سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیسی بیماری خودایمنی قابل‌درمان

ویتیلیگو یا پیسی یک بیماری خودایمنی است که اقدام به‌موقع در درمان آن بسیار مؤثر است.

الهام شیخی غیور، متخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  با اشاره به اینکه بیماری ویتیلیگو یا پیسی یک بیماری خودایمنی است، بیان کرد: در این نوع بیماری سلول‌های رنگ‌دانه ساز پوست وقتی نتوانند به‌خوبی وظیفه رنگ‌دانه سازی را در پوست انجام دهند روی نقاط بدن به‌صورت لکه‌های سفیدی خود را نشان می‌دهد.

 وی افزود: پیسی از لحاظ جسمی یک بیماری بی‌خطر است؛ اما به لحاظ روانی می‌تواند بر روی اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی فرد اثرات منفی داشته باشد.

 شیخی با تأکید بر اینکه تشخیص به هنگام این بیماری در درمان آن بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: در ابتلا به بیماری پیسی مواردی مانند ژن‌شناختی، عوامل محیطی و استرس دخیل است؛ اما استرس؛ عامل مهم و تأثیرگذاری در ایجاد و تشدید این بیماری است.

 وی ادامه داد: افراد بیمار به دلیل اینکه سلول‌های رنگ‌دانه سازی در پوست آنها فعالیت کاملی نداشته و ایجاد رنگ‌دانه نمی‌کند نسبت به سایر افراد در مقابل نور خورشید بسیار آسیب‌پذیرترند و حتی‌الامکان توصیه می‌شود در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرند و حتماً در چنین شرایطی از کرم‌های ضدآفتاب و کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنند.

 این متخصص پوست و مو ادامه داد: درمان افراد مبتلا به پیسی به وسعت و شدت بیماری بستگی دارد و برای وسعت کم و خفیف از درمان‌های موضعی و در وسعت شدیدتر از فتوتراپی و درمان‌های خوراکی و سیستمیک استفاده می‌شود.

برچسب ها: پیسی ، علوم پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.