سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی سامانه رصدو پایش هوشمند اراضی کشاورزی در سراسر کشور

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور گفت: سامانه رصد هوشمند اراضی کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی شد که از این طریق اراضی در حداقل زمان ممکن پایش می‌شود.

 فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور در مراسم معارقه فرمانده جدید یگان حفاظت امور اراضی استان آذربایجان گفت: سامانه رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی شد و از این طریق اراضی کشاورزی در حداقل زمان ممکن پایش و تغییر کاربری‌های غیرمجاز ثبت و به واحد‌های گشت اعلام می‌شود.

سرهنگ اکبر امینی بر لزوم صیانت و حفاظت از اراضی کشاورزی، برخورد قانونی و جدی با متخلفین و همچنین افزایش تعامل سایر دستگاه‌های اداری و قضایی در راستای اجرای احکام تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در کشور ما به زمین به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود، گفت: دنیا به زمین کالای تولیدی نگاه می‌کند و سرمایه گذاری روی زمین تولید محور است.

وی گفت: زمین این موهبت الهی در اختیار ما قرار گرفته است و ما باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم، مساحت اراضی کشور ما ۱۶۴ میلیون هکتار است که از این میزان ۲۲.۵ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی است و هر سال ۱۸.۵ میلیون هکتار در چرخه کشاورزی قرار می‌گیرد. از ۱۸.۵ میلیون هکتار نیز یک میلیون درجه یک است.

وی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک میلی متر خاک ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان نیاز است گفت: باید در حفظ و صیانت از اراضی کوشا باشیم.

امینی ادامه داد: افزایش اعتماد عمومی و قانونمندی در اجرای ماموریت‌ها در حفط اراضی کشاورزی اهمیت دارد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با قدردانی از خدمات ارزنده سرهنگ شهریار کاظم پور در دوران تصدی مسئولیت، گفت: خاک یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های تولید است بطوریکه اهمیت آن از آب نیز بیشتر است. حفظ خاک برای تولید حیاتی است و غذای کافی و سالم جمعیت ایرانی را تامین می‌کند.

شهرام شفیعی بیان کرد: در استان آذربایجان شرقی ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در بستر خاک تولید می‌شود. در سال زراعی گذشته نیز میزان خرید تضمینی گندم ۶۰۳ هزار تن بود. با این منابع محدود رسیدن به این میزان از تولید افتخار بزرگی است که در سایه تلاش همکاران ما به ثمر رسیده است. 

وی فرهنگ سازی حفاظت از اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی را یکی از وظایف عمده امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: می‌توان در مناطقی که اراضی آنها به استناد نظرات کارشناسی بازدهی پایینی دارند، اقدام به ایجاد و احداث شهرک‌های ویلایی کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با پایش، میزان تخلفات در امور اراضی کاهش می‌یابد اظهار کرد: کنترل و پایش هوشمند در شهرستان‌های اسکو، تبریز، آذرشهر، شبستر و بستان آباد اتفاق افتاده است ولی کافی نیست و این روند باید ادامه دار باشد و در تمامی شهرستان‌ها عملیاتی شود.

شفیعی گفت: یک حرکت جهادی و انقلابی در استان آذربایجان شرقی در زمینه قلع و قمع اراضی نیاز است.

وی افزود: حفظ خاک مثل حفاظت از مرز‌های کشور اهمیت دارد و اگر از اراضی حفاظت نشود نه تنها امنیت غذایی زیر سوال می‌رود بلکه کشور نیز دچار آسیب می‌شود.

در این مراسم از زحمات ۶ ساله سرهنگ شهریار کاظم پور قدردانی و سرهنگ یوسف برنا به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت امور اراضی استان آذربایجان شرقی معرفی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.