سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک سوم محصولات کشاورزی بدست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود یک سوم محصولات کشاورزی به سبب دورریز و ضایعات بدست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد، درحالیکه با رعایت اخلاق درست می‌شود.

غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی در اولین همایش اخلاق در کشاورزی و غذا با تاکید بر این موضوع که در فرهنگ مصرف باید اخلاق مدارانه رفتار کرد، گفت: حدود یک سوم محصولات کشاورزی بدلیل دورریز و ضایعات بدست مصرف کننده نهایی نمی رسد، درحالیکه با رعایت اخلاق می‌توان بخشی از ضایعات و دورریز را کاهش داد و ناچارا باید بتوانیم فرهنگ مصرف درست را بر مبنای اخلاق طی کنیم.

به گفته او، بنابر آمار یک سوم شکر و ۹۰ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود که با نگاهی به مصرف و الگوی مصرف می بینیم که به طور متوسط ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی این ۲ قلم در کشور ما مصرف می شود که این موضوع منجر به هزینه های اضافی تهیه ارز برای واردات می شود و از طرفی هزینه های بالایی را به خانوار متقبل می‌کند.

نوری ادامه داد: مصرف روغن و شکر بیش از نیاز آثاری همچون تشدید بیماری های قلبی و عروقی و دیابت به عنوان پرهزینه ترین هزینه درمانی خانوار را بدنبال دارد، درحالیکه با رعایت اخلاق می توان مصرف  را استاندارد کرد. همین موضوع برای منابع آب و خاک هم قابل تعمیم است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: علما عنوان می‌کنند دین از دو عنصر عقلانیت و اخلاق تشکیل شده است، بنابراین ۵۰ درصد دین مربوط به اخلاقیات است.

او با بیان اینکه اخلاق شامل عدالت و کرامت است، گفت: پیامبر اسلام می‌فرماید، برای مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام. حضرت علی فرمودند اگر ترس از جهنم و شوق بهشت نبود، بازهم مکارم اخلاق را پی می‌گرفتم.

وزیر جهاد با بیان اینکه بخشی از اخلاق هم در بخش کشاورزی کاربرد دارد، افزود: عرصه کشاورزی بسیار وسیع است که اخلاق، فرهنگ، امنیت را در بر می‌گیرد و پرداخت به نظامات اخلاقی از ضروریات است.

نوری قزلجه با اشاره به ارتباط انسان با طبیعت، بیان کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی ارتباطات انسان با انسان و به ویژه در حوزه کشت ارتباط انسان با طبیعت بسیار است، در یک جامعه برای اینکه ببینیم اخلاق مدارانه رفتار کرده یا خیر باید دید برخورد آنها با محیط زیست و منابع پایه تولید چگونه است که براین اساس می‌توان گفت اخلاق در جامعه‌ای اجرا می‌شود یا خیر.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تمام وظایف عدالت اجتماعی و حق را از کشاورز انتظار داشت چراکه کشاورز هم دارای حقوق اجتماعی بوده که باید مورد توجه باشد. شاید بخشی از چالش‌های اخلاقی و عدالت اجتماعی موجود در حوزه کشاورزی به این موضوع بر می‌گردد.

نوری قزلجه ادامه داد: چالش‌های زیست محیطی فعلی و تغییر اقلیم ویرانگر امروز ناشی از نبود اخلاقیات در عملکرد ما انسان‌ها است.

او گفت: در حوزه سلامت غذایی، تکلیف اخلاقی دیگر فعالان و دست اندرکاران است. ضرورت دارد بر مبنای اخلاق، فرهنگ سازی کنیم. همچنین باید در فرهنگ مصرف اخلاق مدارانه رفتار شود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.