مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه تا یک ماه آینده دستگاه حفار خط دو متروی این کلانشهر به ایستگاه ابنسینا میرسد و مرحله حفاری بین ایستگاه دارک و ابنسینا تکمیل میشود، گفت: این اقدام موفقیت مهمی است، چراکه پس از تکمیل تونل، امکان تحویل آن برای مراحل روسازی فراهم میشود.
محسن واعظیفر با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا بهویژه احداث و تکمیل خط دوم مترو افزود: متروی اصفهان در حال حاضر یک خط فعال دارد که با تکمیل ایستگاه تبادلی امام حسین (ع) به خط ۲ متصل میشود و این اتصال موجب افزایش قابل توجه تعداد مسافران خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مسافران روزانه خط یک مترو زیاد است و با کاهش سر فاصله حرکت قطارها و افزایش تعداد رامها، میتوان تعداد بیشتری را جابهجا کرد، افزود: با این سرمایهگذاری نسبی علاوه بر بهرهگیری از زیرساختهای موجود نظیر دپوها، با اتصال خط یک به خط دو میتوان فرصتهای بهتری برای استفاده شهروندان ایجاد کرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به توسعه خط یک مترو گفت: از ایستگاه پاسداران یا قدس به سمت میدان استقلال حدود ۵.۵ کیلومتر مسیر وجود دارد که حدود ۵ کیلومتر آن بهصورت پل بالای پل ماشینرو طراحی شده است؛ طراحیها و نقشههای این بخش آماده است، اما کمبود منابع مالی مانع از پیشبرد این طرح شده است.
واعظیفر با بیان اینکه بهدلیل آغاز بهکار خط دو و نیاز بالای مسافران به این خط، شورای اسلامی شهر و شهرداری در سال ۱۳۹۵ اولویت را به اجرای خط ۲ اختصاص دادند که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ آغاز شد، اضافه کرد: بهمحض تأمین منابع مالی یا جذب مشارکتکننده امکان آغاز توسعه خط یک تا میدان استقلال نیز فراهم خواهد بود.
وی ادامه داد: توسعه خط یک متروی اصفهان از میدان استقلال تا شاهینشهر جزو مأموریتهای سازمان قطار شهری اصفهان نیست و تحت مسئولیت متروی شاهینشهر قرار دارد که طبق اخبار موجود، تاکنون اقداماتی در این مسیر انجام شده، اما آنها نیز با مشکلات مالی مواجه هستند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: توسعه خط یک متروی اصفهان از ایستگاه صفه به سمت جنوب شامل ایستگاه سپاهانشهر است که در نهایت با طی مسیری به طول ۱۵ کیلومتر به بهارستان خواهد رسید؛ این پروژه بر عهده شرکت عمران بهارستان است و در برنامه کاری آنها قرار دارد.
واعظیفر با بیان اینکه بهدلیل مشکلات مالی شهرداری اصفهان و بسیاری از شهرهای ایران از اوایل سال جاری با چالشهای بودجهای مواجه شدهاند، ادامه داد: این مشکلات پس از انتخابات و تغییرات مدیریتی همچون دوران ریاستجمهوری شهید رئیسی و مسائل مربوط به شهید اسماعیل هنیه شدت پیدا کرد و بر تأمین منابع مالی اثرگذار بود؛ هرچند این موضوع موجب تأخیر در امور شد، اما تمام تلاش خود را میکنیم تا روند پیشرفت پروژه خط دو متروی اصفهان را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده دستگاه حفار خط دو متروی این کلانشهر به ایستگاه ابنسینا میرسد و مرحله حفاری بین ایستگاه دارک و ابنسینا تکمیل میشود، گفت: این اقدام موفقیت مهمی است، چراکه پس از تکمیل تونل، امکان تحویل آن برای مراحل روسازی فراهم میشود و با تکمیل عملیات برق و سایر زیرساختها، پیشرفت پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: طبق برنامهریزیها قرار بود تا پایان سال جاری بتوانیم از ایستگاه زینبیه تا طوقچی بهصورت آزمایشی بهرهبرداری کنیم، با این حال اعلام زمان دقیق آن به شرایط پیشرفت کار بستگی دارد.