سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیگیر قیمت‌گذاری رازیانه در رزن هستیم

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رزن از پیگیری این شهرستان برای قیمت‌گذاری رازیانه کشور در این شهرستان خبر داد.

رضا مهدوی‌رجا اظهار داشت: به‌دنبال آن هستیم که قیمت رازیانه کشور در رزن کلید زده شود، ضمن اینکه کار‌های اولیه برای ثبت جهانی رازیانه رزن در دست اقدام و پیگیری بوده و اقداماتی هم در خصوص ثبت جهانی رازیانه رزن انجام داده‌ایم، اما هنوز به مراحل نهایی خود نرسیده و تکمیل نشده است که این امر در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد رازیانه کشور در شهرستان رزن تولید می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه شهرستان رزن قطب تولید رازیانه کشور به‌شمار می‌رود، اما به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی در این زمینه، این طلای سبز شهرستان توسط بهره‌برداران شهرستان به‌صورت خام به فروش می‌رسد.

مهدوی‌رجا با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان رزن تنها یک واحد سنتی مربوط به فرآوری رازیانه دارای فعالیت است، اظهار داشت: این واحد سنتی به تنهایی برای شهرستان رزن که به عنوان قطب تولید رازیانه به‌شمار می‌رود کافی نیست برای همین با توجه به‌ضرورت این امر پیگیری برای ایجاد صنایع تبدیلی لازم و به‌روز رازیانه برای شهرستان رزن با جذب سرمایه‌گذار در دست پیگیری است چرا که شهرستان رزن به‌عنوان قطب تولید رازیانه کشور در تولید این محصول حرف برای گفتن دارد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره رازیانه هرساله در شهرستان رزن برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: برای رازیانه رزن نیاز است جشنواره‌ها و رویداد‌هایی برگزار کنیم تا برگزاری این رویداد‌ها خروجی خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان رازیانه شهرستان داشته باشد.

مهدوی‌رجا در ادامه از وجود ۱۹۵ واحد فعال در حوزه کشاورزی این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد واحد فعال در حوزه کشاورزی شهرستان به تفکیک ۶۴ واحد به مساحت ۳۷ هکتار به گلخانه، ۳۹ واحد مرغداری و ۸۱ واحد به دامداری‌های گوساله پرواری، بره پرواری و گاو شیری و ۱۱ واحد به صنایع تبدیلی و سردخانه اختصاص دارد.

وی افزود: در حال حاضر این تعداد از واحد‌های فعال حوزه کشاورزی شهرستان به تفکیک در حوزه گلخانه‌ها برای ۲۴۵ نفر، در حوزه واحد‌های مرغداری برای ۱۰۵ نفر و در حوزه واحد‌های دامداری برای ۳۰۹ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

مهدوی‌رجا اضافه کرد: یک واحد ۲۰ هزار قطعه‌ای مرغداری نیز با احیا و بازگشت به چرخه تولید، برای چهار نفر اشتغال به‌همراه داشته است.

وی با اشاره به پنج واحد شاخص و اثرگذار در حوزه کشاورزی شهرستان رزن، تصریح کرد: واحد پروتئین‌کیان الوند، کارخانه خوراک دام و طیور روستای امیریه، مجتمع گلخانه‌ای هیدروپونیک سلطان‌آباد، گلخانه سیراب رزن و گلخانه سلطان‌آباد پنج واحد شاخص و اثرگذار در حوزه کشاورزی این شهرستان به‌شمار می‌رود.

مهدوی‌رجا همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان رزن برای ۹۳.۷ هکتار از گلخانه‌های سطح شهرستان پروانه تأسیس صادر شده که منتظر دریافت تسهیلات بانکی هستند، افزود: از این میزان، ۵۲.۸ هکتار به گلخانه‌های انفرادی و ۴۸دهم هکتار به تأسیس شهرک گلخانه‌ای اختصاص دارد.

مهدوی‌رجا در ادامه با اشاره به رتبه خوب امسال رزن در سطح استان همدان در بحث تولید گندم، بیان کرد: سال گذشته شهرستان رزن در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داد.

وی از وجود ۸۰ هکتار باغات انگور طرح فراز در این شهرستان خبرداد و یادآور شد: با توجه به عملکرد بالای طرح فراز باغداران رزنی بدون استفاده از هیچگونه تسهیلات بانکی استقبال خوبی از طرح فراز داشته‌اند.

مهدوی‌رجا با بیان اینکه میانگین عملکرد و میزان تولید هر هکتار انگور در طرح فراز به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ تن است، خاطرنشان کرد: شهرستان رزن در تولید و عرضه مرغ و تخم‌مرغ در استان همدان رتبه نخست را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی رزن اظهار داشت: سال گذشته در بحث سامانه رصد سهمیه اشتغال جهاد کشاورزی رزن ۱۰۰ نفر بود که از این تعداد، ۲۳۵ نفر محقق شده و جهادکشاورزی رزن رتبه نخست را در سطح استان کسب کرد. ضمن اینکه تعهد و سهمیه امسال نیز در سامانه رصد ۲۱۰ نفر بوده که از این تعداد تعهد تاکنون ۱۵۰ نفر معادل ۷۲ درصد محقق و در این سامانه ثبت شده است که ۲۱ نفر از این اشتغال محقق شده را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده است.

منبع ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.