سید محسن واعظیفر با اشاره به وضعیت فعلی خط ۲ متروی اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر عملیات پیشرفت خط ۲ مترو، در حال توسعه و در اولویت اول است که مسافت آن ۱۴ کیلومتر و دارای ۱۶ ایستگاه و از ایستگاه دارک (شمال زینبیه) آغاز و تا ایستگاه شهید حجازی (اول کهندژ) ادامه خواهد داشت؛ همچنین دستگاه حفاری ۹.۵ متری کار خود را از جبهه غربی آغاز و عید غدیر به ایستگاه دوم رسید.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به روند حفاریهای مترو افزود: عملیات حفاری ۱۲ بهمن سال گذشته در ایستگاه شهید خرازی آغاز شد و در حال حاضر نیز در ایستگاه شهید حجازی آغاز به کار شده و به ایستگاه شهید خرازی در خیابان صاحب روضات رسید و برای عید غدیر تا ایستگاه بیمارستان کاشانی ادامه پیدا کرد؛ ایستگاه بعدی خیابان خلجا است که اقدامات و حفاریهای آن در حال انجام است.
او با بیان اینکه ایستگاه بعدی ایستگاه امام حسین (ع) است که برای خط ۲، غربی-شرقی و ایستگاهی تبادلی برای هر ۲ خط است، خاطرنشان کرد: ایستگاه بعدی ایستگاه آمادگاه است که در حال حاضر در زیر زمین بر آن کار میشود، پس از آن به ترتیب ایستگاههای نقش جهان در چهارراه شکرشکن، امام علی (ع) واقع در میدان امام علی (ع) و ایستگاه ابنسینا واقع در چهارراه ابنسینا قرار دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه از سمت دارک نیز ۲ دستگاه TBM با عمق ۷ متر در حال حفاری هستند و تا به الان ۵ کیلومتر جلو آمدند و به ایستگاه لاله که روباز است رسیدهاند، گفت: یکی از دستگاهها به سمت جلو رفته تا به ایستگاه شاهد برسد، پس از ایستگاه شاهد، ایستگاه طوقچی قرار دارد و در نهایت به ابنسینا میرسد.
او با تأکید بر اینکه اعلام کردیم خط ۲ را از پایه میتوانیم ۷ ساله تمام کنیم، بیان کرد: در همین راستا سال گذشته اعلام کردیم ۲ سال از کار گذشته و میتوانیم ۵ سال آینده پروژه را تحویل دهیم، اما شرط آن منابع مالی است که در شرایط فعلی کشور، شهرداریها در این جهت تحت فشار هستند و نتوانتسند آنگونه که باید این منابع را برسانند به همین دلیل هرچه منابع دیرتر یا کمتر برسد زمان اعلامی طولانیتر خواهد شد.
واعظیفر با اشاره به هزینههای ساخت مترو عنوان کرد: طبق میانگین جهانی هزینه هر کیلومتر تونل مترو ۵۰ میلیون یورو است، تنها هزینه قرارداد تجهیزات ۵۹۴ میلیون یورو شده که حدوداً ۶۰ درصد مترو است و برای ۲۴ کیلومتر خط ۲ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو نیاز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ تونلها به پایان خواهد رسید و در حال حاضر نیز در ایستگاهها بیش از ۵۰ درصد پروژه سفتکاری انجام شده است، تصریح کرد: تلاش کردیم در خط ۲ کار را گونهای پیش ببریم تا مردم دچار مشکل نشوند به همین دلیل بیشتر کارها زیرزمینی بود.