سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پای خیاطان و طراحان لباس به شبکه نسیم باز شد/ ببر و بدوز، جایزه بگیر

تهیه‌کننده مسابقه «نوآ» گفت: «نوآ» اولین برنامه‌ای است که اختصاص به طراحی و دوخت لباس‌های زنانه دارد.

میثم محمدحسنی، تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «نوآ» شبکه نسیم درباره ایده شکل‌گیری اولین برنامه‌ای که اختصاص به طراحی و دوخت لباس‌های زنانه دارد، گفت: از آنجایی که جامعه سال‌هاست با موضوع عفاف و حجاب درگیر است و بنا به رویکرد تحولی صداوسیما مبنی بر بکارگیری ظرفیت‌های جدید، تصمیم بر این گرفته شد تا برنامه‌ای جدید تحت عنوان طراحی لباس روی آنتن شبکه نسیم بیاید. در واقع، «نوآ» اولین برنامه در حیطه ایجابی کردن حوزه حجاب است. این ایده شکل گرفت تا ما بتوانیم یک کار ایجابی، مدرن و امروزی در حوزه پوشش و عفاف برای جامعه انجام بدهیم. به محض ضبط برنامه یکسری از اسپانسر‌ها و مزون داران پیش قدم شدند و بخشی از هزینه‌ها را عهده‌دار شدند. تهیه‌کننده اصلی برنامه سازمان بسیج صداوسیماست. 

محمدحسنی در پاسخ به این سوال که چقدر تولیدکنندگان عفاف و حجاب و مزون‌داران در برنامه «نوآ» حضور دارند؟ توضیح داد: ما اصلاً به سراغ حجاب استایل‌ها و مزون‌های حجاب نرفتیم. چون بخش اعظم کار آنها را قبول نداریم و نمی‌توانیم آنها را به عنوان حجاب بپذیریم. بیشتر آنها از مد‌های غربی پیروی شده است، یا اصلاً برای عموم مردم اقتصادی نیست. اتفاقاً کالای حجاب باید ارزان باشد، تا در دسترس باشد. اما انگار بیشتر کالای مجلسی و لوکس است، تا اینکه کالای حجاب محسوب شود.

تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «نوآ» با بیان اینکه ما فراخوان خود را از طریق دانشگاه‌ها، اتحادیه طراحان لباس و مزون‌داران اعلام کردیم، تا بتوانیم به کف جامعه ورود کنیم، افزود: خداروشکر نزدیک به ۳۰۰۰ و چند نفر در فراخوان اولیه ثبت‌نام کردند، که بعد از صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی ۱۰۸ نفر به مسابقه راه یافتند. راه یافتگان در قالب ۵۴ گروه در «نوآ» حضور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که از این ۵۴ گروه هم دانشجوی طراح لباس می‌بینیم، هم خیاط باتجربه گفت: بله، از آنجایی که تمام گروه‌ها دو نفره بود، یک نفر طراح لباس و نفر دیگر دوزنده بود. هرچند اصل برنامه «نوآ» بر طراحی لباس و نه خیاطی صرف استوار است. از لحاظ جغرافیایی هم از همه شهر‌ها شرکت‌کننده داشتیم. از سیستان و بلوچستان گرفته تا افغانستان و سایر شهر‌ها شرکت‌کننده حضور داشت. از لحاظ سنی هم دانش آموز، دانشجو و مزون‌دار داشتیم.

محمدحسنی درباره توجه مجری برنامه به نوع پوشش با نقش و نگار‌های ایرانی - اسلامی بیان کرد: اگر دقت کرده باشید خانم ستاره سادات قطبی، مجری، چادری و کارشناس برنامه مانتویی است. ما عمداً دو نوع پوشش را کنار هم قرار دادیم، تا هم‌افزایی ایجاد شود و مردم بدانند ما برای یک قشر خاص برنامه نساختیم. حتی خانم قطبی فعال در حوزه لباس هم است و خانم آزاده قوام کارشناس برنامه «نوآ» جزو پنج طراح لباس برتر سینمای ایران و تلویزیون است، که برای اولین‌بار در قالب کارشناس در تلویزیون ظاهر شد.

تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «نوآ» در پاسخ به این سوال که با وجود تاکید وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تولید انبوه پوشاک ایرانی - اسلامی، اما خانم‌ها از نبود پوشاک زنانه مناسب گلایه‌مند هستند، تصریح کرد: بله، متاسفانه حتی جشنواره‌های مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاربردی نیست و در کف جامعه نمی‌توان این لباس‌ها را مشاهده کرد. اگر هم ببینیم، آنقدر طراحی‌اش دور از فضای جامعه است، که کسی از آن استقبال نمی‌کند. در بازار هم لباس‌های خارجی به چشم می‌خورد، که متناسب با سلیقه عام مردم نیست و فقط قشر خاصی مصرف‌کننده آن هستند. اگر بخواهیم یقه فروشنده را بگیریم، فروشنده می‌گوید لباس دیگری نداریم! شما لباس عرضه کن، ما می‌فروشیم. 

به گفته وی، باید برنامه‌ای حلقه اتصال بازار و جامعه می‌شد، تا طراحان لباس را دور هم جمع کند و لباس‌های تولید شده را به دست مردم برساند. در مسابقه تلویزیونی «نوآ» سه مولفه داشتیم، که باید شرکت‌کنندگان لحاظ می‌کردند. اولاً باید لباس طراحی شده اقتصادی باشد. دوماً باید لباس طراحی شده نقش و نگار ایرانی داشته باشد و سوماً باید پوشیده باشد. وقتی این سه مولفه رعایت شود و لباس شیک دوخته شده باشد، چرا مردم از آن استقبال نکنند؟ این طراحی‌ها به شرطی می‌تواند ذائقه مخاطب را سیراب کند، که مدیران سازمان صداوسیما و دست‌اندرکاران کمک کنند تا پیوست تولیدی لباس‌ها به جریان بیفتد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.