطقه آزاد انزلی و پشت سرگذاشتن فراز و فرودهای بسیار امروز شاهدیم فعالیتهای مدیران گذشته و حال در این منطقه اثربخش بوده است.
به گفته استاندار گیلان، حدود ۲۴ هزار شغل بدون احتساب اشتغال بندری در شهرک صنعتی حسن رود ایجاد شده که نشان میدهد قانونگذار با این نگاه که قوانین و مقرراتی که در سرزمین اصلی مانع صنعت و تجارت است در این منطقه به حداقل ممکن برسد به درستی این محدوده را برای ایجاد منطقه آزاد انزلی در نظر گرفته است.
حق شناس همچنین گفت: اگر در مقابل تفویض اختیار به دستگاههای اجرایی در منطقه آزاد مقاومت ایجاد نمیشد وضعیت مطلوبتری داشتیم.
او افزود: اگر منطقه آزاد انزلی به هر دلیلی متناسب با انتظارات رشد نکرده و با آنها فاصله دارد ایراد و مشکل در مسئولان استانی است، اگر ما مشکلات را به درستی شناسایی و طرح کرده و به دنبال راه حل برای آنها باشیم و در زمان و مکان درست تصمیمگیری کنیم پروژهها با هزینه کمتری بهره برداری شده و اقتصاد توسعه پیدا میکند.
استاندار ایجاد شهرک صنعتی سوم این منطقه را به عنوان یک شهرک هوشمند با استقرار صنایع پیشرفته بسیار امیدبخش خواند و افزود: اگر اعتقاد به اقتصاد دریا پایه دارید؛ نقطه شروع آن بنادر انزلی کاسپین و آستارا است از این رو باید مارینای منطقه آزاد و بندر انزلی راه اندازی شود تا توسعه گردشگری دریایی در این استان رقم بخورد.
ترانزیت ۵۴ هزار تن سیمان و اوره بعد از افتتاح خط آهن رشت - کاسپین
محمد سجاد سیاهکارزاده، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه از تحقق بیش از ۲۶ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی در بخش تولید، تجارت و خدمات خبر داد و گفت: طی ۸ ماه گذشته بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری در این منطقه محقق شد.
به گفته او، تراز تجاری صادرات تولیدات منطقه، صدور مجدد و واردات مسافری نیز در این منطقه مثبت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی با افتتاح خط آهن رشت - کاسپین به ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است.
سیاهکارزاده ارزش تولیدات سرزمین اصلی منطقه آزاد انزلی را ۲۷۸ میلیون دلار اعلام کرد و تصریح کرد: این روند تا پایان سال به ۴۰۰ میلیون دلار میرسد.
او همچنین گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر کاسپین ۷ درصد و ورود کشتیها به این بندر نیز ۲ درصد کاهش داشته که مربوط به صادرات مجدد است.
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: بعد از افتتاح خط آهن رشت کاسپین ۲۸ هزار تن سیمان و ۲۶ هزار تن اوره از این مسیر ترانزیت شده است.
سیاهکارزاده تصریح کرد: در ۸ ماهه امسال ۱۰ میلیون نفر به منطقه آزاد انزلی سفر کردند که تا پایان سال به ۱۴ میلیون نفر میرسد.
به گفته او، در بخش گردشگری خارجی نیز رشد خوبی داشتیم و امسال ۳ هزار نفر از آنان از منطقه آزاد انزلی بازدید کردند.
منبع: ایرنا