سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بقایی: از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی شهادت چند تن از پرسنل ارتش در پی تجاوز رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت ۱۰ تن از مرزبانان در شهرستان تفتان در پی عملیات تروریستی را تسلیت گفت. وی به نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری هم پرداخت.
 
بقایی به شهادت خبرنگاران در روزهای اخیر در فلسطین و لبنان اشاره کرد و از خبرنگاران خواست به نشانه احترام با خبرنگاران المیادین و المنار و دیگر خبرنگاران از جا برخاسته و یک دقیقه سکوت کرده و فاتحه‌ای قرائت کنند.
 
وی در تشریح اقدامات ایران در خصوص اوضاع منطقه گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع عملیات نسل کشی در غزه مجموعه تحرکاتی را در دستور کار قرار داد و اولین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را پیشنهاد داد و در حال حاضر نیز درخواست برگزاری این نشست را مطرح کرده‌ایم.
 
بقایی ادامه داد: در سطح منطقه‌ای و همه سازمان‌هایی که عضویت داریم اقدام کردیم و این روند به صورت مستمر ادامه دارد. رایزنی‌هایی که در این مدت صورت گرفت برای توقف جنایات در غزه و لبنان و تلاش برای پاسخگو کردن این رژیم انجام شد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آتش‌بس در غزه اظهار داشت: کلمه آتش‌بس کلمه دقیقی نیست. آتش بس زمانی است که بین دو طرف برابر جنگی رخ داده باشد بهتر است بگوییم ضرورت توقف نسل‌کشی و ضرورت توقف تجاوز در غزه و لبنان. ما از ابتدا از برقراری آنش‌بس حمایت کردیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های عراقچی در منطقه بیان کرد: رایزنی‌های دیپلماتیک می‌تواند راه و ابزاری برای جلوگیری از گسترش جنگ باشد و در این خصوص توفیقاتی نیز حاصل شد.
 
بقایی گفت: یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک در چند هفته گذشته این بود که کشورها باید اوضاع را رصد کنند و هر تحرک نامناسبی را به اطلاع هم برسانند. نیروهای امنیتی ما در حال رصد تحرکات رژیم صهیونیستی هستند. پدافند ما به موقع وارد عمل و موفق شد بخش عمده‌ای از پرتابه‌های رژیم صهیونیستی  مهار شد.
 
وی گفت: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد. در پاسخ خود قاطع و جدی در زمان مقتضی و زمانی که مسئولان ذیربط تشخیص بدهند، هستیم.
 
وی در پاسخ به چگونگی پاسخ به رژیم صهیونیستی بیان کرد: قاعدتا نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله خواهد بود. یکی از افتخارات ایران این است که متکی به توانمندی‌های داخلی خود است. 
 
بقایی در پاسخ به سوالی درباره کشور‌های منطقه بیان کرد: ما از همه کشور‌های منطقه این تضمین را دریافت کردیم که خاکشان را در اختیار طرف متخاصم قرار ندهند و هیچ کشوری این اجازه را به رژیم صهیونیستی نداده است. رژیم صهیونیستی در رویکرد قانون شکنی خودهیچ تعهدی را رعایت نمی‌کند. 
 
این دیپلمات کشورمان درباره روابط با مصر خاطرنشان کرد: گفتگو‌های ما با مصر ادامه دارد هم در گفت و گوی رییس جمهور محترم در قازان و هم رایزنی وزرای خارجه موضوعات رایزنی‌های دو جانبه در دستور کار بوده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و پاکستان بیان کرد: ما و پاکستان سالهاست در زمینه مبارزه با تروریست با هم همکاری داریم و بسیاری از اقدامات تروریستی هم متوجه پاکستان بوده است، دو کشور نسبت به ضرورت تقویت همکاری ها آگاه هستند و موافقت‌های همکاری دو کشور سال‌ها قبل منعقد  و درسال‌های اخیر هم تاکید شده است. 
 
وی درباره تنش‌ها در غرب آسیا و جنایات در غزه گفت: موضع ما درباره غزه روشن است. ریشه مشکلات به هشتاد سال قبل بازمی‌گردد. تحولات  یکسال گذشته نشان داد که اسراییل خود را بومی منطقه نمی داند، زیرا کشوری که خود را متعلق به منطقه بداند چنین جنایاتی را مرتکب نمی‌شود. 
 
بقایی گفت: بریکس در مرحله تکامل قرار دارد و ۹ کشور عضو بریکس هستند، هریک از شرکا ظرفیتی را به این ائتلاف اضافه می‌کنند. درباره fatf وزارت خارجه توضیحات خود را داده است. 
 
وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید تمام کند ما دوره‌های قبل بخاطر ثبات منطقه از خود خویشتنداری نشان دادیم، اما تفسیر نامناسبی از خویشتنداری ایران شد، حامیان این رژیم باید آن ها را مجاب کنند که دست از اقدامات تجاوزکارانه بردارد. 
 
دیپلمات کشورمان درباره جلسه شورای امنیت بیان کرد: بعد از ظهر امروز جلسه شورای امنیت برگزار خواهد شد و انتظار داریم که شورای امنیت موضع قاطعی درباره این تجاوز داشته باشد. هیچ جنگنده‌ای به آسمان کشور وارد نشده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مسئولیت کامل حملات اسرائیل جنایتکار به ایران بر عهده آمریکا جنایتکار است
۱۲:۱۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
آمریکا، انگلیس، آلمان و هم سازمان های بین المللی شریک جرم جنایت های صهیونیست ها جنایتکار در فلسطین، غزه، لنبان، سوریه، عراق، یمن، ایران و منطقه بودن و هستند.