سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان تجارت جهانی:

افزایش ۱.۵ برابری تجارت جهانی بریکس از زمان تاسیس

طبق اعلام سازمان تجارت جهانی، بریکس از زمان تأسیس، سهم خود را در تجارت جهانی به ۲۱.۶ درصد افزایش داده است.

تا پایان سال ۲۰۲۳، کشور‌های عضو بریکس سهم خود را در تجارت جهانی به ۲۱.۶ درصد افزایش داده‌اند. به گزارش ریانووستی، طبق گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO)، از زمان تأسیس این نهاد، تجارت جهانی آن تقریباً یک و نیم برابر افزایش یافته است.

در حال حاضر، پس از اتحادیه اروپا حجم تجارت کشور‌های بریکس با سایر کشور‌های جهان و با یکدیگر به ۱۰.۴ تریلیون دلار می‌رسد. این دومین نهاد پس از اتحادیه اروپا است که ارقام آن به ۱۴.۳ تریلیون دلار برابر با ۲۹.۷ درصد تجارت جهانی می‌رسد. پیمان آمریکا مکزیک کانادا موسوم به USMCA نیز با قرار گرفتن در جایگاه سوم ۷.۶ تریلیون دلار معادل ۱۵.۷ درصد از سه تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

در رتبه چهارم آسه آن، ASEAN (انجمن کشور‌های جنوب شرقی آسیا)، متشکل از برونئی، ویتنام، اندونزی، کامبوج، لائوس، مالزی، میانمار، سنگاپور، تایلند و فیلیپین سهم تجارت جهانی خود را به ۳.۵ تریلیون دلار معادل ۷.۴ درصد افزایش داده است.

پیش از این روسیه در مورد آماده سازی برای ایجاد سیستم پرداخت بریکس گزارشی تهیه کرد. این سند که حاوی ابتکارات برای سازماندهی نحوه پرداخت برون مرزی بریکس، سیستم تعامل بین سپرده گذاری و سیستم بیمه اتکایی است به رهبران کشور‌های عضو ارائه خواهد شد.

به گفته آنتون سیلوانوف، رئیس وزارت دارایی فدراسیون روسیه، مجموع سهم دلار و یورو در ساختار تسویه حساب کشور‌های بریکس کمتر از ۳۰ درصد است. سهم ارز‌های اصلی کشور‌های غربی در ساختار تسویه حساب بریکس به طور پیوسته در حال کاهش است و ارزش پول‌های ملی از جمله روبل روسیه در حال رشد است.

مترجم: پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.