سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل سازمان ملل:

جنگ سودان بزرگترین بحران آوارگی جهان است

آنتونیو گوترش تعداد آوارگان جنگ سودان را ۱۱ میلیون نفر دانست و گفت: جنگ سودان، بزرگترین بحران آوارگی در جهان است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست ۱۵ عضوی شورای امنیت گفت: هجده ماه از درگیری بی رحمانه بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع می‌گذرد. رنج روز به روز در حال افزایش است و تقریباً ۲۵ میلیون نفر در سودان اکنون به کمک نیاز دارند.

او تصریح کرد: مردم سودان در کابوسی از خشونت زندگی می‌کنند، هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند و تعداد بی‌شماری دیگر با جنایات غیرقابل توصیف، از جمله تجاوز جنسی گسترده روبرو هستند.

گوترش ادامه داد: بیش از ۷۵۰ هزار نفر با ناامنی غذایی فاجعه بار مواجه هستند و شرایط قحطی در شمال دارفور حاکم است و میلیون‌ها نفر هر روز برای تامین غذای خود تلاش می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: آنها با کابوس بیماری روبرو هستند. وبا، مالاریا، تب دنگی، سرخک و سرخجه که به سرعت در حال گسترش هستند. کابوسی از زیرساخت‌های فروریخته با سیستم‌های حیاتی سلامت، شبکه‌های حمل‌ونقل، سیستم‌های آب و فاضلاب، مسیر‌های عرضه و تولید محصولات کشاورزی صدمه دیده.

او اضافه کرد: کابوس آوارگی، بزرگترین بحران آوارگی در جهان، با فرار بیش از ۱۱ میلیون نفر از آوریل سال گذشته، از جمله نزدیک به ۳ میلیون نفر است که به کشور‌های همسایه رفته‌اند. کابوسی از آب و هوای شدید با نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر تحت تأثیر باران‌های شدید و سیل در تابستان امسال.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سودان بار دیگر به سرعت به کابوسی از خشونت‌های قومی توده‌ای تبدیل می‌شود، به ویژه با تشدید چشمگیر درگیری‌ها.

گوترش تاکید کرد: ما پیوسته از هر دو طرف درخواست کرده‌ایم که به جنگ پایان دهند و پای میز مذاکره بیایند. اما به جای کاهش تنش، اقدام نظامی را تشدید کرده‌اند. در همین حال، قدرت‌های بیرونی به آتش دامن می‌زنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: اول، هر دو طرف باید فوراً با توقف درگیری‌ها موافقت کنند. دوم، غیرنظامیان باید محافظت شوند. طرف‌های درگیر، مسئولیت اصلی تضمین حفاظت از غیرنظامیان و حضور در میز مذاکره را بر عهده دارند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد گفت: من از حملات مداوم نیرو‌های پشتیبانی سریع علیه غیرنظامیان در الفاشر و مناطق اطراف آن، که شامل مکان‌هایی می‌شود که شرایط قحطی در آنها تایید شده است، وحشت دارم.

گوترش ادامه داد: من همچنین از گزارش حملات علیه غیرنظامیان توسط نیرو‌های وابسته به نیرو‌های مسلح سودان در خارطوم و تلفات گسترده غیرنظامیان به دلیل حملات هوایی ظاهراً بی رویه در مناطق پرجمعیت وحشت زده شده‌ام. عاملان نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه باید پاسخگو باشند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سوم، کمک‌های بشردوستانه باید جریان یابد. دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع بشردوستانه باید از طریق تمام مسیر‌های ضروری بین مرزی و خطی تضمین شود.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.