سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام اکبری:

وحدت عملی تشیع و اهل سنت در کنار خانه خدا

حجت‌الاسلام هادی اکبری، مسئول فرهنگی کاروان حج، در برنامه صبح بخیر ایران به اهمیت حج به عنوان یکی از ارکان اصلی اسلام پرداخت.

حجت‌الاسلام هادی اکبری، مسئول فرهنگی کاروان حج، با حضور در برنامه صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما، درباره اهمیت حج به عنوان یکی از ارکان اساسی اسلام سخن گفت. وی با استناد به روایت امام باقر (ع) بیان کرد: «اسلام بر پنج پایه استوار است که یکی از آنها حج است.» حجت‌الاسلام اکبری افزود: «در آیه ۹۷ سوره آل‌عمران آمده است که هرکس به حج نرود، به خود زیان زده؛ چراکه حج هدایت برای همه مردم جهان است.»

اکبری با اشاره به اینکه در روایات آمده است حج جایگزینی ندارد، بیان کرد: «روایتی است که ثروتمندی نزد پیامبر اسلام (ص) رفت و از ایشان درخواست کرد عملی به او بیاموزد که بتواند جایگزین حج کند. پیامبر گرامی اسلام (ص) به کوهی اشاره کرده و فرمودند حتی اگر به اندازه این کوه طلای سرخ در راه خدا انفاق کنی، نمی‌توانی به مقام و جایگاه حج دست یابی.»

وی در ادامه به ابعاد فردی و اجتماعی حج پرداخت و گفت: «در بعد فردی، حج فرصتی برای خودسازی، آشتی با خدا، دوری از گناه و رشد معنوی است؛ در حالی که در بعد اجتماعی، حج تبلور قدرت مسلمین و نمادی از وحدت امت اسلامی است.» او در این راستا به سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد که حج را مایه مجد و شرف دین دانسته‌اند و همچنین بیان امام علی (ع) در نهج‌البلاغه که خداوند حج را پرچم اسلام قرار داده است.

حجت‌الاسلام اکبری به نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد وحدت میان زائران شیعه و سنی در مناسک حج نیز اشاره کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران با برکت خون شهدا و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و امام راحل، الگویی از وحدت در حج ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که زائران اهل سنت و شیعه گاهی در یک کاروان حضور دارند. در کنار خانه خدا و بارگاه پیامبر مکرم اسلام (ص)، این زائران در یک صف نماز می‌خوانند و این خود یک وحدت عملی و نمونه‌ای از اخوت اسلامی است.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.